טודלרס

כאבי גב אחרי זריקת אפידורל

קיבלת זריקת אפידורל בלידה, סובלת מכאבי גב ? האם יש קשר ?

17.10.2019

חוששת לקחת אפידורל במהלך לידה ? שמעת על כאבי גב אחרי זריקת אפידורל ? מה אומרים המומחים והמחקרים ואלו שאלות נוספות כדאי לקחת בחשבון:

על פי  הופ וג'ואל, מחברי הספר מיתוסים גדולים בתחום התפתחות הילד, איפדורל בלידה אינו גורם לנזק. הם טוענים כי לכל תרופה יש אחוז מסוים של סכנות אך מדובר באחוז נמוך. לדבריהם, מעניין שאנשים לא מצפים שרופא שיניים ינתח שן בלי שימוש בחומר מרדים אך חוששים מאפידורל בלידה. בשני המקרים הסיכון לנזק הוא מאוד נמוך.

Hupp, S., & Jewell, J. (2015). Great Myths of Child Development
Chichester, UK: Wiley Blackwell

במחקרו של האול ושותפיו בדקו החוקרים האם לידה עם אפידורל מקושרת לכאבי גב ארוכי טווח.
369 נשים גוייסו למחקר. 184 מהם ילדו עם אפידורל לעומת  185 נשים שילדו ללא אפידורל. במחקר של אותם יולדות, נבדקו המצאותם של כאבי גב אצל 151 נשים שילדו עם אפידורל  ו-155 נשים שילדו ללא אפידורל. פיזיותרפיסט ביצע ראיונות אישיים לגבי כאבי גב תחתון, מגבלה והגבלות תנועה. בנוסף, הועבר ליולדות שאלון בנושא כאבי גב, מגבלה ומדידה פיזית של מובליות הגב.

במחקר לא נמצא הבדל מובהק בין שתי הקבוצות במדדים דמוגרפים או גורמים חשובים נוספים. פער הזמן בין הלידה לזמן הראיון היה 26 חודשים. במחקר לא נמצא הבדל מהותי בין שתי הקבוצות בזמן ההתחלה של כאבי הגב או משך כאבי הגב התחתון. ואולם, כמעט שליש מכל קבוצה דיווחה על כאב גב בשבוע לפני הראיון. במחקר לא נמצאו הבדלים במדידות מגבלה בביצוע משימות יום יום ולא נמצא הבדל מובהק במדידות של מוביליות הגב. לסיכום, במחקר זה לא נמצאו ראיות לקשר סיבתי בין קבלת אפידורל בלידה לכאבי גב.

Howell CJ, et al. Randomised study of long term outcome after epidural versus non-epidural analgesia during labour. British Medical Journal. 2002;325:357–359

במחקר נוסף שפורסם בשנת 2019 נבדקה ההשפעה של לידה אפידורלית על כאבי גב. לצורך המחקר נדרשו נשים אחרי לידה למלא שאלון כמה ימים אחרי לידה וחצי שנה אחרי לידה. המחקר כלל 212 נשים.
79 מהנשים שהם 37 אחוז קיבלו אפידורל בלידה, 87 נשים שהם 41 אחוז מכלל הנשים קיבלו משך כאבים אחר. 46 נשים שהם 21 אחוז מהנשים ילדו ללא משככי כאבים. במחקר נמצא כי 24 נשים המהוות  30 אחוז מקבוצת מקבלות אפידורל התלוננו על כאבי גב בימים שאחרי הלידה, 24 מטופלות שמהוות 27 אחוז מקבוצת משכך הכאבים החלופי התלוננו גם הם על כאבי גב מיד אחרי לידה. בקבוצת הנשים שילדה ללא אפידורל התלוננו על כאבי גב 14 נשים כלומר 30 אחוז. תוצאות אלו לא הראו קשר סטטיסטי מובהק בין כאבי גב מיד אחרי לידה למשככי כאבים. שישה חודשים אחרי כן נבדקו שוב אותם נשים. כאבי גב נכחו אצל 31 אחוז מהנשים שילדו לידה אפידורלית, אצל 28 אחוז מהנשים שילדו עם משכך כאבים אלטרנטיבי. בנוסף, שכיחותם של כאבי גב בקבוצת הנשים שלא קיבלו משככי כאבים כלל היה 23 אחוז. גם כאן הקורלציה בין כאבי גב לקבלת אפידורל או משכך כאבים בלידה לא נמצאה. החוקרים הסיקו כי משככי הכאבים במהלך לידה לא היו הטריגר לסיכון לכאבי גב מיד אחרי לידה וחצי שנה אחרי.

Medicina (Kaunas). 2019 Jul; 55(7): 354.
Published online 2019 Jul 9.
Epidural Analgesia and Back Pain after Labor

במחקר אחר נדגמו 459 נשים שילדו לידה ראשונה, הגיעו ללידה בסוף הריון עם צירים ספונטאניים ונחלקו לשתי קבוצות. קבוצה אחת כללה 226 נשים שקיבלו במהלך הלידה אפידורל לעומת 233 נשים שקיבלו משכך כאבים אחר (meperidine analgesia).
תוצאות המחקר הראו כי נשים שילדו עם אפידורל היו בסיכון גבוה יותר ללידה מכשירנית (לידת מלקחיים)  12 נשים מתוך 226 ילדו כך לעומת  7 נשים מתוך 233 נשים שקיבלו משכך כאבים אחר. במחקר נמצא כי נשים שילדו עם אפידורל הציגו ציון נמוך יותר של כאב לעומת הנשים שקיבלו משכך כאבים מסוג אחר. בנוסף, לא נמצא הבדל יחסי בין שכיחות הלידות הקיסריות בין הקבוצות. מכך הסיקו החוקרים ששימוש באפידורל לעומת המשכך האלטרנטיבי שניתן אינו מעלה את השכיחות לניתוח קיסרי

Cesarean delivery: a randomized trial of epidural analgesia versus intravenous meperidine analgesia during labor in nulliparous women Anesthesiology

. 2002 Mar;96(3):546-51
Shiv K Sharma , James M Alexander, Gary Messick, Steven L Bloom, Donald D McIntire, Jackie Wiley, Kenneth J Leveno

לסיכום, נשים רבות שקיבלו זריקת אפידורל במהלך לידה סובלות מכאבי גב, חלקן אף מציינות שמרגישות את כאב הגב באזור הזריקה. במחקרים לא נצפו ראיות מובהקות המוכיחות קשר בין זריקת אפידורל במהלך לידה לבין כאבי גב אך נצפו מקרים חוזרים של כאבי גב אחרי קבלת משככי כאבים במהלך הלידה.

שאלות למחשבה
הדיווח על כאבי גב אחרי לידה קיים בכל העולם. האם זריקה לא מדוייקת ופגיעה או מגע במערכת העצבים והחוליות במהלך הזרקה עלולה לעורר כאב כרוני ? האם הזרקה מדויקת ומקצועית שאינה גורמת למגע מסוג זה אינה גורמת לכאבי גב ? אם משכך כאבים היה מוזרק דרך אזור אחר, האם היה נמנע הכאב של נשים רבות ?

אם מדובר במיתוס ? האם אנשים בעלי אינטרסים נוטים להשתמש בו ? כך לדוגמא, דולה שרוצה לשכנע יולדת לקחת את שרותיה עלולה לדבר על חסרונות האפידורל ועל כך שהיא תלווה אותה בכאבים לאורך הלידה במקום המשככים ?

האם יתכן שכאבי גב אצל נשים אחרי לידה שנטלו או לא נטלו משככי כאבים קשורים בלחצים שהופעלו בזמן הלידה על חלקי הגוף השונים או השינוייים המבנים אחרי לידה ?