טודלרס

גמילה מחיתולים בגן הילדים

מה כדאי לעשות כדי לתמוך בתהליך הגמילה בגן

13.5.2013

גמילה מחיתולים אומנם מתחילה בבית עם ההורים ונמשכת בגן.
תהליך גמילה מוצלח מתחיל בבית, בסביבה הבטוחה והטבעית ועובר בהדרגה לגן. פעמים רבות הילד מצליח בבית אבל בגן מפספס וזה בסדר, זה קורה . מה שחשוב זה להמשיך לעודד אותו לגמילה ולעבוד במקביל עם המשפחה המורחבת, המטפלת, והגננת על הנושא (שכולם יהיו שותפים).

גמילה מחיתולים בגן מתחילה בכך שמיידעים את הגננת על תחילת התהליך. ברגע שמתחילים כולם יודעים שלאחוזרים אחורה. חשוב שההורים והגננת יהיו שותפים בתהליך ובמה שעובר על הפעוט. חשוב שישימו לב לאיתותי הילד ולשפת גופו המעידים על הצורך להתפנות, חשוב שכל המעורבים בתהליך יהיו סבלניים לגבי פספוסים או קשים בתהליך ושכמובן ירגישו כי הילד אכן בשל רגשית וסביבתית לתהליך. מנגד הפעוט צריך להרגיש תחושת מסוגלות בתהליך ושמשתלם לו להיות בוגר ועצמאי בתחום צרכיו.

טיפים – גמילה מחיתולים בגן הילדים – שיתוף פעולה עם הגננת

ברגע שמתחילים תהליך של גמילה מומלץ להביא לגן תחתונים. כדי להפוך את התהליך להדרגתי אפשר לשים את התחתונים על החיתול. בדרך זאת הפעוט יתרגל לפריט הלבוש חש שיש לשים ולהוריד. אם הפעוט מגיע עם תחתונים ללא חיתול נבקש מההורים להביא בתיק מספר תחתונים להחלפה במקרי פיספוס.

תזכורות
חשוב להציע לפעוט כל חצי שעה לגשת לשרותים לעשות פיפי. מומלץ שגננת או סייעת תלווה את הילד בשירותים.

הרגלים של זמנים קבועים
ננסה ליצור זמני שירותים קבועים לא באמצע פעילות, מצב המקשה על הפעוט לשתף פעולה אלא בזמני מעברים כמו לפני יציאה לחצר,לפני ארוחת בוקר או לפני שעת שינה בצהריים.

נגישות
כדי לעודד עצמאות חשוב שהשרותים בגן ובבית יהיו נגישים. מה הכוונה ? שגובה השירותים יהיה נמוך (ללא צורך לטפס) ואם המושב גבוה שיהיה מושב מותאם שהפעוט יוכל לטפס בקלות ולהתיישב ללא חשש. רצוי מאוד שגם כיור שטיפת הידיים יהיה נמוך נגיש לילד כדי שיוכל לשטוף ידיים לבד. במידה והכיור גבוה חשוב לשים הדום שהפעוט עצמו יוכל לעלות ולשטוף את יודיו לבד. מומלץ לייצב את ההדום על הרצפה בגומי מקבע כך שהפעוט לא יחליק ויפול ממנו. אם בברז יש ידנית למים חמים וידית למים קרים יש ללות את הפעוט כדי למנוע סכנת כוויה.

תשבוחות על הצלחה והסבר על משמעות ההצלחה
נשבח את הילד על הצלחות בעזרת חיזוקים מילולים חיובים (נסביר לו מה הייתה ההצלחה שלו ועל איך זכר ללכת בזמן/לא פספס/זכר שלבי היגנה בשרותים/עשה הכל לבד באופן עצמאי כמו ילד גדול). במידה והילד פספס לא נכעס אלא ננסה להבין ביחד איתו ולהסביר לו את סיבת הפיפסוס

ספרים בנושא גמילה מחיתולים
נציע לילד להסתכל בתמונות של ספר העוסק בגמילה מחיתולים, נקרא ספר כזה בגן ובבית ונדבר עליו.

שיתופיות
אם הילד מסרב ללכת לשירותים, נציע לו ללכת עם חבר אחר שגם הולך להתפנות בשירותים. אם ישנם ילדים נוספים בגן שעוברים תהליך גמילה ננסה לעבוד איתם יחד על הנושא באמצעות הליכה משותפת, הסבר משותף על הצלחה ופיספוס (הינה גם יונתן פיספס היום ויצא לו פיפי אבל לא נורא זה קורה…., נכון שזה קרה גם לך נועם ? תספר לו…)

מדלית גמילה מחיתולים – חיזוקים מוחשיים בדרך.
במידה והילד הצליח להשאר יבש יום שלם או שבוע בהתאם לגיל ומידת ההצלחה שרואים בכך ההורים והגננת, ההורים יכינו עם הילד מדליה גמילה מחיתולים. הילד יבוא עם המדליה לגן אן למקום אחר (הסבתא) ובמידה וירצה יראה אותה לחבריו.

קראו עוד בנושא:
גמילה והרטבה בגיל הרך