טודלרס

מה זה דם טבורי

לפני לידה ? קראי מה זה דם טבורי ולמה כדאי לשקול איסוף

13.4.2013

מה זה דם טבורי
דם טבורי
הוא דם שמופק מחבל הטבור של היילוד ומן השלייה, ומהווה מקור לתאי גזע שיכולים לשמש לטיפול במחלות שעד עכשיו טופלו בעזרת תאי גזע ממח העצמות. לתאי הגזע שבדם הטבורי יש אפשרות להתפתח לסוגים שונים של תאים ורקמות, כמו תאי לב,תאי עצב,תאי שריר וכ"ו.

מה זה דם טבורי ומה שימושו ?
כיום משתמשים ב- תאי גזע אלו לטיפול בסוגים שונים של מחלת הסרטן, מחלות תורשתיות,ומחלות של מערכת החיסון. מקווים שבעתיד מחקר בתאי הגזע יתן תשובה לטיפול במחלות כמו סכרת, פרקינסון,אלצהיימר, ואולי גם ייתן תשובה להצמחת תאי כבד ושרירי לב מתאי גזע.

עד היום נעשו בארץ ובעולם אלפי השתלות של תאי גזע מדם טבורי. התאים האלו הם איכותיים יותר מאשר תאי גזע שמקורם במח העצם, כי הם יכולים להתמיין לסוגים שונים של תאים ורקמות, בעוד שתאים ממח העצם יכולים להתמיין לתאים של מערכת הדם בלבד.

מידת ההצלחה של השתלת תאי גזע תלויה במספר התאים המושתלים. מנת דם טבורי מכילה בדרך כלל בין 70 ל-100 סמ"ק, ולכן מכילה כמות קטנה יחסית של תאי גזע שמתאימה להשתלה באדם שמשקלו הממוצע בין 30 ל-40 ק"ג. כיום נעשים ניסיונות להגדיל את כמות התאים על ידי שכפול תאי גזע. אם הניסיונות יצליחו, תוגדל משמעותית מספר תאי הגזע שמקורם מדם טבורי, ואז גם יגדל ערכם לצורך טיפול רפואי. כאשר הדבר יקרה, תוכל הטכנולוגיה הזו לשרת את אלו שמחזיקים דם טבורי בבנקים טבוריים פרטיים, ויהיה קל יותר להשתיל תאי גזע מדם טבור גם באנשים בוגרים.

דם טבורי חולי סרטן
תאי גזע מדם טבורי הם מקור מצוין להשתלה בחולי סרטן שקיבלו טיפול בכימותרפיה שפגעה במח העצם, וכבר נצבר ניסיון רב בארץ ובעולם בשיטת טיפול זו. סיכויי ההשתלה גדלים ככל שההתאמה החיסונית בין התורם והנתרם גבוהה יותר, לכן דם טבורי של החולה עצמו לא יידחה כי יש התאמה מלאה בין התורם והנתרם. אולם לא כדאי להשתיל חזרה תאי גזע של אדם שחלה בסרטן בעצמו כי בתאים האלו יש כבר את הליקוי שגרם למחלה, ולכן הסיכוי לשמירת תאי דם טבורי שיישרתו את היילוד שתורם הוא נמוך ביותר.

למרות היתרונות הרבים אין הבטחה לריפוי מובטח מראש, אלא רק להגדלת הסיכוי לטיפול בקרב בני משפחה של תורם דם טבורי. כיום יש הבטחה לטיפולים שחלקם ידועים כבר היום וחלקם יפותחו בעתיד.

קראי עוד בנושא:
למה משמש דם טבורי