טודלרס

מה צריך לעשות תינוק בן חודש

הוא רק בן חודש אבל יכול לעשות הרבה דברים

14.3.2013

כהורים בעולם תחרותי, אנחנו כל הזמן בודקים . מה מצופה מהתינוק שלי לעשות בגיל חודש ? מה מצופה בגיל חודשים ? מה בגיל שלושה חודשים ? האם זה בסדר שהוא עדיין לא חייך ? לא התהפף ? העולם הפך להיות מקום מאוד תחרותי והשגי. למרות שלא מדובר בתחרות ושכמעט כל הילדים ילמדו לזחול, ללכת, לרוץ ולדבר , יש שעושים זאת יותר מהר ויש שעושים זאת יותר לאט. טווח הזמן להשגת אבן דרך מוטורית ושפתית הוא נרחב. חשוב להכיר את הקצב ההתפתחותי של הילד ולא להאיץ בו יותר מדי.

מה צריך לעשות תינוק בן חודש

מה זה בכלל גיל חודש
לפני שמתחילים עם רשימת המכולת צריך תחילה לנסות לברר מה זה גיל חודש ? האם תינוק שנולד בשבוע 36 והוא בן חודש שווה בהתפתחותו לתינוק בן חודש שנולד בשבוע 40 ? האם תינוק שחווה מצוקה נשימתית או ירידת דופק משמעותית במהלך הלידה או שנתקע בתעלת הלידה שעות  צריך להתפתח בקצב של תינוק שנולד בלידה פשוטה ללא סיבוכים ? והאם תינוק שנולד בשבוע 40 יתפתח בדיוק אותו דבר כמו תינוק אחר שנולד באותו סוג לידה בשבוע 40 ? התשובה החד משמעית היא : לא. למה לא כי כמו שיש אנשים שנוטים להשמנה או נוטים להיות רזים וכמו שיש ילדים גבוהים, בינוניים או נמוכים כך גם ההתפתחות מתפלגת למקצבים ומגוונים שונים. זאת הסיבה שאין מה להלחץ מקצב התפתחות איטי יותר אלא פשוט לעקוב ולהנות מהדרך.

התפתחות התינוק מתחילה מהראש, עוברת למרכז הגוף ולגפיים. זאת הסיבה שבגיל חודש רוב התנועתיות הרצונית שניתן לצפות בה תהיה באזור הראש.

תנועות ראש
בגיל חודש ניתן לראות שהתינוק לומד להזיז את הראש מצד לצד בשכיבה על הגב, על הבטן והן כשהוא מורם על הידיים. בשלב זה התינוק לומד להרים מעט את הראש כששוכב על הבטן ומצליח לעשות הרמת ראש לזמן קצר ולזווית של כ-45 מעלות. ככל שהחשיפה לשכיבה על הבטן ולהרמת ראש רבה יותר וככל ששרירי הצוואר חזקים ומתחזקים כך מצליח התינוק להרים את ראשו למעלה. בדרך כלל התינוקות לא אוהבים להרים ראש והם מייבבים או בוכים בשלב זה בגלל המאמץ.

רפלקסים
בגיל חודש תנועות מוטוריות רבות נשלטות על ידי רפלקסים. קראו כאן עוד על רפלקסים אצל תינוקות

שמיעה
התינוק נולד עם מערכת שמיעה מפותחת לגמרי. זאת הסיבה שמצופה ממנו לבטא סימנים של שמיעה תקינה. כך לדוגמא, אם תמחא כף או תשמיע צלילים ברעשן מצופה שהתינוק יבצע תנועה כלשהי עם הראש או הדגוף המעידה ששמע את הרעש.

ראיה
בשלב זה התינוק רואה לטווחים קצרים בלבד (15-30 ס"מ) וגם אז ראייתו אינה מלאה. בשלב זה מצופה מהתינוק להתבונן ולמקד מבט לזמן קצר בהורה. התינוק לומד לעקוב באופן קצר וחלקי על תנועות ההורה כאשר זה נמצא קרוב מאוד (מול פניו).

בכי
תינוקות מהלידה עד גיל שלושה חודשים עשויים לבכות הרבה. הם בוכים שהם עייפים, בוכים שהם מוצפים מדי בגירויים, בוכים שהם רעבים, בוכים מגזים/כאבי בטן, בוכים מרעש מפחיד, בוכים מאי שקט פנימי (בכל זאת לא מבינים לאיזה עולם נחתו)  וגם סתם בוכים. יש תינוקות שבגיל זה בוכים בלי סוף ויש תינוקות שבוכים בעיקר בערב. מצופה מתינוק לבכות הרבה – נא לא להיבהל. הפתרונות: הרבה על הידיים, לחבק ולתת תחושת ביטחון, לרשום זמני האכלה ולעקוב מתי צריך התינוק לאכול, ללמוד טכניקות להקלה על כאבי בטן

אכילה
תינוק שנולד מתחת לשלוש קילו עשוי להעדיףף לאכול פחות אך בתדירות גבוהה (כל שעה וחצי – שעתים). תינוק גדול (שלוש וחצי קילו יאכל יותר בכל האכלה ויוכל לעשות רווחים גדולים יותר מהאכלה להאכלה ולאכול כל שעתים וחצי או שלוש שעות. כל תינוק אוכל אחרת. כמות האכילה מתשנה בשבוע לשבוע, משעה לשעה ועוד. יש תינוקות שבשבוע הראשון יאכלו 50 או 60 מל בכל האכלה  ויותר ויש כאלו שיאכלו בשבוע הראשון לחיים  10-30 מל כל האכלה (ואז גם יאכלו יותר פעמים ביום). לאט לאט הכמות תעלה היות והקיבה תגדל ותוכל להכיל יותר חלב. אין כאן נוסחה מדוייקת. כל עוד התינוק אוכל ומרטיב 3-5 חיתולים ביום המצב תקין.