טודלרס

התפתחות גיל שנתיים וחודשים

הפעוט בן 26 חודשים ? קראי על התפתחות בגיל שנתיים פלוס

13.4.2014

גיל שנתיים מתאפיין באתגרי הורות רבים. ילדים רבים נמצאים בגיל זה במעונות ולעיתים עולות בעיות התנהגותיות. אחת מהם היא תופעת הנשיכות. פעוטות נושכים כשהם מרגישים כועסים ומאוימים. הנשיכות הם ביטוי לכך שהילד לא למד עדיין להגיב אחרת במצבים תסכול וקושי. חשוב שהילד יקבל מסר מהגננת או ההורה שהוא הבין למה נשך  אך בו זמנית שהילד ישמע מהגננת או ההורה את המסר שזה אסור וזה מכאיב מאוד לילד השני ומה כן כדאי לעשות במקום.

כן, כן, הילד זקוק להרבה גבולות. הוא פשוט צריך לדעת במגוון מצבים מה מותר ומה אסור. זאת הסיבה שכללי התנהגות בגן ובבית יאמרו כהטרמה שוב ושוב לפני כל פעילות. אם לא יהיו חוקים או לא יהיו ברורים אל תצפו רק להתנהגות הרצויה והמקובלת.

גיל שנתיים וחודשיים הוא גיל של יכולות מוטוריות מתפתחות. ישנם ילדים רבים שרצים, מטפסים, קופצים, זורקים כדור ומתמסרים חופשיות ומהירות. בגיל האנרגתי הזה חשוב לאפשר להם לעשות זאת בגן משחקים ובגינה כמה שיותר. כך תמנעו מצב שבו הילד פורק את האנרגיות במקומות שאינם מתאימים בבית. חשוב לוודא שבגן מקבלים את אפשרות התנועה ועם זה לא מספיק לאפשר אותה יותר אחר הצהריים.

גם אם הילד רוצה רק לרוץ ולשחק במרחב אין זה אומר שאינו יכול וצריך להתנסות בפעילויות שקטות לכמה דקות. בגיל שנתיים הילד יכול להשחיל חרוזים גדולים ובינוניים על מוטות עץ, להרכיב פאזל עץ  של 4-6 חלקי ולבנות שלל מבנים מקוביות ומגנטים.

יכולת הריכוז של הפעוטות אומנם קצרה אך גם קשורה לחשיפה ודרישה. יכול להיות הבדל גדול בין פעוט שנדרש לשבת ולהשלים יום יום משימות מובנת כמו הדבקת מדבקות, השחלת חרוזים או הרכב פאזל לבין פעוט שאינו נדרש כלל לדברים אלו למשך חודשים רבים.

מה הזמן ההגיוני שפעוט יכול לשבת ולהתרכז במשחק או משימה אחת ? יש שיטענו כי זמן זה הוא 3-5 דקות לכל שנת גיל. הכוונה היא שאם הילד בן שנתיים הוא יכול להתרכז 6-10 דקות.כמובן משך הריכוז תלוי במידת העניין של הילד בפעילות, ופרמטרים רבים כמו מי יושב לידו ומתווך את המשימה, כמות המסיחים והתאמת רמת המשימה ליכולות הילד.

בגיל שנתיים חשוב שהפעילויות שניתנות לילד יהיו קצרות וחוויתיות. אפשר להביא מגון משחקים כמו צבעים, מדבקות, ספר, וחיות משחק ולהקדיש לכל תחנת פעילות כמה דקות ואז לעבור לתחנה הבאה.

גם משחק סימבולי הוא חלק בלתי נפרד מפעילות הילד. ילדים רבים עסוקים בחיקוי פעילויות שונות כמו הסעת מכוניות, הכנת מסעדה. הם יכולים להמחיז דמויות שונות כמו חיות, אנשים ואירועים. היכולת לעשות זאת בצורה מילולית ותקשורתית תלויה ביכולת התפתחות השפה.

מרגישים שאתם מאותגרים מהתנהגותו של הילד ? קראו עוד בנושא

הדרכת הורים גיל שנתיים