טודלרס

איך מרגיעים תינוק אחרי חיסון

על גריית פה, משחק, הסחה וכל מה שיכול לעזור

23.5.2013

איך מרגיעים תינוק אחרי חיסון
כידוע, תינוקות רגישים מאוד לכאב. מעט פחות ידוע הוא כי תינוקות שחוו חוויות כאב גופני מגיבים ביתר חוזקה בעת חשיפה חוזרת לכאב. בשנת 2010 פירסם איגוד רופאי ישראל הנחיות להתמודדות עם כאב של תינוקות בחדרי המיון. הנחיות אלו מאפשרים לעלות את מודעות צוות האחיות והרופאים לחווית הכאב של תינוקות ולהציע דרכים פשוטות, אך יעילות להפחית את כאבם של התינוקות בעת קבלת חיסונים. כיום, כאשר סל החיסונים רחב ותדירות החיסונים בשנים הראשונות גבוהה, הורי התינוק צריכים לדעת כיצד להרגיע את התינוק מכאב שחש זריקות החיסון ביעילות. ידע זה עשוי להוריד דאגה רבה מההורים ולטפל ביעילות בכאב שחש התינוק.

האם ניתן למדוד את כאב התינוק בעקבות החיסונים ?
הורים רבים אינן יודעים זאת, אך כיום קיימים כלים רפואים המאפשרים למדוד את רמת הכאב של התינוק.  בדרך כלל מדד הכאב של התינוק הוא פונקציה המשלבת מדידה של אופי ומשך הבכי, הבעות הפנים, טונוס השריר, הדופק וצבע העור. מדד זה מספק לצוות הרופאי אומדן מדיד ואובייקטיבי כדי להעריך עד כמה חש התינוק כאב.

איך מפחיתים ביעילות כאב תינוק הנובע מחיסון
כיום ידועות מספר שיטות להפחתת כאב התינוק:

גריית פה מרגיעה
הנקה – לא צריך להיות גאון כדי לדעת שהנקה יכולה להרגיע את התינוק ולהפחית את כאבו. מעבר לכך, מחקרים מראים כי מרכיב המציצה, הקרבה והמגע הצמוד לאם מספקים לתינוק תחושת הגנה מרגיעה.

מתוק בפה – הדלפה של תמיסת סוכר בכמות קטנה על המוצף או ישירות בפה התינוק כשתי קדות לפני מתן החיסון, הוכחה כשיטה יעילה לצורך הפחתת כאב החיסון בקרב תינוקות עד גיל שנה. לדברי אנשי רפואה שילוב בין מציצת סוכר במוצץ והחזקת התינוק קרוב לגוף ההורה עשויה להרגיע את התינוק ולהקל על הכאב.

מאפייני משחק
הסחות דעת – לפני, במהלך ואחרי החיסון רצוי לנסות להסיח את התינוק מהכאב לגורם חיובי כגון שירה, משחק עם חפץ המשמיע קול. עצם העובדה שקשב התינוק מתפצל הן לכאב והן למקור הגירוי עשוי להפחית את מידת תחושת הכאב של התינוק ולו במעט.
הכנת התינוק/הפעוט לחיסון – מומלץ להכין ילד מעל גיל שנתיים. בקרב ילדים בני שנתיים ושלוש (פחות מארבע), רצוי שההכנה לחיסון תעשה סמוך למועד החיסון.
מגע הורי – כדאי מאוד שההורה יחזיק, יגע וילטף את התינוק /הפעוט במהלך החיסון

טכניקות הזרקה המסייעות להפחתת כאב
מהירות מתן החיסון: ככל שהזריקה ניתנת במהירות , וניתנת לפני החדרת החומר החיסוני וללא שאיבה הכאב בקרב תינוקות עשוי לפחות.
בנוגע לחיסונים הניתנים בזריקה דרך השריר, מומלץ להקפיד על שימוש במחט מספיק ארוכה, כך שהחיסון ניתן לתוך השריר ולא מתחת לעור.
זווית הזרקה של 90 מעלות למקום הזריקה.
במידה ונותנים יותר מחיסון אחד בו זמנית, מומלץ לתת את החיסון הידוע כפחות כואב. מחקרים מצאו קשר בין סדר החיסונים שקיבלו תינוקות. כאשר נתנו לתינוק את החיסון הפחות כואב לתינוק בהתחלה מדד הכאב היה נמוך יותר.


אלחוש מקומי של הכאב
משחה של אלחוש מקומי המכילה לידוקאין ופרילוקאין יכולה לסייע כשהיא נמרחת לצורך שיכוב כאב בעקבות חיסון. לצורך שימוש במשחה יש להערך מראש. חשוב להקפיד על מריחת המשכה על איזורי עור ללא פצעים  ולהימנע ממריחה על אזור ריריוןת. יש להשתמש במשחות מאלחשות רק בהתייעצות מלאה עם רופא /רוקח מוסמך. חשוב להיות מודע לסכנות שבמתן משחה ללא ייעוץ רפואי נוכח ריפוי תופעות לוואי מזיקות. יש להימנע במיוחד ממתן מישחות מאלחשות לתינוקות בני פחות משנה הנוטלים תרופות העלולים לגרום לשינוי רמות המוגלובין, בקרב פגים שנולדו לפני שבוע 37 ולפני חיסון ב.ק.ג.

לסיכום, חווית החיסון לתינוק יכולה להיות פחות כואבת, מאיימת ומפחידה נוכח מגוון אמצעים יעילים. מציצה של מוצץ טבול במעט סוכר, החזקת התינוק קרוב לגוף, הסחות דעת נעימות ומרגיעות הינם אמצעים יעילים להפחתת כאב התינוק לאחר חיסון ועל כן מומלצים לשימוש.


מקורות קריאה נוספים

אתר משרד הבריאות הישראלי – ערך חיסונים

shann, f.(2007) suckling and suger reduce pain in babies . the lancet, march, 3, 721-723.

reis, e. (2003). effective pain reduction for multiple immunization injection in young infant , arch pediatrics adolesc, 157, 1115-1120.