טודלרס

יצירת סביבה מעודדת התפתחות וסקרנות

הילד בן שנתיים ? ללא מסכים ומעט גירויים. כך תצרי סביבה מעודדת התפתחות

12.5.2013

יצירת סביבה המעודדת התפתחות וסקרנות ללא עלות כספית

כמעט כל הורה יודע שלא צריך להוציא כסף בשביל ליצור לפעוט הקטן סביבה המעודדת התפתחות וחקירה. דוגמא מוכרת בנושא הוא הניסוי המוכר בו מכניסים קבוצת פעוטות אחת לחדר עם משחקים משוכללים וקבוצת פעוטות שניה לחדר עם כלי מטבח. בניסוי נצפת חקירה ועניין רב יותר בקבוצת כלי המטבח. גם בלי הניסוי כל אמא יודעת שהמטבח עם שלל הסירים, המחבתות, הכפות והמזונות הוא מעבדת ניסויים עצומה לכל פעוט.

אז מה בעצם צריכים כדי לעודד את התפתחות הפעוט

כמות גירויים
הרבה הורים חושבים שכדאי להציף את הפעוט במשחקים. ההנחה היא שאם נשים סביבו הרבה צעצועים נגרה אותו וזה טוב. במציאות לא כך הדבר. כמו תינוקות גם פעוטות אינם יכולים לעבד כל כך הרבה אינפורמציה ראייתית. אם נשים סביב הפעוט הרבה צעצועים וגירויים נגרום לו להצפה. בפועל הוא ילך מגירוי לגירוי ולא יצליח לבצע חקירה מעמיקה של משחק אחד או יגיב בבכי ותסכול תוך זמן קצר. חשוב כל פעם לבחור ולהוציא משחק אחד כמו קוביות, פאזל , דף עם וחותמות (כדי לחתום עליו) ולעודד את הילד לחקור באופן עצמאי את המשחק.

לשחק ולחקור בקצב של הפעוט
חשוב בהתחלה לתת לפעוט לחקור את המשחק או האביזר שמצא באופן עצמאי. הפעוט לא בהכרח ישתמש בו למה שהמשחק מיועד. לדוגמא, הוא ינסה להכניס את הפאזל או החותמת לפה. או ירים את קערת האוכל מהפלסטיק ויניח אותה על הראש כמו כובע. חשוב שתדעו שזוהי חקירה. הילד מנסה לחקור את הטעם של הגירוי (החקירה הראשונית של תינוקות ופעוטות רבים) או מנסה לחקור מה ניתן לעשות עם האביזר. אם הוא חוקר, תנו ועודדו אותו להמשיך לחקור. אל תהרסו את החקירה על ידי הבהרת השימוש הסטנדרטי של המשחק או האביזר. אט אט הפעוט ינסה להבין את הקשר בין הגירויים (הקשר בין קוביה לקוביה או הקשר בין חלק הפאזל למשטח עליו מכניסים את הפאזל). אם אינו מנסה לעשות זאת ומתייחס לשני החלקים החשובים זה לזה בנפרד, עודדו אותו לכך. הניחו אתת החלקים קרובים זה לזה או הדגימו את הקשר ביניהם והמתינו לתגובת הפעוט.

מהי סביבה היוצרת חקירה מעמיקה וחשיבה יצירתית
צר לאכזב הרבה הורים אך השורה התחתונה היא כזאת: ככל שהמשחק טכנולוגי יותר, החקירה והמשחק של הילד יהיה פחות יצירתית. ככל שהמשחק או האביזר יהיה בסיסי יותר ניתן יהיה לחקור ולשחק בו בצורה יצירתית יותר. לדוגמא, אם ניתן לילד רובוט מדבר. החקירה תהיה מוגבלת היות ויש פונקציות ספציפיות שהרובוט או המוכנית עושים ויכולים לעשות. בגלל שהמשחק הטכנולוגי הוא כה ספציפי או כה פעיל (מדבר/נוסע) הוא גורם לפעוט להיות פסיבי יותר ביחס אליו. אם לעומת זאת ניתן לפעוט קערת חול או צבעים ודף או קוביות (משחקים או פעילויות בעלי אופי פתוח), הילד יוכל לחקור ולשחק בהם בצורה יצירתית ומגוונת.

טיפים ליצירת סביבת בית המעודדת התפתחות ועניין
כל בית יכול להפוך לאזור מרתק לחקירה ועניין. להלן טיפים ליצירת בית שכזה:
צרי מסלול מוטורי או אזור פעילות מוטורי של פעילות בסלון או אזור אחר – לדוגמא, שימי כמה כיסאות צמודים זה לזה. מצד אחד שימי חלקי פאזל ומצד שני את בית הפאזל. עודדי את הפעוט לקחת כל פעם חלק אחד לעבור במנהר הכיסאות ולשים את היחלק בבית הפאזל שבצד השני.
הרבי ליצור פינות בבית של פעילויות בעלות אופי פתוח – שימי לדוגמא קערה בחצר עם חול ובה דלי ועת, אזור בבית לבניה עם קוביות, אזור יצירה עם דפים וטושים
הרבי בפעילויות מוסיקליות בהם את משמיעה לפעוט מוסיקה ומעודדת אותו לרקוד בקצב שלו ללא או עם כלים המשמיעים קולות
הוציאי קופסאות פלסטיק, כפות עץ, ספלי פלסטיק , שימי בהם אפונה יבשה, מים וכד' ועודדי את הפעוט לחקור את סביבת מטבח זאת. הקפידי על שמירת בטיחות.