טודלרס

בדיקת סוג דם בהריון

למה חשוב לערוך בדיקת סוג דם בהריון

20.2.2013

בדיקת סוג דם בהריון

סוג דם בהריון +

rh

בדיקת סוג הדם בודקת איזה סוג דם יש לך (o,a.b.ab) והאם הואrh  חיובי או שלילי. הבדיקה מבוצעת כחלק מבדיקות הדם  בשבועות הראשונים לגילוי ההריון.

מה זה rh  ?
מדובר בגורם כימי שמצפה את כדוריות הדם האדומות. אצל 85 אחוז מהאנשים נמצא גורם זה ואז מכנים את סוג הדם כ- rh  חיובי. במצבים בהם אינו נמצא גורם זה על הכדוריות מכנים אותו שלילי.
הסוג החיובי מסומן בפלוס והשלילי במינוס. חשוב להבין שסוג אחד אינו טוב יותר מהשני.

למה חשוב לדעת מהו סוג הדם בהריון ?
במידה והאישה תזדקק לעירוי דם.
אם אישה בעלת סוג דם עם rh  שלילי נכנסת להריון מבעל שלו יש rh חיובי, במרבית המקרים גם לתינוק יהיה rh חיובי. מה קורה במצב זה ? בהריון את נושאת תינוק בעל rh  שונה משלך. במרבית המקרים לא צריכה להיות בעיה שכן לא קיים מגע בין דם העובר לדם האם. מתי יש בעיה? כשיש מגע בין דם האם לדם הילוד. מצב זה עלול לקרות אם קיים קרע בשליה, דליפה של דם בעת דיקור מי שפיר, בדיקת סיסי שליה או במקרה של הפלה או חבלה. בנוסף, גם בלידה יכול להיות מגע בין דם האם לדם הילוד.

אם דם גוף האם – בעלת rh  שלילי (ללא הגורם הכימי המצפה את כדוריות הדם) בא במגע עם דמו של הילוד שהוא בעל rh  חיובי (בעל הגורם הכימי המצפה את כדוריות הדם) נוצר מצב שבו הגוף מפתח נוגדנים נגד הדם הלא מזוהה (נגד כדוריות הדם האדומות של התינוק) על מנת להתגונן מהגורם הזר.

בהריון הראשון
במצב של הריון ראשון מערכת החיסון של האישה תייצר נוגדנים נגד דם העובר אך במרבית המקרים לא יגרם נזק לעובר.

בהריון השני
במצב זה לאישה יש כבר נוגדנים פעילים נגד ה- rh  החיובי . נוגדנים אלו עלולים לעבור בקלות לשליה של העובר (גם ללא מגע דם) ויתחילו להרוס את כדוריות האדומות של העובר, שנחשב כפולש זר. במקרים אלו עלול התינוק לפתח אנמיה קשה, בצקות, הגדלה של לב וכבד. במקרים קיצונים יתרחש מוות תוך רחמי.

איך נמנעים מהבעיה ?
חיסון – anti –d
נותנים לאם חיסון שמכיל נוגדנים נגד rh  חיובי. החיסון מיועד להשמיד כדוריות דם עוברי חדרו לדם האם עוד לפני שמערכת החיסון של האם תזהה אותם ותפתח נוגדן כלפיהם.

מי מקבלת חיסון ?
החיסון ניתן לנשים בעלותrh  שלילי
החיסון ניתן לכל אם שקיים חשד שנוצר מגע בין דמה לדם העובר. מקרים כמו הפלה, הריון חוץ רחמי, בדיקת סיסי שליה ובדיקת מי שפיר הם הסיבות למצב זה). אחרי הלידה, כשניתן לברר מהו סוג הדם של התינוק ושמתברר והוא rh חיובי (ושל האם הוא שלילי), נותנים לאם חיסון דרכו מושמדים כל כדוריות הדם האדומות של העובר שחדרו לאם. בצורה זאת לא תפתח האם נוגדנים ותוכל להרות שנית עם עובר בעל rh  חיובי. לפני מתן חיסון בודקים האם האישה פיתחה נוגדנים (כי החיסון יעיל כדי למנוע התפתחות נוגדנים לא כשהם כבר נוצרו). החיסון ניתן לאחר בדיקת מי שפיר וגם בשנית בשבוע 28 להריון ובלידה. החיסון ניתן מספר פעמים היות והוא יעיל לזמן מוגבל של 72 שעות בלבד.