טודלרס

התפתחות תינוקות בחודש השלישי

קראי על התפתחות מערכות התינוק בחודש השלישי

25.6.2014

התפתחות תינוקות בחודש השלישי מתאפיינת בהמשך שליטת ראש, יישור הדרגתי של הגוף מכיוון הראש לרגליים והתרחבות תנועות רצוניות.

בשכיבה על הגב התינוק מותח את רגליו ובועט, הטונוס פחות פלקסורי בבירכיים אך עדיין אין יכולת נשיאת משקל. בעת שכיבה על הבטן התינוק מסוגל להרים ראש וחזה כשידיו פשוטות קדימה. משך הזמן שבו יכול תינוק להרים את ראשו מעבר למישור הגוף נמוך אך אפשרי. ניתן לעודד זאת באמצעות גרייה סנסומוטורית מול התינוק וקצת מעלה ממנו. נשיאת המשקל על האמות והמרפקים קיימת בבסיס רחב. נשיאת משקל זאת חשובה ומספקת קלט תחושתי עמוק לגופו של התינוק.
ישנן אימהות שחוששות להניח את התינוק על הבטן ונמנעות מכך. חשוב לייצר מצבים קצרים של השכבת התינוק על הבטן בשילוב גירייה מול התינוק, מעט מעלה מגובה עיניו ולצידי התינוק. גירייה זאת מחזקת שריר צוואר מיישרים, מספקת קלט תחושתי חשוב לגוף התינוק (דרך נשיאת משקל על האמות) ומעודדת התחלת תחושה של ההעברת משקל מצד לצד לאור גירוי המוצג בצד אחד של התינוק ומעודד סיבוב ראש הצידה.

מעברים- במעבר משכיבה לישיבה  תינוק מסוגל יותר לשלוט בתנועות ראשו אך עדיין ראשו נוטה לצנוח לאחור בתחילת המעבר.

תנועות הידיים – בגיל שלושה חודשים תנועות הידיים של התינוק מרובות ופונקציונאליות יותר ואילו התיאום בין העיניים ותנועות הידיים גובר.  התינוק נתמך בבטנו ומעט בזרועות ובכפות ידיו בשכיבה על הבטן. בעת
בגיל שלושה חודשים מצליח התינוק:
לצור מגע או לתפוס צעצועים גדולים ולנענע אותם בשכיבה על הגב.
לחבוט בצעצועים תלויים שקרובים אליו בשכיבה על הגב
ולהשתמש בידיו כדי להכניס חפצים לפה, מוצף ידיים או חפץ בשכיבה על הגב.
בגיל שלושה חודשים מתפתחת הנעת שרירים רצונית. התינוק מקשר בין הנעת גפיו לראייתם בתנועה.  הדבר מוביל להתבוננות רבה של התינוק בתנועות גופו, בידיו ובתחילת התפתחות דימוי גוף.
רפלקס האחיזה עדיין קיים – גירוי אזור כף היד מכיוון האגודל מייצר רפלקס של כיפוף כף היד.

רפלקסים פעילים
רפלקס מורו
רפלקס היניקה/מציצה –  נסיון יניקה/ מציצה של חפצים המובעים לפה או לקרבת הפה
רפלקס הלפיתה – סגרית אצבעות התינוק על גירוי (יד, צעצוע) שנמצא בתוך כף היד
רפלקס החיפוש – חיפוש תמידי של פה התינוק לאוכל או הכנסת דבר מה לפיו

התפתחות מערכת ראייה ושמיעה
ראיה – בגיל שלושה חודשים התינוק מסוגל להסתכל ולהתמקד בפנים, לעקוב אחרי חפצים שנעים באיטיות ב-180 מעלות ולזהות אנשים מוכרים ממרחק. העיניים ממוקדות יותר לאמצע.
שמיעה – התינוק מכיר כבר את קול הוריו ומחייך ששומע אותם. הוא גם מפנה ראש לכיוון הקול ששומע.

קראי עוד בנושא
התפתחות שליטת ראש אצל תינוקות