טודלרס

פחד מרעשים אצל ילדים

הילד מפחד מרעשים חזקים ? קראו על התופעה ודרכי התמודדות

12/3/2013

פחדים מקולות חזקים ופתאומיים
מופיעים אצל תינוקות ופעוטות. פעוטות בני 16 חודשים לעיתים נבהלים מקור חזק ומגיבים בבהלה ובכי. שואב אבק, סופת רעמים, אזעקה, זיקוקים, או בלון שהתפוצץ יכולים להוביל לבהלה ובכי חזק. שני פעוטות באותו גיל יכולים להגיב אחרת לאותו רעש מפחיד. נביחה פתאומית וחזקה עלולה לגרום לבכי של אחד ובמקביל לחוסר התרגשות אצל ילד אחר (שלאוו דווקא מכיר כלבים).

אם הפעוט מפוחד ובוכה קודם כל חבקו אותו ועטפו אותו בחום ואהבה. לאחר מכן שאלו אותה מה קרה והסבירו לו את מקור הרעש. כשנרגע נסו לעודד אותו להבין איך מרגיש. האם הרעש הפתיע אותו ? האם הרעש היה פשוט לא נעים או מפחיד. אם הפחד חוזר על עצמו שוב ושוב הסבירו לו שזה בסדר לפחד וספקו פתרונות. ככל שהילד גדול אפשר לעודד אותו להבין לא רק את הפחד אלא מה אפשר לעשות איתו. זה בסדר לפחד, כולנו מפחדים מדברים שונים, הכי חשוב לדעת איך מתמודדים או מה עושים איתו.

 ישנם פעוטות שכבר בגיל צעיר ניתן להבחין ברגישות שמיעתית- קושי לעבד רעשים חזקים ולווסת אותם גופנית. עזרו לילד לפתור בעיות והציעו לו לכסות את אוזניו או לדעת כיצד להתרחק ממקור הרעש בצורה מתאימה. עזרו לילד ללמוד לתקשר את הרגשות והמחשבות כששומע קולות מפחידים. ילדים רבים לומדים להתגבר על הפחד מפני רעשים, ככל שמבינים מהיכן הרעשים האלו בוקעים, ומתי או אחרי כמה זמן בערך חולפים.

אם הילד גדל ובגיל חמש ומעלה וישנה רגישות שמיעתית לקולות חזקים עם או ללא פחד מרעשי המקור חשוב לדעת האם מתעוררת נטיה עקבית להמנעות (כמו המנעות ממסיבות ימי הולדת או אירועי משפחה) על מנת לדבר עם הילד על הקושי ודרכי התמודדות חלופים להמנעות.