טודלרס

גמילה ממוצץ ספרים

המלצות על ספרי גמילה ממוצץ

29.9.21

עומדת להתחיל גמילה ממוצץ ורוצה לשתול את רעיון הגמילה דרך ספרים ? הילד מתקשה להיגמל ממוצץ ואת רוצה להקריא ספר כדי לעודד גמילה ? ספרי ילדים בנושא גמילה ממוצצים יכולים להיות דרך יעילה לקרב את נושא הגמילה לעולמו של הילד, להרחיב את דרכי החשיבה וההתמודדות עם נושא הגמילה ולפתוח מעגלי שיחה בנושא. ישנם ספרי גמילה רבים. בכתבה הבאה החלטנו להמליץ על מספר ספרים המציגים את נושא הגמילה בדרכים שונות.
 
המוצץ של נינה – כריסטין נומן וילמן
גישה עקיפה והרבה הומור יכול לפתוח את הלב של הילד.
לא על כל נושא , לא עם כל ילד ולא בכל זמן מתאים לדבר בצורה ישירה על גמילה. לעיתים דווקא הגישה העקיפה ההומוריסטית אפקטיבית יותר. בספרה של כריסטין נומן וילמן "המוצץ של נינה" עומדת גיבורה ילדה שלא מוכנה לעזוב את המוצץ.  היא מתכננת ללכת איתו לכל מקום וגם להתחתן עם מוצץ בפה. היא אף פעם לא תפרד מהמוצץ. אלא שאז היא פוגשת זאב עצבני ומבינה שהוא זקוק למוצץ יותר ממנה. ספר שאומנם לא נותן כלים איך להפרד מהמוצץ אבל ממחיש יפה את העובדה שלפעמים לא צריך מוצץ ואחרים צריכים אותו יותר מאיתנו. התמונות מאוד מצחיקות ואפשר לקרוא את הספר שוב ושוב ולהתפקע מצחוק.
 

הקץ למוצץ – חני נחמיאס
גישה עקיפה והרבה יצירתיות
מי אמר שצריך להפרד ממוצץ ? צריך פשוט להפסיק להכניס לפה ? בספרה הקץ למוצץ מספרת חני נחמיאס בחרוזים איך אפשר להפוך את המוצץ למוצצוע (מוצץ צעצוע) ואז החבר הישן ימשיך ללות את הילד, רק מבלי להכנס לפה.  הספר מעורר חשיבה יצירתית ונעימה שבה המוצץ (חבר) אינו נעלם או נלקח אלא משנה תפקיד בחייו של הילד. רעיון מקסים, שנותן המון מקום לילד לקחת בעצמו שליטה על השימוש במוצץ, להשתמש בו אחרת אך לא לוותר עליו כחלק מעולמו.

מוצץ המזל – אורי אורלב
גם בספר הזה יש נרטיב דומה. הרעיון שאפשר לשמור את המוצץ ולא לשים בפה. מי אמר שילד צריך מוצץ בפה ? אולי רק צריך את המוצץ עליו וזה מספיק ? לאיתמר, גיבור הסיפור, יש מוצץ אהוב. הוא מחובר למוצץ וצריך אותו כל הזמן איתו. הדוד שמגיע מארה"ב מסביר לו שזהו מוצץ המזל שלו והוא נותן לו כוח ורוגע גם כשהוא לא בפה, אלא על הצוואר. בסיפור מחליט איתמר לתלות את המוצץ על הצוואר ורק להיות קרוב אליו. הספר מאפשר לפתח את התפיסה של מוצץ – חבר שנמצא קרוב ליד כמסייע ועוזר אך לא בפה. בפועל, קצת קשה ליישום (כי ילדים רוצים מוצץ בפה) אך אפשרי לחקות את הסיפור כשלב ביניים, המעורר את הילד לקחת שליטה ולהחליט מתי מכניס לפה ומתי שומר על הצוואר.
 
צצי – סנונית בנט
הילד שלך רוצה להראות גדול אבל עדיין מוצץ מוצץ ?בספרה של סנונית בנט "צצי" מתגלה ילד ששם לב שכשהמוצץ בפיו מכנים אותו כקטן וכשהוא עושה פעילויות אחרות מכנים אותו כגדול. הילד אוהב את המוצץ אך מחליט לנסות רעיונות שונים להפסיק להשתמש בו. בסוף הסיפור הילד מוצא את הדרך הנכונה עבורו.
 
אני רוצה את המוצץ שלי – מיה מיטב
ספר נוסף שמחבר את הקשר בן גמילה למוצץ לבגרות הוא ספרה של מיה מיטב  "אני רוצה את המוצץ שלי".אמא אומרת לבנה דני שהוא כבר גדול ולכן לא צריך מוצץ אבל הוא עדיין מאוד רוצה את המוצץ. בשלב הבא כל בני המשפחה נחלצים לשכנע את דני למה כדי להיגמל אבל כלום לא עוזר. הספר מביא שפע של רעיונות משעשעים ויצירתיים והתייחסות לנקות מבט שונות על סיבות ודרכים לגמילה.
 
המוצץ שלי והמוצץ של אבא – שלומית מירון 
בספר הזה יש הסכם, האבא צריך להפסיק לעשן והילד בן ה-4 צריך להפסיק להשתמש במוצץ. המעניין הוא הוא שבעוד הרעיון להסכם הגיע מאבא, הילד מתמודד בהצלחה בקושי והאב מתקשה. הספר מרים את נושא הגמילה להתייחסות לנושאים מופשטים וגבוהים כמו קבלת החלטות, בחירה, מאמץ ואומץ. הספר אינו בהכרח מתאים לכל ילד נגמל אך במידה ויש הורה מעשן שרוצה להיגמל עם הילד במקביל ולתווך לו שגם הוא מתאמץ, מתקשה ומתגבר זאת לגמרי אפשרות ובסיס להתפתחות רגשית ותובנות נרחבות.
 
רוצים לקרוא ספר חדש או ספר און ליין בנושא גמילה ממוצצים ? כנסי לאתר עברית בלינק הבא וחפשי: גמילה ממוצץ עברית
קראתם ספר גמילה מצויין ? זה המקום להמליץ בתגובות
קריאה מהנה !