טודלרס

האם חוק חינוך חובה מגיל שלוש מטיב עם הילדים

למי החוק מתאים ? למדינה ? להורים או גם לילדים ?


4.8.2016

הכל התחיל סביב חודש יוני שסופית הבנתי שהפצלוחית הקטנה גדולה שלי תעלה שנה הבאה לגן חובה או בלשון העם גן של גדולים. חוק חינוך חינם בגיל 3 נכנס לתוקף ואיתו כל ההשלכות לטובה ולרעה. בגן של נועם כבר התחילו לדבר על חזרות למסיבת הסיום ועל כמה קשה יהיה להיפרד מה״בוגרים״ שעוזבים ואני כל הזמן לא האמנתי שנועם הקטנה, שרק באמצע אוגוסט תהיה בת שלוש נכנסת שנה הבאה לגן חובה או ליתר דיוק גן טרום טרום חובה.

ילדה בת 3.0 בגן חובה. בלילות כבר התחלתי לחשוב על כל הדברים הטובים שהסתיימו השנה בגן הפרטי. הארוחות צהריים שמוגשות בשעה שתיים עשרה וחצי, יחס של סייעת אחת לחמישה ילדים, החום והאהבה שמקבלים הילדים בגן הפרטי ,שינת הצהריים והליווי לשירותים.

המחשבות ויותר מדוייק החששות לא איחרו לבוא. מי ינגב לנועם את הטוסיק כשתעשה קקי, היא נגמלה רק לפני ארבע חודשים ? מה יקרה אם תהיה רעבה ותצטרך לחכות משעת ארוחת הבוקר עד ארוחת הצהריים המאוחרת ? מי יגן או יגונן עליה מפני ילדים גדולים וחזקים ממנה במידה ותזדקק להגנה זאת ? האם תהיה סייעת נוכחת באזור. מה תעשה כשתרצה קצת לנוח בצהריים, הרי לא ישנים בגן…

חוק חינוך חינם מגיל 3 נראה הצלה גדולה להרבה הורים מבחינה כלכלית אך לדעתי הזול ביותר הוא הכי פחות איכותי ומתאים. אז נכון שלא נצטרך לשלם אלפי שקלים לגן פרטי בגיל שלוש אבל איך נדע שלילדים שלנו טוב ? האם זאת לא המטרה הראשונה ? איך נדע שהם לא מגיעים לארוחת צהריים בשעה שתיים מותשים, עייפים ורעבים או שהם מקבלים את התמיכה והגנה המתאימים ברגעי קושי בתוך 30 הילדים שהם נמצאים או שהגננת מדברת בצורה הולמת לילדים כשאף הורה לא נמצא בגן. אם נחשוב על הדברים בצורה מציאותית נבין שבמדינת ישראל קרוב לוודאי שהילדים לא מקבלים את התנאים האידיאלים ורחוק מכך, לא מבחינת יחס אישי, לא מבחינת תזונה ולא מבחינת מנוחה.

ומה האלטרנטיבה ? להפסיק לעבוד ולהיות עם הילד ? לשים בגן פרטי עם בני שנתיים וחצי ולהרגיש ש״מושכים״ את הילד למטה לקטנים. איך עוברים את המשבר הזה של כניסה לגן חובה בגיל 3 ומה ההורים יכולים לעשות כדי שהמעבר והשהות בגן יהיו טובים וקלים יותר לילד ? הרבה חומר למחשבה ובדיקה יש להורים של ילדים בני ה-3 שעולים לגן חובה
מי יתן שנפשם ובריאותם של ילדנו ידעו רק טוב והנאה, גם בגן טרום טרום חובה.

ומה באשר לנועם שלי, אני מצאתי עבורה גן פרטי לגילאי 3. שם יש 18 ילדים, מגישים צהרים בשתים עשרה וחצי וממשיכים לישון צהרים. אז נכון שנפרדתי מכמה אלפי שקלים כל חודש אבל עשיתי זאת בשמחה ובידיעה שחוק חינוך חובה מגיל שלוש אינו מתאים לבת שלי.