טודלרס

התפתחות גיל 24 חודשים

התפתחות גיל שנתיים. על התפתחות מוטורית, רגשית ועוד

13.4.2014

הפעוט כבר בשנתיים ? אתם בהחלט בתקופה מאתגרת. בגיל שנתיים הפעוט מאוד פעיל. המוטוריקה הגסה מתפתחת ונראה את הילד פעיל בהליכה, קפיצה, טיפוס זריקת חפצים לסל ועוד. אופי ההתנהגות המוטורית אינה רק פונקציה של יכולותיו המוטוריות אלא שילוב שלהם עם אופיו ומזגו. ילדים זהירים וחוששים יפעילו את עצמם פחות במרחב לעומת ילדים בעלי ביטחון מרחבי או כאלו בעל צורך תנועתי רב יותר.

בגיל שנתיים מתפתחת גם השליטה בחומרים וחפצים. בגן ובבית הילד לומד בהדרגה להשחיל חרוזים גדולים על מוטות , בונה מקוביות רכבות, בניינים ומתנסה בהרכבת פאזל עץ של 3-5 חלקים.

עיקר הפעילות בגיל הזאת היא לחקור ולהתנסות. בגלל זה תראו את הפעוטות עוברים מפעילות לפעילות במהרה. הם מתנסים בשרבוט, בבנית קוביות וריקוד לפי המוזיקה. פחות מעניין אותם מה התוצאה, העיקר העשייה וההתנסות. טווח הריכוז בגיל שנתיים במשימה או חפץ בודד יכולה לנוע בין כ5-10 דקות. יכולת זאת תלויה גם לחשיפה, לאורינטציה, לעניין ולהתנסות של הפעוט בפעילות. יכול להיות פעוט שיאהב משחק בקוביות ויוכל להתמיד בו למשך 10 דקות ברציפות ואילו בשרבוט יתמיד רק שתי דקות.. אל תראו במצב זה בעיה.

בגיל שנתיים מתפתח המשחק הסימבולי. בנות מאוד נמשכות לפינת המטבח, הבובות וארגון האוכל. בנים מעדיפים משחק סימבולי של בניה בקוביות ומגנטים וכלי תחבורה.

גיל שנתיים היא גיל סוער מבחינה רגשית. יש הרבה בכי וצעקות שנובעים מתסכולים. כהורה תראה את הילד במגוון מצבים כאלו. מומלץ מאוד לא לגונן מדי על הילד ולגרום להם להבין שזה בסדר להיות עצוב או לא מרוצה, זה פשוט חלק מהחיים. פעוט צריך לדעת שלא תמיד יוכל לקבל את מה שרוצה. כך ילמד בהדרגה להכיל תסכול ולקבל גבולות. מנעו מצב של ריצוי תמידי של הפעוט. לטווח הקרוב תמנעו אולי בכי וצרחות אך לטווח הרחוק תקבלו פעוט מפונק, חסר גבולות וילד עם קושי להכיל רגשות שליליים.

כבר בגיל זה חשוב לעזור לילד לשיים ולהמליל את רגשותיהם. אפשר להגיד להם לדוגמא, אני מבינה שאת כועס כי רצית לאכול את החטיף עכשיו. תוכל לאכול אותו אחרי ארוחת הערב. אם הילד מרביץ כשכועס רצוי לאפשר לו להוציא את הכעס בדרכים יצירתיות כמו בעיטה בשק או כרית או הכנת קופסת כעס עם חומרים לתלישה ומעיכה. צריך ללמד את הילד לתעל את הכעס שלו למקום מתאים ולא למנוע אותם.

בגיל שנתיים הילד טרם פיתח יכולות חברתיות רבות. בנוסף, יכולות אלו קשורות לאופיו. בגיל שנתיים מרבית הילדים משחקים משחק מקביל, אחד ליד השני ולא אחד עם השני. הילד מצד אחד יכול להנות מחברותם של ילדים אחרים אך יכול גם להגיב בפחד מנוכחות זרים. יש קושי רב בשיתוף במשחקים וצעצועים. הבינו שזהו המצב ונסו להמנע מלהתעקש שהילד יחלוק צעצועים שאינו רוצה בכך.

בגיל שנתיים ישנה גם התפתחות של תחום השפה. אוצר המילים ההבנתי והמדובר הולך ומתרחב. ישנם ילדים , לרוב בנות, שהופכים לפטפטנים גדולים ויש כאלו שכמעט אינם מדברים. הדבר תלוי באופי וביכולות התפתחות השפה. ככל שתקיפו את הילד בעולם השפה (הקראת ספרים, שירים, שאלות ודיאלוג) כך תקדמו את יכולות השפה.