טודלרס

נשימות ולחיצות במהלך לידה

איך כדאי לנשום וללחוץ בלידה ?

22.6.2013

נשימות ולחיצות בלידה הם השלב הפעיל של הלידה. אם עד עכשיו נחת וחיכית לפתיחה (בהסתמך על ההנחה שלקחת אפידורל) כעת עליך לנשום היטב וללחוץ…

על שיטת הלחיצות הקלאסית:
הגישה המקובלת בארץ לנשימה ולחיצות בלידה פעילה היא שיטת לקיחת אוויר ועצירתו:
הוציאי אוויר, קחי מלא אוויר לריאות ועצרי את אוויר זה באמצעות סגירת הפה. לאחר מכן הפעילי לחץ על האזור התחתון (כאלו את מנתבת להוצאת קקי) לאורך זמן הארוך ביותר. שיטה זאת נחשבת השיטה היעילה ביותר להוצאת התינוק. במהלך הלידה ממתינים להגעה של ציר, לפי הנחיית המיילדת, וכשמגיע ציר המיילדת מעודדת אותך לבצע 3 סטים של לקיחת אוויר, עצירתו ודחיפה מטה. לאחר כל סט של שלוש דחיפות המיילדת בודקת את הרחם ומעדכנת אותך לגבי יעילות הדחיפות (האם הם קידמו את מיקום העובר ואיפה הוא מצא). במקביל היא מוסתת את כמות הלחיצות על פי הדופק העובר. אם יורד הדופק של העובר אז בודקים האם ירידה זאת בטווח הנורמה (כי הראש נלחץ) או נמוך מדי. בין הצירים נחים ונושמים היטב

גישה חדשה ובריאה – נשימות ולחיצות בלידה :
לעומת גישה זאת קיימת גישה הגורסת כי יש לקחת אוויר לריאות ובזמן הלחיצות לנשוף את האוויר החוצה (בדומה לאופן שבו מנפחים בלון) ולהמנע מלחיצות במצב של ריאות מתפקעות הרציונאל הוא להמנע מהפעלת לחץ גדול מדי על מערכות גוף פנימיות (שרירי רצפת אגן וטחורים, מערכת השתן) ולגרום לנזק וכאב אפשרי ברקמות. הרעיון בשיטה זאת כולל גם הרפיה של שרירי האגן (לא לכווץ את שרירי רצפת האגן כמו בשיטת הלחיצות הקלאסיות).

על פי שיטת הלחיצות הקלאסיות היולדת לוחצת כדי שהתינוק יצא ובמקביל מפעילה לחץ רב על איברים פנימיים וכך מסכנת עצמה לנזק של טחורים, שטפי דם בעינים  (נזק לנימי דם)

על פי השיטה החדשה התינוק יוצא החוצה מבלי שהאם תפעיל לחץ על איברים אחרים

השיטה החדשה אומנם הגיונית מחקרית ופיזיולוגית אך בפועל לא אפקטיבית מספיק כדי להוציא את העובר החוצה.

פעולות נוספות שאפשר לבצע כדי לייעל את תהליך הלידה הפעילה
להרים את הראש למעלה לכיוון הרגלים והרחם בזמן הלחיצות
להחזיק את הרגליים משני הצדדים וללחוץ אותם כלפי הגוף (כלפי הבטן)
בזמן הלחיצות לשמן את אזור הפרינאום בשמן שקדים כדי להפחית סיכוי לקרעים
לקבל מהמיילדת משובים לגבי הנשימות והלחיצות וליישם אותם כמה שיותר מדוייק. המיילדת שמה את אצבעותיה באזור שבו את מיועדת ללחוץ עקבי אחרי הנחיותיה. אם יש דרך שאת חושבת שמתאימה לך יותר , שתפי אותה. קרוב לוודאי שתסכים לנסות אם מדובר בבקשה הגיונית.