טודלרס

התפתחות תקשורת ושפה בגיל חודש עד שלושה חודשים

איך התינוק מתקשר ? איך מתקשרים איתו ואיך מעודדים תקשורת

22.4.2013

תינוקות בני גיל חודש, חודשים ושלושה חודשים מתקדמים לקראת יצירת תקשורת. במהלך תקופה זו תוכלו להתקשר עם תינוקכם באמצעות "שיחות" , החלפת חיוכים וצלילי אה- הו. בחודשים אלו אישיות התינוק מתחילה להתעצב כאשר הוא מתחיל להיות פעיל וקשוב לבני המשפחה.

איך מתקשרים התינוקות בחודשים הראשונים לחייו ?
בטווח גיל חודש – שלושה חודשים הבכי הוא דרך ההתקשרות העיקרית של התינוק וימשיך להיות כך במשך חודשים רבים. הבכי היא הדרך של התינוק להראות להורים שהוא זקוק למשהו, שהוא נסער  ממראות וקולות (בעיקר פתאומיים וחזקים) בסביבם או שללא סיבה הוא זקוק לקרבה, מגע וביטחון. בחודשיםאלו תתחילו לשמוע בהדרגה קולות אחורים (הדומים ל-coo ו– goo), הנובעים מתנוחות השכיבה של התינוק על הגב.

בחודשים אלו תראו גם כי התינוק יגיב לצליל קולכם על ידי שקט, רוגע חיוך, התרגשות הכוללת הנעת ידיים ורגליים. תינוקות בגילאים אלו מתחילים לחייך באופן סדיר לאמא ואבא, אבל עשוי לעבור עוד זמן מה עד שיתרגלו לאנשים אחרים במשפחה כמו לסבים ולסבתות.

התינוקות בחודשים אלו מגלים את יכולתם הקולית. הם מתחילים למלמל ולגרגר. חלקם מתחילים להשמיע קולות של הברות כמו אה-אה או הו-הו, בערך בגיל חודשיים. תינוקכם ידבר אליכם במגוון קולות. הוא גם יחייך אליכם ויחכה לתגובתכם, ויגיב לחיוכים שלכם. תגובות התינוק לקולכם ולנוכחותכם עשוי לערב תנועות זרועות וידיים וניסיון לחקות את מבט פניכם.

מה עלינו לעשות? איך מעודדים תקשורת בגיל 1-3 חודשים ?
תינוקכם אוהב לשמוע את קולכם (כל הוריו), לכן דברו איתו, שירו לו ועשו קולות כמוהו במשך החודשים הספורים האלו. הגיבו בהתלהבות לקולות ולחיוכים שלו. ספרו לו על מה הוא מסתכל או עושה

ומה אתם עושים (נסו לדבר לאט במילים או משפטים קצרים). הזכירו חפצים מוכרים כאשר אתם נוגעים בהם או כשאתם מביאים אותם אליו (למשל הנה ה- בקבוק שלך … בק..בוק ). כל אלו יעזרו לתינוק לרכוש את שפתו.

נצלו את ה"דיבור" או המלמול של תינוקכם כדי לנהל איתו "שיחה". מתי תינוק מתחיל למלמל ? תינוק אחד ימלמל בגיל שלושה חודשים ותינוק אחר מאוחר יותר. אם שמעתם את תינוקכם משמיע קול, חזרו על כך וחקו אותו עד שישמיע קול אחר. אתם מלמדים את תינוקכם שיעורים רבי ערך על תקשורת (הבנויה על הדדיות – פעם אני ופעם אתה משמיע קול), צלילים, מילים בסיסיות (שם התינוק, שמות בני המשפחה ), טון דיבור, קצב הדיבור כאשר אתם מדברים איתו. אתם גם מעבירים מסר שתינוקכם חשוב מספיק כדי להאזין לו. אל תפריעו לו כמנסה לתקשר , אל תפנו מבט למקום אחר כאשר תינוקכם "מדבר"-הראו לו שאתם מתעניינים ושהוא יכול לבטוח בכם.

תינוקות בגיל חודש עד שלושה חודשים מגיבים בצורה הטובה ביותר לקול של אישה, שמבחינה היסטורית מזוהה עם נוחות ואוכל. זו הסיבה מדוע רוב האנשים יגבירו את קול הדיבור (ידברו בקול נשי ורך) ויגזימו בכך כאשר הם מדברים לתינוקות.

לפעמים תינוקות אינם במצב רוח "לדבר" או להשמיע קולות. אפילו תינוקות צריכים את החופש שלהם מכל הגירויים שיש בעולמם. התינוקות עשויים להסתובב לצד השני,לסגור את עיניהם, ולהיות חסרי סבלנות ומעוצבנים. אם זה קורה, הניחו לתינוק לנפשו, או נסו להרגיעו באמצעות חיבוק או ליטוף.

יהיו זמנים שבהם תספקו את כל צרכי התינוק, ובכל זאת הוא ימשיך לבכות. אל תתייאשו יתכן שתינוקכם ספג גירויים רבים ממה שיכול להכיל או לחלופין סובלי מכאבי בטן (נוכח התפתחות מערכת העיכול בשלב זה).

טבעי שלתינוקות יש גם תקופה לא שקטה בזמן מסויים של היום, בעיקר בין השעות המוקדמות של הערב ועד חצות הלילה. למרות שכל התינוקות בוכים ומראים סימני אי שקט, תינוק בריא שבוכה יותר מ-3 שעות ביום,יותר מ-3 ימים בשבוע למשך 3 שבועות לפחות, סובל כנראה ממבעיה כלשהי. במקרים רבים מדובר בכאבי בטן מצב שלקרא כאב בטן של תינוקות. מצב זה יכול להרגיז, אבל החדשות הטובות הן שזה לפרק זמן קצר- רוב התינוקות מתגברים על כך בערך בגיל 3 חודשים.

אם התינוק סובל מכאבי בטן וגזים בתקופה זאת, נסו להרגיע את התינוק. חלק מהתינוקות מתנחמים בתנועה, נדנוד על כיסא נדנדה, הקפצה קלה על כדור בובט, הליכה מצד אחד של החדר לצד שני . תינוקות אחרים מגיבים לקולות כמו מוסיקה עדינה. במקביל חשוב לבדוק הפחתה של מוצרי חלב במידה ואת מניקה (עשוי לגרות את הבטן) והאם ישנן תרופות קוניבנציונאליות או הומיאופתיות להקלה על כאבי הבטן של התינוק.  יתכן ויקח קצת זמן למצוא את הדרך הטובה ביותר לנחם את תינוקכם בתקופות מלחיצות שכאלו, אך דעו שמדובר בתקופה קצרה שתעבור. אם אתם מודאגים שתינוקכם בוכה במשך זמן ארוך מהרגיל, או שהבכי נשמע מוזר, דברו עם רופא הילדים. הרופא ירגיע אתכם ויסביר לכם את הסיבות למצוקת התינוק. הסיכוי הוא שהכל בסדר, וידיעה זו יכולה להרגיע אתכם ולעזור לכם להיות קטים כאשר תינוקכם יסבול מתופעה זו.

לסיכום בטווח גילאי חודש עד שלושה חודשים תינוכם רוכש אבני דרך תקשורתיים רבים. הוא מראה תשומת לב לפנים ולסביבתו, מתחיל לחייך כאשר שומע את קול הוריו וכאשר יוצרים איתו מגע חברתי. הוא מתחיל להשמיע קולות של המיה ומילמול ולומד לחקות צלילים והבעות פנים. קחו בחשבון שתינוקות מתקשרים בקצבים שונים, בדיוק כמו שהם מתבגרים מבחינה פיסית בקצב שונה. בדרך כלל אין סיבה לדאגה, אבל אם אתם בכל זאת מודאגים מכך שתינוקכם מחסיר משהו מאבני היסוד האלו בתקשורת שלו, פנו לרופא הילדים להתייעצות. במידה ויהיה צורך בבדיקות נוספות, רופא הילדים יפנה אתכם להתייעצות עם קלינאית תקשורת או/ו פסיכולוגית התפתחותית.

טיפים
נסו לשלב דפוס חיקוי בתקשורת עם תינוקכם. חקו את צליליו ועודדו אותו לחקות אתכם (חיקוי הבעות פנים, הוצאת לשון, חיוך, הנעת ראש מצד לצד). זכרו, גם אם אינכם רואים סימן שהוא מנסה לחקות אתכם, אין זה אומר שהוא אינו מקשיב או שלא מנסה לתקשר.
דברו אל התינוק – אימרו שמות של אנשים, חפצים בהם נוגע, פעולות שעושה. דברו אליו קרוב לפניו, לאט בברור ובקצרה כדי שהתינוק יוכל לשמוע את הצלילים השונים בכל מילה. חזרו על אותם מילים שוב ושוב על מנת שהתינוק יקשר בין שם החפץ לזהותו.