טודלרס

שאלון התפתחות קוגניטיבית גיל שלוש

קווים מנחים להתפתחות ילדים בגיל שלוש ?

שאלון התפתחות קוגניטיבית גיל שלוש

הרכבה
בגיל שלוש מרבית הילדים יכולים להרכיב פאזל של 6 צורות יסוד. כמובן שיש שונות רבה בין ילדים על בסיס התנסות וניסיון ועל בסיס תפיסה חזותית טובה יותר ופחות. יש ילדים שבגיל שלוש יכולים להרכיב פאזל עם 72 72 חלקים  (בעלי יכולת תפיסה חזותית מעולה) ויש כאלו שעדיין אינם מצליחים להרכיב 4 חלקים. מרבית הילדים נעים בן יכולת של הרכבת 6 חלקים להרכבת 20 חלקים. מאוד חשוב לבדוק לא רק מה שהילד מצליח להרכיב בעצמו אלא איך מרכיב פאזל לבד אחרי שהתנסה בהרכבת פאזלים אחרים עם או בלי ליווי מבוגר. כך נבדקת לא רק היכולת הסטטית אלא יכולת הלמידה והשינוי בעקבות חשיפה, תרגול ולמידה.

ספירה
עד גיל שלוש מרבית הילדים יכולים לספר עד 10. מומלץ להתחיל לתרגל מניה. ספירת חפצים על ידי מתן מספרים. כך הילד לומד לתת מספר אחד לכמות אחת. 

תפיסת כמות
בגיל שלוש הציפיה היא שהילד יתפוס כמות של שתיים. הכוונה שיצליח להבין כמות זאת מבלי לספור. יש ילדים שכששואלים אותם כמה אבנים ביד, עונים: אחד שתיים, וכששואלים שוב, סופרים שוב. חשוב לעקוב שבשלב כלשהו בגיל שלוש הילד יכול לתפוס את הכמות שתיים מבלי לספור. ואולם, אם לילד יש קשיי שפה יתכן ויתקשה לשיים (לתת שם לכמות).

זיהוי צבעים
זיהוי צבעים – זה אדום או ירוק ?
שיום צבעים – איזה צבע זה ?
בגיל שלוש מצופה שהילד יזהה 4 צבעים לפחות. גם בתחום זה יש שונות רבה. יש ילדים שבגיל זה מזהים את כל הצבעים ומשיימים אותם (מכנים בשם)בקלות ובמהירות  ויש כאלו , בעיקר עם התפתחות שפה איטית יותר, שמזהים מספר צבעים מועט ומשיימים אחד או שנתיים. מצב זה מעיד על הצורך לעקוב אחרי התפתחות השפה. בנוסף, עם הילד הוא דו שפתי (מדבר בבית שפה אחת ובגן שפה אחרת) יש אפשרות שנראה הנמכה שפתית שאינה מעידה על בעיה כלשהיא אלא הנטיה הברורה שלמידת שתי שפות במקביל אורכת זמן רב יותר.

בניה מקוביות
בגיל זאת הציפיה היא שהילד יצליח לבנות מגדל של 10 קוביות בטווח של 3 ניסיונות אן לבנות מגדל של 8 קוביות בניסיון הראשון. פעמים רבות חוסר הצלחה בקריטריון זה נובע מאימפולסיביות או חוסר יכולת לווסת תנועה עדינה.

העתקה
בגיל שלוש פלוס הציפיה היא שהילד יוכל להעתיק קו אנכי , אופקי וצורת עיגול, הקו לא חייב להיות ישר ומדוייק. לקראת אמצע גיל שלוש וחצי לומד הילד להעתיק צורת צלב או פלוס. העתקה זאת מראה שהילד מבין מערכת יחסים בן שני קוי יסוד. יכולת העתקה קשורה גם לתרגול גרפי. בנים שכלל לא מתנסים או לעיתים מעט מאחרים ביכולות אלו עלולים לקבל הערכה נמוכה יותר בתחום זה.

במידה והגננת או אתם ההורים סבורים שיש חשש כלשהו לאיחור התפתחותי או קשיי קשב מומלץ לפנות לאבחון בהתפתחות הילד בקופת החולים. לצורך זאת יש להוריד מפורטל קופת החולים טפסים למילוי ההורים והגננת ולהגישם לקופה. האבחון והטיפול מסובסדים מטעם קופת החולים.