טודלרס

קבלת החלטות בגיל הרך

מה כדאי לאפשר לילד לבחור וכמה אפשרויות לתת. קבלת החלטות בגיל הרך

12.7.2014

האם אתם מאפשרים לילד להחליט מה ילבש ? מה יאכל ומתי ? או פשוט מגישים לו ביגוד ומזון.

האם אתם שואלים את הילד מה אתה רוצה ללבוש או מה אתה רוצה לאכול כשאלה פתוחה ? מציעים לא שתי אפשרויות בחירה ? או קובעים עבורו מה ילבש ומה יוגש על השולחן בארוחת הערב ?

בגילאים צעירים הרבה יותר קל לקבוע עבור הילדים שלנו מה ילבשו, מה יאכלו, מה יעשו. יש גם הרבה היגיון בגידול ילדים ללא כמות בחירה רבה. התלות בהורים הופכת אותם לילדים יותר צייתנים וממושמעים, דבר נדיר בחברה של היום, אך גם פחות עצמאיים לטוב ולרע. מאידך, הגישה הליברלית הרווחת היא לאפשר לילד ללמוד לקבל החלטות ולבחור כבר בגיל צעיר.

מתן זכות לילד להחליט או לבחור מאפשרת לו להתחיל במסע הארוך שבו מבין הילד מי הוא ומהם העדפותיו. ילדים שגדלים בבתים סמכותיים מאוד בהם מרבית ההחלטות מתקבלות עבורם מתקשים פעמים רבות לקבל החלטות באופן עצמאי או לשנות החלטות שהתקבלו עבורם כשהם בוגרים ושאינם מתאימות להם. הם גם פחות מכירים את עצמם ממקור של חוסר קבלת החלטות.

קחו בחשבון שהילד שלכם יצטרך לקבל החלטות רבות בחייו. מה ילבש, עם מי יתחבר, איזה אוכל יאכל, באיזה עבודה יעבוד. כדי ללמד ילד לקבל החלטות כדאי להתחיל כבר בגיל צעיר בדרך של גילוי מונחה ואפשרויות מצומצמות. לדוגמא, אם יורד גשם ויש רוח חזקה בחוץ, לשאול את הילד האם כדאי ללכת לגן רק עם הסוודר או שכדאי ללבוש מעיל. כדאי לשאול אותו איך ירגיש אם יצא לגן רק עם סוודר. אם הוא מגיע למסקנה שצריך ללבוש מעיל, עודדו אותו על הבחירה והסבירו לו למה היא נכונה עבורו. המטרה היא לעזור לילד לקבל החלטות עצמאיות אך בפיקוח והכוונה הורית.

מנגד, חשוב להבין שיותר מדי אפשרויות בחירה וקבלת החלטות יהיה דבר רע בעל השלכות הרסניות. חשוב שהילד ידע שהוא שההורים הם מקור הסמכות והחלטות הקשורות לשגרה היומית אך בתוך שגרה זאת יש מגוון מצבים של קבלת החלטות ובחירה. הוא כן יכול לקבוע מכמה אפשרויות איזה ממתק בוחר, איזה שמלה ללבוש לחתונה, איזה ירק רוצה לאכול בצלחת שלו. בגיל מאוחר יותר הוא יקבע מה יקנה מדמי הכיס ועוד.

איזון הגיוני בין קבלת החלטות עצמאיות של הילדים לבין סמכותיות של הורים מולידה בדרך כלל חינוך בריא.