טודלרס

פחד ממקלחת אצל ילדים

הילד חושש להכנס למקלחת ? בוכה הרבה בזמן מקלחת ואחריה ?

12/3/2013

כבר מזמן שאנחנו ההורים לא בני שנתיים, שלוש או ארבע ולא בטוח שאנחנו זוכרים מה יכול להפחיד ילד בגיל הזה. מה גם שזמן המקלחת מגיע לעיתים בערב, זמן שגם להורים מתחילה להגמר בטרית הכוח והסבלנות. ההורים רוצים לסיים מקלחות והילד בוכה ומתנגד, אז מה עושים ?

תמיד עדיף קודם לחשוב במקום להגיב. למה ילד יכול לחשוש מלהכנס למקלחת. יש סיבות רבות שהרי כל ילד יכול להמציא בעולם הדמיוני שלו סיבות לפחד או סיבות פרקטיות להרגיש לא בנוח. ילדים יכולים לחשוש להכנס למקלחת כי חוששים מאי הנעימות של כניסת מים לעיניים, לאוזנים או כניסת סבון לפה. הם עלולים לחשוש מטמפרטורת המים שתהיה קרה או חמה מדי. הם עלול לחשוש מלעצום עיניים ולהיות לבד, והם גם עלולים לחשוש להחליק ולקבל מכה מחלק מסויים שכבר קיבלנו ממנו מכה בעבר. הילד יכול גם לדמיין שמשהו רע יכול לקרות כמו שחרק גדול יצא מהפתח של האמבטיה ויטפס עליו. הילד יכול לחשוש שההורה יצא לרגע והוא יצטרך להישאר לבד.

מה עושים ?
הכלל האצבע הראשון הוא באמת לנסות לנתח את המצב ולהבין ממה הילד מוטרד ? מה גורם לו לבהלה או חששות ? זה לא חייב להיות דבר אחד, זה יכול להיות כמה דברים. אם אנחנו יודעים ממה הילד חושש (שואלים אותו ומבינים ) אנחנו יכולים להבטיח לו תמיכה ועזרה מותאמת. כך לדוגמא, אם אנחנו יודעים שהילד פוחד ממים חמים אנחנו נבטיח לו שהוא יבחר מתי חום המים מתאים לו עם היד. אם אנחנו יודעים שהילד פוחד שישאר בחדר האמבטיה לבד אז נוכל להבטיח ולקיים שלא נעזוב אותו.

כללי אצבע חשוב נוסף הוא קור רוח מצד ההורה. גם אם הילד בוכה, משתולל ומתנגד להכנס למקלחת חשוב מאוד לשמור על קור רוח וללכת ביחד איתו.

שימוש בשפה למקום חיובי ובטוח
במקום להשתמש במילה או המשפט "אני מבין שאתה פוחד, עדיף להשתמש במילים שנוטעות יותר ביטחון כמו אנחנו הולכים להתקלח ואמא תעזור לך בכל מה שתצטרך. או אני בטוחה שתהיה לנו מקלחת נעימה וטובה.

בחירה בחירה ועוד בחירה במקלחת
לאורך כל המקלחת לספק הרבה שליטה שמתאפשרת מבחירה. אתה תבחר איך להכנס למקלחת (בעזרתי או לבד), אתה תבחר ותגיד לי מתי המים נעימים ואתה רוצה להתקלח בהם, אתה תבחר מתי נשים מים על הראש, אתה תבחר אם אתה רוצה לשים את הראש חזק חזק אחורה כדי שהמים לא יכנסו הרבה זמן לאוזנים ולעינים.

לסיכום, הבנת מקור הפחד , גישה תומכת ומלווה, מתן בחירה רבה ושליטה לילד לצד שפה חיובית יכולים לסייע.