טודלרס

התפתחות הליכה אצל תינוקות

קראי על התפתחות הליכת תינוקות וטיפים להולכת תינוקות

12.4.2014

כמה נתונים על התפתחות הליכת תינוקות.
מגיל שמונה חודשים בממוצע ניתן לראות כיצד התינוק לומד ללכת הצידה כשהוא נתמך ברהיטים כמו כיסא ושולחן.
סביב גיל של שמונה חודשים ועד גיל שמונה עשרה חודש בממוצע התינוק לומד ללכת תוך שהוא מקבל תמיכה בשתי ידיו.
סביב גיל אחד עשר חודש יכול התינוק להתחיל ללכת כשהוא מקבל תמיכה של יד אחת.
סביב טווח גיל של תשעה חודשים ועד גיל שבעה עשרה חודשים ניתן לראות כיצד התינוק לומד לצעוד את צעדיו באופן עצמאי, תוך שהוא נופל בקלות.
בגיל שמונה עשרה חודשים בממוצע כבר ניתן לראות הליכה שוטפת ונפילות מעטות.
נתונים אלו מהווים טווח ממוצע ואי עמידה בהם אינו מהווה אינדקציה כלשהי לאיחור התפתחותי.

התפתחות הליכה אצל תינוקות
התפתחות יכולת הליכה מבוססת על אבני דרך הכוללות בין היתר יכולות שיווי משקל, תיאום דו צדדי בין הרגלים ובין הרגלים והידיים, כוח רגלים וחגורת כתפים לצורך יישור הגב כנגד כוח הכובד, הפרדת תנועה בין פלג גוף עליון לתחתון, מנח כף רגל נכון ועוד. הליכה מתפתחת באופן הדרגתי. תחילה מופיעה הליכה נתמכת (תמיכה מההורים או בתמיכת רהיטים) וצידית ואט אט מתפתחת ומשתכללת להליכה עצמאית קדמית ,שוטפת, נשלטת ותכליתית. הורים, שימו לב האם כפות הרגלים של התינוק מונחת היטב על הרצפה ללא סטיה כלשהי כלפי פנים, שימו לב שהתינוק עושה שימוש מלא בשתי הרגלים ושהוא יודע ליפול טוב (להתיישב על הטוסיק מעמידה או ליפול על הברכים וכפות הידיים קדימה בצורה בטיחותית תוך תזמון טוב של הבאת הידיים קדימה לבלימת הנפילה).

שלושת הטיפים החשובים להולכת תינוק
אם התינוק כבר החל ללכת הליכה נתמכת (הליכה בעזרת הורה) השתדלו לתת לתינוק את כף היד מגובה המותן או עד בית החזה. אם תתנו לו יד כשאתם עומדים והתמיכה תהיה מאזור הכתף יתכן מאוד שהתינוק ישען על אחיזתכם ולא יתרגל באופן עצמאי שיווי משקל של גופו. נסו כמה שיותר לרדת לגובה התינוק ולתת לו תמיכה קלה, שתאפשר לו מחד לקבל ביטחון ולהיתמך בכם כדי לא ליפול אך לגייס יכולות שיווי משקל עצמאיות ככל הניתן.

חשוב לזכור לתת לתינוק יד כל פעם מצד אחר (פעם מימין ופעם משמאל) כדי לעודד התייחסות ותמיכה משני צידי הגוף. הדבר חשוב בעיקר כשמדובר על תינוקות צעירים שמציגים יתר העדפה לשימוש ביד ורגל מסוימת (למשל שימוש רב ביד ורגל ימין ושימוש מועט בגפיים השמאליות).

חשוב לאפשר לתינוק ללכת כמה שיותר יחף (פעולת הרגל משתכללת במצב זה). 

טיפים נוספים לצורכי עידוד הליכה אצל תינוקות (מהליכה נתמכת להליכה עצמאית)
ניתן לאחוז את שתי ידי התינוק ולהעביר שיווי משקל מצד לצד. אפשר לעשות זאת לצלילי מוסיקה כמו השיר עוגה עוגה עוגה. העברת משקל מרגל אחת לשניה תוך ניתוק והרמת כל רגל לסירוגין מאפשרת לחזק הן את שרירי הרגלים (הרגל שנושאת משקל), לתרגל מיומנויות שיווי משקל ומרכיב הפרדת תנועה (פעולה של כל רגל בנפרד).
כדי לתת לתינוק ביטחון בהליכה ניתן לבצע הליכה צידית לצד קיר (באיזור המסדרון) או לצד מיטה ולעודד אותו להעביר חפצי משחק כמו קוביות , בובות מצד אחד לצד שני של החדר.
לשם מעבר מהליכה צידית להליכה קדימה (ישרה), ניתן לשים שתי שורות של כיסאות (מאין מסלול ישר) ולבקש מהתינוק לצעוד ביניהם קדימה. הליכה זאת מאפשרת לתרגל הליכה קדמית , תוך שימוש בשתי צדי הגוף באופן סימטרי ויכולת לקבל תמיכה במידת הצורך מאחד הצדדים או משני הצדדים. כדי לבקש מהילד להביא או להעביר חפצים מצד אחד לצד השני כדי להפחית נטיה של תמיכת גוף באמצעות הידיים.

כאשר הליכת התינוק בטוחה ועצמאית יותר ניתן להדגים לתינוק בעיטה בכדור נמוך וקטן או גדול (ולהמליל את הרעיון של בעיטה בכדור) ולאחר מכן לשים לו את הכדור ליד הרגל ולבקש שיבעט בכדור. אם התינור אינו מנסה, אפשר להדגים את הפעולה ברגליו תוך שהוא נשען על ההורה או על הקיר כדי ללמוד את כיוןן תנועת הבעיטה. בהקשר דומה, ניתן להפריח בועות מים ולבקש מהתינוק לפוצץ אותם באמצעות הנפת רגל. שני המשחקים משכללים מיומנות שיווי משקל והתחלת הליכה (הרמת רגל אחת קדימה בעוד הרגל השניה נושאת את הגוף).

כשהתינוק כבר למד ללכת על רצפה באופן יציב ניתן לעודד אותו ללכת על משטחים בלתי יציביים  (הליכה על חול, על כריות ), דבר שישכלל עוד יותר את יכולות שיווי המשקל.