טודלרס

הקשר האפשרי בין תרופות נגד דיכאון, סכרת והשמנה

לוקחת כדור נגד דיכאון אחרי לידה ? קראי את ממצאי המחקר הבא

12.4.2013

נשים רבות נוטלות כיום תרופות נגד דיכאון. היום הסיטגמה של התרופות יורדת ואנשים רבים אינם מתביישים ליטול תרופות כמו פרוזאק וציפרלקס, תרופות מקבוצת ה- SSRI
מחקר מדעי חדש בכתב העת כימיה בילוגית (ראה מקור מטה) מציג סכנה אפשרית להתפתחות מחלת סכרת בקרב נוטלי תרופות נגד דיכאון. המחקר סוקר עדויות בנוגע לקשר בין צריכת תרופות נגד דיכאון לבין התפתחות עמידות לאינסולין, מצב שבו תאי הבטא, המצויים בלבלב ומייצרים אינסולין, אינם מצליחים להכניס את הסוכר שבדם לתאי הגוף וכך נוצר מצב של סוכרת.

ממצאי המחקר
החוקרים מצאו כי התרופות נגד דיכאון  פגעו בתפקודם של תאי הבטא. לפי החוקרים התרופות נגד דיכאון שבשו ביכולת לייצר אינסולין ולהפרישו וכי פגעו בצורה משמעותית בתאי הבטא. לפי החוקרים תרופות נגד הדיכאון גרמו ליצירה של חלבונים בלתי תקינים בתאי הבטא, מה שהוביל לפגיעה והרס התאים. הפגיעה בתאים הובילה להפחתה בכמות האינסולין שהגוף ייצר ולחוסר יכולותו של הגוף להעביר את הסוכר מהדם לתאים.

מסקנות
כיום ידוע כי לפחות חלק מהאנשים הנוטלים תרופות נגד דיכאון סובלים מהשמנה. כעת מצטברות עדויות לגבי הקשר בין תרופות נגד דיכאון לבין התפתחות עמידות לאינסולין, מה שיכול להוביל להתפתחות סוכרת. ממצא המחקר מחייבים בדיקה נוספת של השימוש בתרופות נגד דיכאון והשפעתם המזיקה.

ביביליוגרפיה
Selective Serotonin Reuptake Inhibitors (SSRIs) Inhibit Insulin Secretion and Action in Pancreatic β Cells J. Biol. Chem. 2013 288: 56825693. First Published on December 28, 2012, doi:10.1074/jbc.M112.408641