טודלרס

כמה זמן אתם נשארים עם הילד בגן ומה אתם עושים איתו

הורים משתפים

15.9.17

פרידה מהילד בגן אינו דבר פשוט, בעיקר לא בתחילת השנה ובימים שמתחילים ברגל שמאל, כמה נשארים, מה עושים בזמן המשותף בגן ואיך נפרדים

החודש הראשון לתחילת הלימודים החל כבר מזמן. חודש מלווה בצרכי הסתגלות, בכי וקשיי פרידה מההורים. גננות רבות מבקשות שתהליך הפרידה יהיה קצר  אך תלוי בגיל הילד ויכולת הסתגלותו. ישנם גננות שממליצות להביא את הילד ולהיפרד מיד וישנן שממליצות על זמן קצר של עד עשר דקות כדי שהילד יבין שההורה לא נשאר . אותנו בטודלרס מעניין, מה אתן ההורים חושבים ועושים בנושא. איך מתחיל הבוקר שלכם בגן, כמה זמן אתם נמצאים עם הילד בגן , מה אתם עושים ואיך נפרדים

כמה זמן אתם נשארים עם הילד בגן ומה אתם עושים איתו ?

שאלנו שבעה הורים וקיבלנו סיפורים ותובנות כדי לדעת מה עובד ומה מתאים לכמה משפחות שונות.

שירי, אמא ליהונתן, ונוגה בני שתיים וחצי וארבע
אני ובעלי מתפצלים כך שכל יום אני מביאה ילד אחד ואחר לגן אבל בימים קבועים. אני משתדלת ממש לא לשים בגן וללכת. אחרי הכל כשאני הולכת אף אחד לא יושב איתו ונותן לו זמן איכות. אני חושבת שזאת גישה מאוד "קרה" פשוט להכניס לגן וללכת. אומנם אני מבינה הורים שמאוד ממהרים לעבודה אבל דווקא הזמן הזה בבוקר הוא לא פשוט רגשית גם לילדים וגם להורים ואפשר לעשות אותו יותר הדרגתי על ידי עשר דקות -רבע שעה עם הילד. אני משתדלת בזמן הזה לשבת עם יהונתן או נוגה לקרוא סיפור בפנית הספר כי הם מאוד אוהבים ספרים ולאחר מכן לעשות טקס של פרידה הכולל מספר קבוע של נשיקות וחיבוקים. אני מרגישה שלילדים זה מאוד מתאים וגם אני יוצאת  מהגן בנינוחות שהילד עשה מעבר יותר הדרגתי.

ענת, אמא של יהלי ודניאל תאומות בנות 5
התאומות מאוד מקלה על נושא הגן כי שתי הבנות באותו גן אז אין תזוזים. כשאני חושבת על הורים שמתזזים בין שתיים לשלושה גנים אין לי מושג איך הם עושים את זה וברור לי שזה סיפור והפרידה צריכה להיות מאוד קצרה.  בבוקר אני משתדלת להגיע לגן מוקדם ב7:15 כדי שיהיה לי זמן לעשות איתם איזה פעילות משותפת. אני חושבת שדווקא בבוקר אפשר לנצל עשר דקות רבע שעה לפנאי אכותי כי הגן ריק והילדות מאוד מחפשות את הקשר איתי. אנחנו לרוב מציירות ביחד והם מאפשרות לי גם ללמד אותם להרחיב את הציורים. למשל עכשיו עשינו ציור מיוחד של החצב אחרי שראינו אותו צומח וממש ציירנו את כל החלקים ואפילו כתבנו את השמות של החלקים שלו בעזרתי כמו מגדיר צמחים. לפני כן ציירנו רימונים ועצי רימון. אני רואה שהרבה ילדים מביאים את הילד לגן ומיד הולכים לעבודה אבל מבחינתי זה זמן איכות מאוד חשוב ואני לא מוכנה לוותר עליו. אני מזכירה לבנות לפני שמתחילים לצייר שאני עושה איתם ציור אחד ואז נשיקה ונפרדים וזה עובד מעולה.

לילך, אמא של בת חן בת שלוש
מבחינתי אני מגיעה לגן ולא עוזבת מיד. חשוב לי לראות מי הצוות, לבדוק איך דברים עובדים בגן. אני גם רוצה להגיע ולהישאר עד שהגננת מגיעה כדי לשאול אותה כל מני שאלות על סדר היום. אני חושבת שנוכחות של הורים בגן היא דבר חשוב. כי כל עין של הורה רואה משהו ואז אפשר להעיר ולבדוק האם הגן באמת מתנהל בצורה מתאימה או שיש מה לשפר ולשנות ממקום בונה.

חן, אמא ליובל, שרון ורועי. בני שבע, חמש ושלוש
אנחנו ממש חיים בחוסר זמן ובבוקר זה פשוט מירוץ ההסעות לבית ספר ולגנים. בגלל כל התזוזים פרקטית אין לי זמן להישאר עם הילדים בבוקר וגם אם היה לי לא נראה לי שהייתי נשארת. אני משאירה את הזמן איכות עם הילדים לאחר הצהריים והסופ"ש. בתחילת השנה עשיתי לכל ילד הכנה מראש והסברתי איך אפרד מהם ומה הלוז בגן וזה די עבד. אומנם לרועי שהוא הכי קטן יש ימים של בכי בפרידה אבל אני לרוב נותנת נשיקה, מאחלת יום נפלא והולכת. אין לי ברירה והילדים מבינים שזה המצב. אין לי רגשות אשמה בנושא וזה גם מה שהילדים מורגלים מאז ומתמיד.

ליבי, אמא של בר וגבע. בני חמש ושנתיים
לי יש ילדים מאוד רגישים והמעברים הם חלק מאוד קשה בחיים. כל מעבר הוא קשה, משינה לעירות, כניסה למקלחת ,מהבית לגן בבוקר, מהגן לבית. הכל מלווה באיזה חוסר שקט פנימי ותסיסה. בגלל זה אני מנסה שכן המעבר יהיה איטי מאוד וכן אני יכולה להישאר עם כל ילד אפילו יותר מעשרים דקות. אני גם רואה ומרגישה איך כל ילד לאט לאט נרגע, מסתגל למעבר מהבית לגן. בהתחלה כשמגיעים מהבית לגן הם תמיד נדבקים לי לגוף ולא נותנים לי לזוז. אחרי שאנחנו שותים תה ועוגיה בפינת תה ומתחילים לשחק באיזה משחק הם לאט לאט מפשירים ואני ממש רואה איך הם נרגעים ומוכנים לעזוב אותי וללכת לשחק בלעדי. זה מאוד עוזר לי להתחיל את הבוקר אחרי פרידה איטית ואני מוכנה לעשות את זה במחיר של להתחיל את העבודה מאוחר. אני חושבת שהורה טוב הוא הורה שקשוב לצרכים של הילדים ואם יש צרכים רגשיים בבוקר חשוב לעזור לילד להתגבר עליהם

חגית, אמא של נדב בן ארבע
אני מאוד משתדלת לשמור על טקס פרידה קצר. נדב מאוד אוהב את פינת הבניה בגן אז אנחנו מגיעים וחמש- עשר דקות אני בונה איתו איזה רובוט או כלי תחבורה. הוא מאוד נהנה ונכנס למשחק ואז קל מאוד להיפרד בנשיקה ולצאת. לא תמיד יש לי זמן לשבת לסיים איתו איזה בניה אבל להתחיל אנחנו מתחילים יחד. אני חושבת שהורים צריכים לזהות איזה פינת משחק הילד אוהב בגן ולהיפרד שם. זה מאוד עוזר כי הילד נמשך לעשייה ומתאקלם.

חגי, אמא לטל ורז בני שלוש ושש
טל עלה השנה לגן טרום חובה ורז נשאר שנה נוספת בגן חובה. גם השנה בדומה לשנה שעברה אני משתדל להיות איתם בבוקר בגן כמה שאני יכול עד שמסלקים אותי כי יש מפגש בוקר. אני עובד שעות מטורפות ולפעמים מגיע הביתה בתשע בערב כשהבנים כבר ישנים ולכן דווקא בבוקר אני לא רוצה פרידה מהירה. הגנים של הילדים ליד הבית ואחד ליד השני במרחק הליכה ואני משתדל לנצל עם כל ילד לפחות עשרים דקות של משחק בכל גן. כל יום אני מביא ילד אחר ראשון כך שהילד השני שאני מביא לגן משחק איתי יותר מחצי שעה. אני מרכיב איתם פאזל, בונה איתם בקוביות, מכין ציור. אני רואה בזמן הבוקר את זמן האיכות שלי ולא ממהר להיפרד. הילדים שלי יודעים שזה הזמן שלי איתם באמצע השבוע וגם הגננות כבר הבינו את זה. הבוקר מבחינתי הוא זמן כיף עם הילדים כי ברגע שאני יוצא לעבודה המשמרת עוברת לאשתי ואין עם מי לדבר.

לסיכום, שבע משפחות אומנם לא מייצגות את כל עם ישראל אבל אין ספק שנותנות הצצה קטנה לאיך הורים שונים מתייחסים לנושא ולאו דווקא בדרך השגרתית. זמן עם הילדים בוקר בגן יכול להיות קצר, ארוך או בינוני באורכו אך חשוב שיתאים לצרכים ויכולות ההורים. זכרו כי הוא עשוי להיות זמן איכות אמיתי  דרך מילים מחזקות וחוויות משותפות וחשוב שיהיה זמן הקשבה הדדי הן לצרכי הילדים והן לצרכי ההורים.

שתהיה שנה טובה עם זמני איכות בגן ופרידות נעימות וקלות