טודלרס

מתי נגיע לעצמנו

מתי נגיע לעצמנו עם כל העומס הזה, האם זאת הבעיה או שהיא אחרת ?

6.9.2017

מחפשת ספר נסיכות תלת מימד  או ספר ארמון לנסיכות ? אולי כדאי שתחפשי שם משהו אחר…

בחצי השנה האחרונה הקראתי לבנותיי עשרות ספרי נסיכות ומלכות. הנסיכה אורורה, הנסיכה בל, הנסיכה סופיה, המלכה אלזה, המלכה אלנה…. אז מה יצא מכל עניין הנסיכות. ובכן, חוץ מהנאה מקריאה (שהיא אכן מטרה בפני עצמה) והיכרות עם דמויות הדיסני נאלצנו להיפרד מכמה מאות שקלים לטובת קניית כתרים, שרשראות, צמידים, בגדי נסיכות, מעוטרים בנסיכות ועוד שאר פיצ'פקס. הסבתות הוציאו גם כמה מאות שקלים.. ומה הלאה האם בזה נסתפק. מסתבר שלמרות שאני היא אשת החינוך הפורמאלית בבית, בעלי הוא המחנך הספונטאני. יום אחד באודי מקשיבה לו קורא את אחד הספרים של אלזה ואנה, שמעתי אותו מסביר לאחות הבכורה כיצד אלזה (המלכה והאחות הבכורה) מתייחסת בכבוד ובאהבה רבה לנסיכה אנה (אחותה הצעירה). הוא קרא לה את הספר וכל פעם הדגיש את היחס היפה בין האחיות. הוא לא הסתפק בזאת, הוא גם השתמש בדוגמאות מהסיפור כדי לשכנע את האחות הגדולה לגלות יחס אוהד, אוהב ו"מלכותי" לאחותה, שכן בפועל שתי בנותינו לא מפסיקות לריב ואחות הגדולה מגלה פעמים רבות יחס אלים ושתלטני כלפי אחותה. כל פעם שרבו הזכיר לאחות הגדולה את היחס של אלזה המלכה לאחותה אנה בסיפור זה או אחר.

להגיד שזה עבד, לא תמיד, אך אין ספק שההשוואה הזאת לאיך אלזה הייתה מתנהגת לאנה ואיך את התנהגת לאחותך, עשתה משהו לאחות הבכורה. היא גרמה לאחות הגדולה לעצור ולחשוב וזאת מטרה בפני עצמה. שינוי התנהגותי מגיעה פעמים רבות ממשינוי בחשיבה ולכן בהחלט קרה שם משהו. בפועל זה בהחלט גורם לה לוותר ולהתנהג בצורה מלכותית יותר אך יש לציין שהדבר קרה לעיתים רחוקות ולא ברצון רב. טוב נו, "הנסיכה" הגדולה שלנו היא רק בת 4.  עדיין רק זה בפני עצמו הייתה עבודת גישור מעולה מספר הנסיכות., אז כל הכבוד לאבא.

ספרי נסיכות מספקות בסיס מוצלח לא רק להסביר מהם ערכי הגינות, יושב, נדיבות וצדק אלא בסיס טוב לעודד את הקטנטנות שלנו לחקות את ההתנהגות היפה הזאת כלפי אחיהם, חבריהם ושאר בני משפחה. להיות נסיכה זה לא רק להתלבש כמו נסיכה, לשים כתר ולהחזיק שרביט , זה גם מחייב להתנהג כמו מלכה או נסיכה. אם הבת שלך רוצה להיות כמו אלזה/אנה/הלנה/אורורה שגילתה נדיבות כלשהי כלפי דמות, גם היא יכולה להיות נדיבה לאחים ולחברים שבאים הביתה. נדיבות בתורות, במשחקים בקינוחים, בוויתורים.לא תמיד צריך לדבר על חיקוי התנהגותי, אפשר להסביר לילדה על חיקוי רעיון אחר כמו אומץ, פתרון הבעיות (לדוגמא, איך אלנה הייתה פותרת את הבעיה, בבכי ? או שהיא הייתה חושבת על פתרונות אחרים, איך אלנה התמודדה עם המפלצת, היא פחדה ממנה או דיברה איתה וניסתה להבין אותה). ההערצה לנסיכות יכולה בהחלט לעזור גם בחיקוי התנהגותי.

אז בפעם הבאה שתקראו לבת שלכם ספר נסיכות, אל תסתפקו רק בהקראה, חשבו מה עוד אפשר להוציא מהספר והאם יש התנהגות, ערך או שפה שכדאי שהנסיכה הקטנה שלכם תחקה. אחרי הכל, המראה החיצוני של הנסיכות הוא בהכרח לא הדבר החשוב שאנו רוצות שהבנות שלנו יחקו. התנהגויות,ערכים ושפה חשובים הרבה יותר.