טודלרס

טיפול במצבי גזים אצל תינוקות

התינוק סובל מגזים ? כך תקלי עליו

14.6.2013

טפיחות ומנחי אחיזה
טפיחות עדינות על גב התינוק יקטינו את כמות האויר בקיבה של התינוק כך שלא יעברו למעיים. לרוע המזל, טפיחות כאלו אינן יעילות ב-100% למניעת גזים, כיון שאין להן כל השפעה על הגזים שנוצרים במעיים במהלך עיכול נורמלי.ישנן תרפיות פיסיות לשחרור הגזים כמו עיסוי, שיכולות להיות מועילות במידת מה בהקלת הלחץ מהגזים, על ידי הפעלת לחץ קל על הבטן, או לנסות לשאת את התינוק באחיזת כדור, פנים כלפי מטה, על החלק הקדמי של הזרועות, כאשר רגלי התינוק לכוון המרפק, ולחי התינוק נחה על היד. הלחץ העדין שמופעל על הבטן הקטנה יכול להקל ולשחרר את הגזים  שהצטברו. אם כל זה לא עוזר, יש מספר טיפולים לגזים של תינוקות. כמו תמיד, יש להתייעץ עם רופא הילדים לפני שנותנים לתינוק תרופה כלשהי.

סימטיקון
נמכרת תחת מספר שמות בבתי מרקחת. תרופה זו היא בעיקרה קצף שמתחבר לבועות הגז בקיבה, ותיאורטית יכול לצאת ביתר קלות בגיהוק. אולם אם כמות גדולה של בועות לא משתחררות בגיהוק מספיק מהר, הן עוברות לחלק הנמוך יותר של מערכת העיכול. כאן כמות גדולה של בועות יכולה לגרום לכאב רב יותר. לסימטיקון למעשה אין כל השפעה על גזים במעיים , וכמו שיודעים המבוגרים יכול לגרום לכאב חזק יותר. סימטיקון עובד כך שהוא נקשר לבועות הגז, ולכן הוא חייב להיות היכן שיש גזים על מנת שתהייה לו השפעה מועילה. לכן סימטיקון צריך להנתן בכמויות המתאימות לכל ארוחה. אם גזים נוצרים שלא כתוצאה מאכילה, לסימטיקון לא תהייה כל השפעה לטובה. לכן סימטיקון משפיע רק על גזים בחלק העליון של הקיבה ולא על גזים שנוצרים במעיים.

סודיום ביקרבונט (סודה לאפייה )
תרופה זו מגיעה במספר צורות מימיות שנמכרות כתוספות מזון. היו זהירים! זוהי תרופה שאינה בפקוח מנהל המזון והתרופות האמריקאי, ונמצא כחלק מתוספות המזון שלא מוסדרות בתקנון. סודיום ביקרבונט הוא אלקלי שפועל כנגד החומציות של הקיבה שנוצרת אצל תינוקות.הוא יכול להקטין זמנית את חוסר הנוחות שנוצרת על ידי רפלקס החומצה.לרוע המזל, סודיום ביקרבונט נספג בזרם הדם ויכולות להיות לו תופעות לוואי לא רצויות. מסיבה זו אין לתת אותו לילדים מתחת לגיל 5 שנים, גם לפי הוראות היצרן. גם לילדים מבוגרים יותר אין לתת תרופה זו במשך יותר משבועיים או במקרים חוזרים. לפי חלק מהרופאים סודיום ביקרבונט יכול לגרום לחוסר איזון אלקרוליטי אצל תינוקות, שעלול לגרום לבעיות רפואיות קשות.

שמנים ותמציות צמחיות (שמיר, שומר וכו' )
אלו נצרכים כנוזלים תחת שמות של תוצרי מזון. שוב פעם, היו זהירים כיון שאינם תחת הרגולציה של מנהל התרופות והמזון האמריקאי. ישנם אמצעי זהירות ידועים לשמוש בשמנים. הרבה מומחים מאמינים שאין לקחת אותם לשמוש פנימי עבור תינוקות וגם מבוגרים. אנא היו מודעים לכל תופעות הלוואי לפני שנותנים  אותם לתינוקות, ולא משנה באיזה ריכוז.

פורמולות הומאופתיות
אלו יכולות להיות אפשרות מצוינת לטיפול בסימפטומים של גזים אצל תינוקות. תרופה הומאופתית חופשית מרגישות לתופעות לוואי. ישנה רק תרופה אחת בצורה נוזלית בשוק והיא נקראת

colic calm gripe water

שנמצאת ברוב בתי המרקחת, בחנויות לממכר מזון בריאות, במקומות לטיפולים בריאותיים, משרדים, וברשתות הממוחשבות.לתרופה זו יש הצלחה מוכחת של למעלה מ-90% בטיפול בגזים אצל תינוקות ובכאבי בטן. הורים רבים ומטפלים נרגעים לדעת שזו תרופה טבעית. הפורמולה ההומאופטית המיוחדת עובדת תוך דקות ספורות, כך שהיא ניתנת על בסיס הצורך המיידי הבסיסי. אלפי לקוחות מרוצים דווחו שהיא עושה נפלאות בכאבי קיבה מנופחת, כאבי גדילת שיניים אצל ילדים, ואפילו פיהוקים. כמו כן היא יעילה בטפול בגזים הנוצרים כאשר נותנים לתינוקות מאכלים חדשים במערכת העיכול העדינה שלהם.  

המידע הנ"ל אינו תחליף להתייעצות עם רופא הילדים

קראי עוד בנושא:
כל הסיבות לגזים אצל תינוקות