טודלרס

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

על חשיבות הדרכת הורים כחלק ממערך הטיפול

21.4.2021

ילדים עם צרכים מיוחדים הם ילדים בעלי אבחנה רפואית (לדוגמא, איחור התפתחותי, פיגור, הפרעת תקשורת, תסמונת גנטית או שיתוק מוחין). לאבחנה זאת יש השלכות על תפקודם היומיומי ויכולת התפתחות רגשית, חברתית, קוגניטיבית, שפתית ו/או מוטורית. לאור זאת ילדים אלו זכאים לקבל במסגרת החינוכית (גן/בית ספר) שעות שילוב הכוללות טיפולי ריפוי בעיסוק, טיפולי ריפוי בדיבור, טיפול רגשי ועזרה בהכנה לכיתה א'. טיפולים אלו אומנם מקדמים את הילד אך לרוב מתקיימים בזמן הגן או בית הספר ואינם כוללים הדרכת הורים קבועה.

הדרכת הורים לילדים עם צרכים מיוחדים היא חלק מהותי ומשמעותי ביותר בטיפול. היום הגישה הטיפולית השלטת היא לנסות לערב את ההורים בצורה מקסימלית באמצעות הדרכות הורים. הדרכות אלו יכולות לכלול מגוון עצום של נושאים כגון:

הבנה של אבחנת הילד, השלכות והבנת הקשיים הקשורים לאבחנה זאת. נושא זה חשוב בקרב הורים לילדים עם תסמונות גנטיות והורים שזקוקים להדרכה להבנת האבחנה והשלכותיה.
שיחה והדרכה בנושא קשיים תפקודיים כגון קשיי לבוש, רחצה והתארגנות בוקר ומתן הדרכה רלוונטית לאסטרטגיות, שינוי משימה וסביבה
הדרכה בנושא הקשיים הקוגניטיביים, המוטורים או הרגשיים של הילד, האופן שבו מתבטאים בתפקוד היומיומי והדרך לסייע לו. כך לדוגמא, לעיתים ישנו קושי בזיכרון העבודה (קושי לזכור ולשמר מידע בזכרון לצורך ביצוע הוראה) המוביל לקושי בזכירת רצף פעולות התארגנות הבוקר או סידור התיק. מצב זה מחייב את ההורה לסייע לילד באמצעות פירוק המשימה לשלבים ומתן הוראה חד  שלבית וחיזוק כל פעם שמסיים הילד חלק אחד במשימה..

להדרכת הורים יכולה להיות השפעה עמוקה וארוכת טווח על האופן שבו מקדם ההורה את ילדו ועל מערכת יחסים טובה ונעימה יותר. לאור זאת חשוב לכלול הדרכת הורים כחלק קבוע מתוכנית הטיפולים. הדרכה זאת ניתנת דרך טיפולי הריפוי בעיסוק, ריפוי בדיבור וטיפול רגשי מטעם קופות החולים או המתנסים. במהלך הדרכה זאת אנשי מקצוע שונים מדריכים את ההורים כיצד לקדם את הילד בשפה, בהתארגנות, במשחק, בפתרון בעיות ועוד. ילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים לטיפולים פרה רפואית ממושכים הכוללים הדרכה. חשוב לראות בשעות ההדרכת ההורים (ללא הילדים) טיפול משמעותי ושעת "זהב" במהלכה בונים ההורים ידע, כלים ומיומנויות כדי להמשיך את התהליך הטיפולי- חינוכי גם בבית.

קראי עוד בנושא:
מהי הדרכת הורים