טודלרס

טיפול בבעיות שינה בגיל שנתיים

הפעוט כבר לא ישן טוב ? יש רגרסיה בשינה ? מה מומלץ לעשות

11.3.2013

בכתבה הקודמת בעיות שינה בגיל שנתיים עסקנו בסיבות השונות של בעיות השינה. הבנו שסיבות שונות יכולות לגרום לבעיות שינה. הבעיות העיקריות שנקשרו לרגרסית השינה היו:
גירויי יום ולילה מעוררים
יתר עייפות
צורך בעצמאות
שינויים בשגרת היום ותנומות היום
שינויים במשפחה
הוצאת שיניים
פחדים

מה מומלץ לעשות בזמן רגרסיה בשינה ?

השלב הראשון הוא לבדוק את מצבו הבריאותי של הפעוט. לעיתים בעיות השינה קשורים למצבים בריאותיים כמו תופעות לוואי מחיסון, התחלה של מחלה או תקופה של הוצאת שיניים.

שינויים סביבתיים
אם התינוק מציג רצון לצאת מהעריסה ולעבור למיטה שלכם, ודאו שגובה המעקה/קרש ההגנה גבוה מספיק כך שאינו מאפשר טיפוס. לצורך כך הנמיכו את גובה המזרון לגובה הנמוך ביותר. אם העריסה אינה מאפשרת זאת העבירו את התינוק למיטה.אם הילד ישן במיטה ודאו שסביבתו בטיחותית כך שאם יורד מהמיטה בלילה לא יפגע.

בדיקה ומעקב אחרי שגרות יום
חשוב לוודא ששגרת היום של הפעוט מתנהלת כסדרה. חשוב לוודא שזמני הקימה בבוקר קבועים, זמני התנומה או הזמן למנוחה (גם אם לא נרדם) קבועים וזמני טרום שינה (מקלחת , עמעום הורות וסיפור) נשמרים. אם ילד מתעורר מאוחר מדי בבוקר, הדבר עלול לגרום לאיחור בזמני תנומת הצהריים ושינת הלילה. במקביל חשוב לשים לב ששגרת הפעילות נשמרת ושהפעוט מוציא מספיק אנרגיה במעון, בגן המשחקים אחר הצהריים וכד'.

תגובות הוריות
חשוב שהתגובות ההוריות יהיו מאופקות ויעילות. כך לדוגמא, אם הפעוט יוצא מהמיטה והולך לחדר השינה של ההורים לעזור לו מיד לחזור למיטה או לעריסה במינימום דיבורים ותגובות רגשיות. אפשר גם לשבת לצד המיטה או העריסה של הילד ולקרוא ספר על מנת שהפעוט יבין שזוהי מסגרת המקום שבו צריך להמצא בערב.

עקביות בין הורים
ככל שהפעוט יפגוש שגרה עקבית ודרישות עקביות משני ההורים כך התקופה הבעייתית תחלוף. מאידך, אם אמא תכניס למיטת התינוק ואבא יאפשר לפעוט לישון במיטת ההורים, המסרים המבלבלים יעשו את שלהם ובעיות השינה לא יפתרו.

המנעות
נסו להמנע מחשיפה למסכים בשלושת השעות לפני השינה. לעיתים חשיפה לתכני מסך עלולה להקשות על הרדמות ולעורר פחדים המקשים על השינה.