טודלרס

תינוק עצמאי

האם את מחנכת את התינוק לעצמאות או לתלות ?

12.4.2013

כשמדברים על חינוך לעצמאות אפשר לחלק את אוכלוסיית ההורים לשני קבוצות: כאלו שמחנכים את ילדיהם כבר מגיל צעיר לעצמאות תפקודית וכאלו שעושים עבור הילד  כמעט הכל ובדרך זאת אינם מחנכים או נותנים דוגמא לעצמאות. ההורים שמחנכים לעצמאות מבינים בתפיסתם כי כבר מגיל צעיר הילד צריך לעשות בעצמו את הפעולות שיודע , לעומת זאת ההורים שעושים עבור הילד חושבים כי צריך לתת לילד את כל העזרה והנוחיות כדי שיהיה לו נעים וטוב. מה שההורים מהקבוצה הזאת אינם מבינים הוא שמה שטוב כאן ועכשיו אינו טוב לעתיד. אם אתה עושה עבור התינוק, הפעוט או הילד מה שהוא כעת יכול לעשות לבד או לעשות עם עזרה או הנחיה קלה אינך מספק לו את השביל לעצמאות תפקודית. ויש שתלוי בהוריו לתפקודים שונים הופך להיות ילד תלותי, חששן , בעל תחושת מסוגלות נמוכה ודימוי עצמי נמוך יותר לעומת ילד עצמאי.

תינוק עצמאי
עצמאות תפקודית מתפתחת מעשייה עצמית בכל גיל. כשתינוק מתנסה באופן עצמאי בהכנסת והוצאת מוצץ הוא לומד להיות עצמאי בשימוש במוצץ . בצורה זאת הוא יכול לבחור מתי ואיך יהיה המוצץ בפיו. פיתוח של עצמאות תפקודית הוא למעשה פיתוח של יכולות מוטוריות, פיתוח יכולות חשיבה וכמובן תחושת מסוגלות ודימוי עצמי חיובי. חשבי על עצמך, מה עוזר לך להרגיש בעלת יכולת ? כעושים עבורך תבשיל או כשאת לומדת להכין אותו בעצמך ? מה עוזר לך ללמוד נושא מקצועי חדש בעבודה? כמובן שהעשייה עצמה ולא ההתבוננות בה.

הורים הם מחנכים, כאלו שכבר מגיל צעיר מחנכים את ילדיהם ללמוד איך לדוג ולא לדוג עבורם. אז נכון שיש אלמנט של אופי וילדים עם אופי ומזג אחד יגיבו אחרת מילדים עם אופי ומזג אחר אך המרכיב הסביבתי של דרישה קיים בשני המצבים.

עצמאות אצל תינוקות
אחרי שהשתכנענו שכעצמאות תפקודית היא כדאית כבר בגיל צעיא נמנה כעת את הפעולות שכדאי לעודד את התינוק לבצע בעצמו:
להושיט יד למוצץ שנמצא בקירבתו ושהוא רואה אותו בבירור
להושיט יד לצעצוע שרוצה
לקחת משחק שרוצה (לא להגיש לו ולתת לו כבר בידיים), זה מצריך להניח את המשחקים מעט או הרבה רחוקים מהתינוק תלוי ביכולת התנועה של התינוק.
לקרב את הבקבוק לפיו אך לתת לו לתפוס אותו
לאפשר לו לאחוז בבקבוק החלב/מים
לאפשר לו לנסות להוציא את הבקבוק מהפה כשסיים לאכול
לאפשר לו לתפוס את כפית האוכל בתום האכילה ולשחק איתה בפיו
ללמד אותו להעסיק עצמו לבד עם המשחקים סביבו בטווח זמן סביר ולא לחשוב כי יש צורך לבדר אותו כל הזמן
ללמוד להירדם לבד במיטת תינוק
למלמל כדרך הבעה עצמית והתנסות עצמית בקולות

יש לכם עוד רעיונות כיצד לעודד תינוק בן 6-7 חודשים לעצמאות ? שתפו אותנו בתגובות העמוד