טודלרס

ויטמין D לתינוקות וחשיפה לשמש

המלצות חשיפה לשמש לצורך ויטמין D לתינוקות

20.4.2013

הדרך הטובה ביותר לקבלת ויטמין די, והדרך שבה גופנו עוצב כדי לקבל את מירב ויטמין די, הוא באמצעות חשיפה צנועה לאור השמש.

יציאה החוצה באופן קבוע היא בדרך כלל כל מה שדרוש עבורך ועבור תינוקך ליצור כמות מספקת של ויטמין די. (יש לתת את הדעת לכך, שישנה סכנה של כוויות שמש, וסכנה של סרטן עור אם החשיפה לשמש היא מוגזמת)

הקטע הבא לקוח מירחון ארגון הבריאות העולמי הקשור להזנת תינוק מאת גיימס אקר:

היום ברור לנו שהדרך האופטימלית לספיגת ויטמין די בבני אדם היא לא דרך מערכת העיכול, שעלולה לאפשר לכמות מסויימת של חומרים רעילים להספג. לעומת זאת עור האדם עוצב כך שנוכחות אור שמש משמשת ליצור ויטמין די בכמות משמעותית, ולמניעת ספיגה של ויטמין די בכמות הגדולה מהצורך לבטיחות ואחסנה שלו.

דר סינטיה גוד מוגאב מסביר מהי כמות החשיפה לשמש הנדרשת למניעת מחסור בויטמין די

כמות החשיפה לאור השמש הדרושה כדי למנוע מחסור בויטמין די תלוי במספר גורמים כמו הפיגמנטציה של העור,מיקום גיאוגרפי, דרגת החשיפה של העור, עונת השנה,שעות היום, זיהום האויר, דרגת שמוש בתכשירים נגד קרינה, גובה מעל פני הים, מזג האויר, כמות ויטמין די הנמצאת בגופה של האם המניקה, והמצב העכשוי של כמות ויטמין די הנמצאת כבר בגופו של התינוק.

לכן ההמלצות משתנות ממקום למקום ונלקחים בחשבון כל התנאים והאפשרויות.

בירחון ארגון הבריאות העולמי מוצהר ששעתיים בשבוע חשיפה לשמש הן הזמן המינימלי הנדרש עבור תינוקות שרק פניהם חשופים לשמש, ושלושים דקות לשבוע אם גם יתר חלקי הגוף העליונים והתחתונים חשופים.

אין צורך לחשוף את התינוק לשמש כל יום, כיון שהגוף אוגר את הויטמין די לשמוש עתידי. לפי דר גוד מוגאב משנת 2003, מחקרים הראו שילדים יכולים לאגור מספיק ויטמין די כדי למנוע מחסורבמשך מספר חודשים, כאשר הם נחשפים לשמש מספר שעות בשמש הקייצית.

התינוק אינו מקבל כמות מינימלית של אור שמש?

מחקר משנת 2004 של הוליס ווגנר קובע שתוספות של 2000 עד 4000 יחידות של ויטמין די ליום למזון של האם מעלה את רמת הויטמין הזה גם בגוף האם וגם בתינוק.

מחקר פיני של הלה הואלה משנת 1986 מראה שתוספי ויטמין די לאם בשיעור של 50 מיקרוגרם ליום היתה יעילה, כמו גם תוספת יומית לתינוק בשיעור של 10 מיקרוגרם ליום. אולם חלק מהחוקרים חושבים שדרוש יותר מ-50 מיקרוגרם ליום לאם, כדי לשמור על כמות מספקת של ויטמין די גם אצל התינוק.