טודלרס

על שתיית קפה וכניסה להריון

רוצה להכנס להריון ? אוהבת לשתות קפה ? כדאי לך לקרוא את הכתבה הבאה

האם שתיית קפה וכניסה להריון הם שילוב מוצלח ? מחקר שנערך על 1900 נשים אמריקאיות מצא כי נשים ששתו כוס קפה אחד ביום היו בסיכון של 55 אחוז יותר לגלות קושי בכניסה להריון. לנשים ששתו בין כוס אחת לשלוש כוסות קפה ביום הסיכון הגיע לכ-100 אחוז ולאלו ששתו שלוש כוסות ויותר הגיע סיכון זה לכ-176 אחוז. מחקר זה נערך באוניבריסטת ייל בפקולטה לרפואה. כמעט כל אישה שקמה בבוקר פותחת את היום בקפה, יש כאלו שגם צורכות קפה בשעות הצהריים ויש כאלו שחייבות  אותו לפני השינה. הקפאין או הקפה היא סוג של התמכרות מרגיעה ומעוררת. עד היום לא ברור האם הקפאין גורר נזק משמעותי במינונים גבוהים ישירות או בעקיפין (פוגע ספיגת ויטמינים) או האם במינון נמוך הינו בעל אפקט מעורר וחיובי בלבד. היות וחברות הקפה הם הממנות העיקריות של מחקרים לא ברור מה המסקנה ואם חלק מהמסקנות הם כלל אמינות. כך או כך לגבי הריון וקפה התשובה הרבה יותר ברורה: לא צורכים קפאין בהריון ואם כן עושים זאת צורכים כמות מינימלית ומבוקרת. אבל מה לגבי צריכת קפאין לפני הריון במשך ניסיון הכניסה להריון ? האם נשים ששותות מספר רב של כוסות קפה ומשקאות המכילים רמת קפאין גבוהה עלולות להתקשות להכנס להריון וכלל לא לדעת מכך ?

מחקרים שונים בתחום קבעו כי יתכן וקפאין פוגע במנגנוני פוריות האישה. החוקרים טוענים כי קפאין מוריד את אקטיביות ההשרירים המצויים בחצוצורות המעבירות את הביצית מהשחלה לרחם. לדברי החוקרים הקפאין מעכב את התכווצות השרירים בחצוצרות. היות ואין כיווצים, הביצית לא עוברת כמו שצריך לרחם. תוצאות מצב זה עלולות להיות קשיי כניסה להריון (זמן ארוך יותר) או הריון חוץ רחמי. אומנם המחקר הנ"ל נערך על עכברים (יותר נכון עכברות) אבל לדברי החוקרים מנגנון הרביה של עכברים ובני אדם דומה ולכן יש להתייחס לממצאים אלו בכובד ראש. על פי תוצאות המחקר שפורסם בזורנל המקצועי של הפרמקולוגיה בשנת 2011 נטען כי שתייה של ארבע כוסות קפה ביום מורידה את הסיכוי להרות בעשרים וחמישה אחוזים. עוד טענו החוקרים כי ברור שצריכת קפאין ( על ידי שתיית קפה, קולה או משקאות אנרגיה שונים ) משפיעים שונה על נשים שונות, אך ממצאי מחקר מעוררים באופן מובק  את השאלה : האם קשיי פריון מסויימים קשורים בצריכה מרובה של קפאין אצל נשים ?

רוצה לבדוק כמה קפאין את צורכת לפני ההריון או במהלכו ?
חפשי באינטרנט " מחשבון קפאין " ובדקי מה צריכתך היומית ומה צריכתך המומלצת ביחס למשקל גופך ולמצבך (הריון או לא)

לסיכום, המסקנה העיקרית מהמחקר היא שאם הינך בתהליך כניסה להריון הימנעי מצריכת קפאין כדי להגביר את סיכוייך להכנס להריון. אל תצרכי קפה, תה (שגם בו קפאין), קולה ומשקאות אנרגיה עם קפאין (פפסי, ספרייט, פנטה ועוד) ואם החלטת לצרוך אותם עשי זאת במינונים נמוכים ומבוקרים. כמו כן זכרי כי הימנעות מקפאין לפני הריון תעזור לך להימנע מקפאין גם במהלך ההריון. מחקרים מראים כי קפאין עלול לפגוע בהתפתחות העובר ולגרור סיכון להפלות. העובדה שכמות הקפאין המותרת לצריכה בהריון לא ברורה ומוחלטת  (מינון נמוך – כוס קפה ליום במקסימום), מאפשרת פתח לפרשנויות , ואולם, החוקרים לא יודעים מה עלולה להיות ההשפעה השלילית של הקפאין על התפתחות העובר ולכן מומלץ להימנע.

רוצה לשמוע את חוות הדעת של התזונאית טובה קראוזה על קפאין בהריון ? לחצי על הלינק הבא
האם בטוח לצרוך קפאין בהריון ובהנקה

מחקרים רלוונטים

yale university school of medicine. epidemiologic reviews vol 14, pg 83, 1992

american journal of epidemioig 1993

american journal of epidemiology, vol 160, no 7, 2004, 661-67

british journal of pharmacology, may, 2011