טודלרס

כללים חשובים במעבר לאוכל מוצק בגיל חצי שנה

התינוק בגיל חצי שנה ? זה הזמן לעבור שילוב אוכל מוצק. איך עושים זאת

14.3.2013

תזונת תינוקות מגיל חצי שנה עד שנה
אם אלו מזונות לתינוק כדאי להתחיל ? מאלו מזונות כדאי להימנע ? ולמה הדרגתיות כה חשובה

בגיל חצי שנה לערך, כאשר התינוק כבר גדל והתפתח, החל לשבת, להצמיח שיניים ניתן להעריך כי מערכת העיכול בשלה יותר להתנסות במאכלים חדשים. חשוב  להתחיל להאכיל את התינוק במזונות חדשים באופן הדרגתי. כל שבוע ניתן לחשוף את התינוק למזון חדש בתפריט. חשיפה מדורגת זאת תאפשר לזהות בקלות אלרגיה וקשיי עיכול למזון מסויים, אם באותו שבוע התפתחה תופעה זאת.

אם איזה מזונות כדאי להתחיל ולמה ?
ככלל כדי להקל על תהליך העיכול מומלץ להתחיל להאכיל את התינוק במזונות קלים ונוחים לעיכול ומזינים ככל האפשר.. יש הטוענים כי כדאי להתחיל בירקות מבושלים וטחונים בבלנדר. ניתן להתחיל בגזר, ולעבור לדלעת ובטטה המוגשים בצורת מרק  טחון. מדי שבוע אפשר לבדוק איך מגיב התינוק למזון החדש מבחינת טעם ומבחינת עיכול ויציאות. בשלבים הראשונים ימשיך התינוק להיות מוזן מחלב אםאו מתרכובת חלב בשילוב עם ירקות. בשלב מתקדם ניתן להכניס חתיכות קטנות של בשר נקי וקל כגון בשר עוף או הודו.
יש הטוענים כי כדאי להתחיל להאכיל את התינוק במזונות ללא גלוטן כגון דייסות קורנפלור ואורז ולאחר מכן לתת מזונות המכילים גלוטן  (שיבולת שועל, גריסים, סולת, ביסקוויטים ).

בסוף מגיעים המתוקים
בשלב מאוחר יותר מומלץ להתחיל עם פירות מרוסקים כמו רסק תפוחי עץ, אגסים ועוד. מומלץ להימנע ממתן פירות אקזוטיים בשלב הראשון. היות והמזונות המתוקים יהיו מועדפים על התינוק בשל מתיקותם כדי לחשוף את התינוק למתוקים אלו לאחר החשיפה לפירות, בשר ופחממות. ככל שהילד גדל ניתן לחשוף אותו לפירות נוספים כמו אגס, מלון. פירות הדר ופירות מיוחדים כמו קיווי, מנגו או שזיפים עלולים לעורר אלרגיה ולכן כדי לדחות את מועד אכילתם.

הדרגתיות
ככל שעובר הזמן והילד גדל ניתן לדחון את המזון פחות על מנת שהילד יתרגל למרקמים גסים .
במקביל כדאי לעבור בהדרגה מאכילה בבקבוק לאכילה בכפית עבה מתוך קערה.  פעילות זאת תעודד את יכולת התינוק לאחוז בכפית, לתאם את תנועות היד לשם אכילה ולפתח את עצמאותו בתחום. חשוב להימנע מניקיון יתר כשהתינוק מתלכלך ולאפשר תהליך אכילה מלוכלך וכייפי.

מזונות מיוחדים
יש לבדוק שעגבניה לא גורמת לפריחה בעור.
כרוב – לתת לתינוק לאחר גיל שנה
להימנע ממתן דבש  בשנה הראשונה מחשש לזיהום
להתחיל להאכיל מוצרי גבינות סביב גיל תשעה – עשרה חודשים לפני חלב וביצה.
להימנע ממתן חלב פרה, ביצה לפני גיל שנה  היות ומדובר במזונות מורכבים לעיכול.