טודלרס

התפתחות גיל שנתיים ושישה חודשים

הפעוט בן 30 חודשים ? קראי על התפתחות בגיל שנתיים פלוס

13.4.2014

הילד בן שנתיים וחצי ?

בגיל שנתיים וחצי יכולת התקשורת והשפה מתפתחות ומתרחבות. הילד מדבר ומשתמש בשפה למשחק הסימבולי (משחקי כאילו), מזהה איברי גוף על עצמו ומבוגר, מצליח לזהות ולתאר מילים רבות בתמונה בסיפור. אוצר המילים של הילד הוא 50 מילים ומעלה כתלות בחשיפה המילולית (הדיבור לילד ועם הילד, הקראת ספרים) וקצב ההתפתחות השפתית האישית. בגיל זה ילדים מבינים הוראות פשוטות כמו איך קוראים לזה או מה זה ומכירים מושגי מרחב כמו הרכבת על המסילה או הבובה בתוך הקופסה.

בגיל שנתיים וחצי הילד יציב מוטורית. הוא מסוגל ללכת לאורך זמן, ללכת אחורה, לרוץ, לטפס, לקפוץ במקום, לזרוק ולבעוט כדור. כמובן ככל שיהיה פעיל יותר ויגלה עניין בריצה, טיפוס ומיומנות כדור כך ישכלל עוד ועוד את יכולותיו. מנגד, אם יחשוש יותר או יהיה בעל טונוס נמוך /חולשה יעשה זאת לאט.

בגיל שנתיים וחצי הפעוט מציג יותר ויותר שליטה בחומרים. הוא לומד להרכיב פאזלים של 4-8 חלקים, להשחיל חרוזים, לבנות לגובה מקוביות ולשרבט.

טווחי הקשב מתארכים עם העליה בגיל וניתן לראות פעוט המתמקד בפעולה אחת או חפץ אחד לאורך כ-15 דקות במידה והיא מעניינת אותו.

המשחק הסימבולי מתפתח אף הוא. ילדים משחקים בבובות, גיבורי על, כלי תחבורה תוך שהם מחקים תרחישים שונים של נסיעה במכונית, הכנת ארוחה או טיפול בתינוק. הם לומדים לגלם דמות אחת ולדמיין את מעשייה.

בתחום החברתי ממשיך הפעוט לשחק באופן עצמאי אך במקביל למשחק של ילדים אחרים סביבו. עם העליה בגיל הוא מצליח להנות יותר מנוכחות חבריו לגן, לגשת אליהם, להתעניין במה שעושים. האינטראקציות החברתיות החיוביות אומנם קצרות אך מתרחבות ותלויות גם באופיו של הילד.

הילד מציג רגרסיה בהתנהגותו ? ריאלית חשוב להבין שהתפתחות אינה מתרחשת רק לכיוון אחד. פעמים רבות אחרי תקופה של התפתחות רגשית, שפתית וקוגניטיבית יש נסיגה. היא עלולה לקרות עקב לחץ כלשהו מכניסה לגן חדש, אח קטן שנולד וטורף את הקלפים, מיעוט תשומת לב בעקבות הורה שחזר לעבודה, החלמה ממחלה ומגון סיבות נוספות. נסו להיות סובלנים למצב, הביעו הרבה אהבה, נסו לאפשר בחירה ביום יום (את רוצה ללבוש את החולצה הורודה או האדומה ..) לצד גבולות ברורים והטרמה של סדר יום. גם הנסיגה או התקופה הרגשית המאתגרת יותר תחלוף.

מאותגרים מגיל שנתיים ? קראו עוד בנושא : הדרכת הורים בגיל שנתיים