טודלרס

הדרכה גמילה מחיתולים בזמן קורונה

האם הקורונה שיבשה לכם את תהליך הגמילה ?

11.2.2021

הדרכה גמילה מחיתולים וקורונה. מה עשתה הקורונה, תקופות הסגרים והחזרה לשגרת הגן לתהליך הגמילה של ילדכם ? האם התחלתם את הגמילה לפני הקורונה, בתקופת סגר או אחריו ? אצל כל משפחה הסיפור אחר אך הקשיים דומים ומה שבטוח שהקורונה במקרים רבים השפיעה על התהליך.

לירן, אמא של טליה מספרת:
"אצלנו הסגרים גרמו לנסיגה. טליה כבר הייתה בתהליך גמילה טוב בבית ובגן אבל הזמן בסגר  בבית גרם לה להוריד אחריות. אני בפירוש ראיתי איך שיתוף הפעולה יורד ויש הרבה יותר פספוסים לעומת התקופה של שגרת הגן. אני יודעת שגם אני קצת אשמה כי לעבוד מהבית עם שלושה ילדים זה לא מתכון טוב להצלחה בתוכנית גמילה." ישנם ילדים כמו טליה שאצלם הסגרים גרמו לתחושת חופש, חוסר אחריות שהשפיעו על התהליך. יתכן גם שהנוכחות הקבועה של הורה, סבתא או ביביסטר בבית לאורך כל היום נתנה ביטחון אך יצרה בו זמנית תלות במבוגר וערערה את האחריות העצמית לגמילה. הרי תמיד אפשר לסמוך על אמא או סבתא שיחליפו וינקו אותי (לעומת הגן ששם הדרישה אחרת). יתכן ולהורים רבים הייתה חסרה היכולת לשלב תוכנית גמילה ביתית בזמן עבודה מהבית.

מנגד, ישנם ילדים שהסגרים היו זמני הגמילה המוצלחים ביותר.
ענת, אמא של נועם מספרת: "אנחנו התחלנו את הגמילה לפני הסגר הראשון והסגרים מאוד עזרו לנו בתהליך. הייתי עם שני הילדים בבית בחל"ת והיה לי זמן לעבוד עם נועם על הגמילה בלי לחץ אבל עם תוכנית מסודרת שקיבלתי מיועצת גמילה. השקט והרוגע עשה לנועם מאוד טוב והוא היה ממש פנוי לתהליך. היום הוא כבר לגמרי גמול. הסגר היה מתנה בשבילו." אצל ילדים רבים כמו נועם תחושת הביטחון בבית, הנגישות והנוחות של הסיר/אסלה הביתית, מיעוט הגירויים והלחצים וההורים מכווני המטרה יצרו קרקע לתהליך גמילה מצויין.

ומה לגבי היציאה מהסגר ? איך הגמילה נראת במעבר מהסגר בבית לגן ? נטע, אמא של יהלי מספרת : "אצלנו הסגרים עשו מאוד טוב לגמילה ובסוף כל סגר נראה שהילדה 99 אחוז גמולה. ברגע שחזרנו לגן הייתה רגרסיה מטורפת שבטח קשורה לזה שיהלי לא אוהבת ללכת לגן ובעיקר סובלת בצהרון. אני מבינה עכשיו שהרגרסיה היא ביטוי למצוקה הרגשית שלה ואני בתהליך יעוץ מה לעשות." כמו אצל יהלי, אצל ילדים רבים דווקא החזרה לגן מעוררת לחצים, מצוקות המתבטאים גם בנסיגה בתהליך הגמילה.

ההמלצה הגורפת היא לא להאשים אף אחד ,לא לחוש רגשות אשם ולא לכעוס על עצמך או על הילד. תהליך הגמילה דורש יצירת שגרה המשתלבת בתוך שגרת ההורים והבית בתקופות הסגר. כאשר שגרת היום משתנה לא ניתן לצפות שהמצב לא ישפיע על תהליך הגמילה. אם עבדתם חלקית או לסרוגין בתקופת הסגרים ודאי לא יכולתם תמיד להיות פנויים לתהליך הגמילה. הורה שמקבל הודעת וואט סאפ, שיחה או מייל דחוף מהעבודה לא ממש פנוי להתעסק בקריאת האיתותים של הפעוט לשרותים. גם הורה שצריך לטפל בכמה ילדים לומדים בבית, לסייע לילד שנגמל ולנהל ארוחות וניקיון בית לא בהכרח פנוי. ומה עכשיו ? עכשיו אחרי הסגר השלישי זה זמן להתניע מחדש את תהליך הגמילה עם הרבה אופטימיות, בלי אשמה והרבה גמישות לכל השינויים והנסיגות שיגיעו בדרך.

להמשך לחצו על הלינק הבא:
גמילה מחיתולים הדרכת הורים