טודלרס

האם להישאר עם התינוק בבית או לחזור לעבודה אחרי לידה

מחשבות ושיקולים פרקטים על החלטות עבודה אחרי לידה ?

20.3.2013

מאמר שפורסם ב-healthday news  ב-16 בספטמבר 2012  שופך אור חדש על הויכוח בין יציאה לעבודה מול נוכחות בבית, ומשווה בין אמהות אינן עובדות ובין אלו שיש להן מקום עבודה קבוע במשרה מלאה. הויכוח באם להיות המטפלת של ילדך המשרה מלאה, יכולה להיות החלטה מסובכת רגשית וכספית. אולם לפני שאתם שוקלים את הבעד והנגד, צריכים לענות על שאלה בסיסית: האם משפחתכם יכולה להתקיים מבחינה כספית, כאשר רק אחד מבני המשפחה עובד. ראשית- עשו חישוב מתמטי פשוט. אם אחד מבני הזוג לא עובד צריך להוריד את סכום ההכנסה המשפחתית, ולבדוק אם היא מספיקה. אם תבדקו את התקציב המשפחתי לעומק יתכן שישנה אפשרות שאחד מבני הזוג יישאר בבית עם הילד.

חשבו את ההוצאות שלכם

התחילו ע"י הכנת רשימה של ההוצאות הקבועות כמו משכנתא או דמי שכירות, הוצאות רכב, שירותים, מזון, ביגוד והנעלה, ביטוח (משכנתא, רכב), כמו גם השקעה בלימודים באוניברסיטה מאוחר יותר, דמי פרישה, וכל מיני תכניות חסכון. אחרי כן עשו רשימה של הוצאות, כמו חופשות, יציאות לבילויים, חברות במכוני כושר ובריאות, תסרוקות וטיפולי יופי, דמי מינוי, הוצאות על חגים ומתנות לימי הולדת, תשלומים עבור שירותי טלפונים וטלויזיות. אל תשכחו לבנות כר נוח לספיגה עבור הוצאות בלתי צפויות, כמו טיפולים במכונית, תיקונים בבית, והוצאות בריאות שלא מכוסות על ידי הביטוח. אחרי כן, עקבו אחרי כל הוצאות  בני המשפחה במשך חודש או חודשיים, והתכוננו להיות מופתעים בכמה כסף מדובר, כסף שמרוקן את חשבון הבנק שלכם. 

חשבו כמה עולה עבודתכם

כאשר אתם עושים את החישוב הסופי של ההוצאות, הפחיתו ממנו את סכום הכסף שתחסכו על ידי השארות בבית.אכן כך, עבודה מחוץ לבית יוצרת הוצאות משל עצמה- עבור תחבורה, חניה, לבוש, ניקוי יבש, ארוחות, שתיית קפה, וכ"ו. כמו כן יש גם את המחיר של בחירת האוכל לארוחת ערב, או קניית ארוחות מוכנות, כיון שאין לכם זמן לבשל. אל תשכחו את ההוצאות עבור מעונות לילדים. אם את נשארת בבית, לא תצטרכי לשלם עבור מעון יום לילד, או עבור שמרטפים ואומנות. באם יש לך ילדים נוספים שהייה בבית עשויה לצמצם את הוצאות המשפחה, גם במצבים של תוכניות לאחר בית הספר וקיטנות בקיץ. כמובן, תצטרכי כמובן לקנות לעצמך בגדים, לאכול צהריים, ולשכור מידי פעם את שירותיו של שמרטף, ואולי גם לשלוח את הילד לקייטנות קיץ, אולם בכל מקרה ההוצאות יהיו נמוכות בהרבה אם תישארי בבית. עשויות להיות גם מספר הטבות כספיות להתפטרות מעבודה, כמו למשל הורדת סף המס של המשפחה, או הורדת הפרמיה של הרכב שלא משמש אותך יותר לעבודה. 

חשבי גם על המחיר של היותך מחוץ למעגל העבודה

כלכלנים מחשבים את ההטבות לאורך שנות העבודה בין כמה מאות אלפי דולר עד מיליון דולר. ההטבות כוללות זכויות סוציאליות מצטברות, והטבות שהמעסיק נותן לך לצורך הפנסיה. אם תחליטי בשלב כלשהו לחזור לשוק העבודה, כנראה שתרוויחי פחות משהרווחת כאשר היית מועסקת. אם החזרה לעבודה תהייה לאחר שנים מועטות, כנראה שלא יהיה שינוי גדול בהטבות שתקבלי, אבל עלייך לחשב שככל שתישארי יותר זמן בבית, כך הכנסתך העתידית תרד. בנוסף יתכן ותהיה קצת "חלודה" בקשר לכישורייך בעבודתך. זה עלול להקשות אפילו יותר כאשר תרצי לקבל משרה ולהתקדם בשוק העבודה שנעשה תחרותי ומקצועי יותר ויותר.

האם את יכולה להרשות לעצמך להישאר בבית עם ילדייך?

חשבי ברצינות על הסכומים הסופיים!כל התוספות וההורדות עשויות לעזור לך לענות על השאלה הגדולה: האם את יכולה להרשות לעצמך להישאר  בבית?אם הכנסת בן זוגך גבוהה בהרבה מהוצאות המשפחה, או אם היא פחותה בצורה משמעותית מהוצאות המשפחה- במקרים אלו תהיה החלטתך פשוטה ביותר: כן או לא. אם הסכומים קרובים, יש לך עדיין מספר חישובים לעשות. עם התקציב המשפחתי שבידייך, שבי עם בן זוגך ותשקלו את האפשרויות שלפניכם. האם ישנם דרכים לקצץ בהוצאות החודשיות? האם שניכם מוכנים לשאת בכך? ( אם את למשל מבטלת את שירותי הכבלים ) אם את מתכוננת לשכנע את בן זוגך שאפשר להתקיים מהכנסה של בן זוג אחד, תדאגי שאת מגיעה מוכנה לשולחן. חשבו בדיוק כמה תחסכו על הוצאות מעון יום לילדים למשל, ותיראו אם אתם מוכנים לקצץ בהוצאות הקנייה במכולת ובמרכול.היי פתוחה לנקודת המבט של בן זוגך, אפילו אם את לא מסכימה איתו.לפני שאת עושה את ההחלטה הסופית, שבו זמן נוסף עם התקציב, עם המחשבון, ועם היצירתיות.

חשבו על האפשרויות יצירתיות ואל תוותרו

אם צמצמת את תקציבך הצורה משמעותית, וקיום המשפחה בעזרת מפרנס יחיד הוא בלתי אפשרי, ראי מה את יכולה לעשות עם מקום עבודתך.האם את יכולה להפחית את שעות עבודתך, או לעבוד בחצי משרה? האם המעסיק שלך יאפשר לך לעבוד מהבית במשך מספר ימים בשבוע, או יסכים לעדכן את שעות עבודתך? חלק מההורים מעדיפים לעבוד משעה 10 עד 4 אח"הצ, ויש כאלו המעדיפים לעבוד מהשעה 8 עד 5 אח"הצ. חלק מהזוגות עובדים במשמרות כך שתמיד אחד ההורים נמצא בבית עם הילדים. אם את רוצה שהמציאות של להישאר בבית תתקיים, התחילי לפתח תוכנית ארוכת טווח כבר היום. דברי עם הורים אחרים במצבך, וראי איך הם הסתדרו.בני תקציב ונסי לחסוך בהוצאות, אבל עשי זאת בצורה מדורגת ומבוקרת.

והעיקר שתרגישי טוב עם הבחירות שלכם כמשפחה על מנת שתפיקי מהם את המקסימום עבורך ועבור משפחתך

קראי עוד בנושא:
שביעות רצון בעבודה