טודלרס

קידום התפתחות פגים

איך מקדמים את התפתחות התינוק שנולד לפני זמנו ?

24.5.2013

מאת: יעל זקוב – מרפאה בעיסוק לתינוקות ופעוטות.
מדריכת הורים לתינוקות בסיכון לאיחור התפתחותי ומנחת סדנאות ללווי התפתחותי לתינוקות שנולדו פגים במחוז שרון. מפעילה שירות ביקורי בית לאבחון והדרכת הורים.

הורים לתינוקות שנולדו פגים צריכים להסתגל להורות מעט שונה. עד כמה שונה? תלוי באיזה שלב של ההיריון נולד התינוק ובאיזה משקל, כמה זמן שהה בפגיה והאם סבל מסיבוכים רפואיים. בכל מקרה, התינוק החדש שהיה אמור להיות מכורבל בזרועות הוריו, שהה בפגייה, פגש באנשי הצוות וחווה טיפולים ובדיקות. זוהי כניסה בלתי שגרתית לעולם ובמקביל חוויה מטלטלת להורים. הרגשות, התחושות והספקות אינם יכולים להתפוגג ביום אחד של המעבר מהפגייה הביתה. הצוות הטיפולי מדריך את ההורים כיצד לטפל בתינוקם, לדאוג לעליה במשקל ולספק את צרכיו המידיים. להורים רבים נשארת השאלה הבאה פתוחה:

האם פגים מתפתחים באופן דומה לתינוקות שנולדים לאחר הריון מלא?
התשובה המלאה היא: כן ולא! כן, כי תינוקכם זקוק לאותם דברים בדיוק כמו כל תינוק אחר. הוא יעבור את אותם תהליכים התפתחותיים וברצף דומה לכל התינוקות בעולם. הוא ישלים את הפערים ורבים הסיכויים שהוא יגדל, יתחזק ויתגבר על קשיי הלידה המוקדמת.ומצד שני אין להמעיט בחשיבות מועד הלידה. במעקב סטטיסטי אחר תהלכי ההתפתחות של תינוקות שנולדו במשקל נמוך, ניתן להבחין במספר הבדלים מול תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא. הבולטים בהם הם :התפתחות איטית בחודשים הראשונים, פערים בין תחומי התפקוד השונים. (יתכן ותינוקכם יתקדם יותר בתחום התקשורתי ופחות בתחום המוטורי)ו התפתחות הדיבור לקראת גיל שנתיים. ממצאים אלו מעידים כי תינוקכם נמצא במצב שונה מתינוק שנולד לאחר הריון מלא, אך אין זה אומר שצריך לקבל את המציאות כנתון קבוע. אתם מוזמנים לספק לתינוק סביבה מיטבית שתעזור לו להתגבר על נקודת המוצא השונה בה התחיל את חייו.

איך מקדמים את התפתחות התינוק ?
גיל התינוק: דבר ראשון, הקפידו להשתמש בגיל המתוקן של התינוק – הגיל בו הוא היה אמור להיוולד. תהליכי ההתפתחות מתחילים מרגע ההפריה הראשון ונמשכים לאורך תשעת חודשי ההיריון. תינוק שנולד לפני הזמן משלים את התפתחותו באוויר העולם ולכן הוא "זכאי" לתוספת חשובה זו. כאשר אתם מעיינים בטבלאות ההתפתחות, או נפגשים עם הורים אחרים, טוב תעשו אם תשוו את תינוקכם על פי גילו האמיתי והמתוקן. המשיכו לתקן את גילו של תינוקכם עד גיל שנתיים וחצי.

התאוששות: זכרו כי השהות בפגייה, ההסתגלות לעולם והריחוק מכם השאירו בתינוק חוויות לא נעימות והוא זקוק לזמן התאוששות. יתכן וזו הסיבה כי הוא יאחר ברכישת אבני הדרך ההתפתחותיות. כל עוד תינוקכם נמצא בטווח הנורמה, ואפילו הוא בקצה הנמוך של הסקאלה, הוא מתפתח טוב.למדו להתאים את ציפיותיכם לתהליך התפתחות מעט שונה.זכרו כי השהות בפגייה, ההסתגלות ללידה והריחוק מתינוקכם השאיר גם בכם חוויות שליליות. גם אתם זקוקים לזמן התאוששות, לתמיכה ולמצוא את הדרך לאסוף כוחות.

עיסוי תינוקות: ידוע כי המגע הוא צורך קיומי להתפתחותו של התינוק. מחקרים רבים מעידים כי לתינוקות המרבים לקבל מגע איכותי, מערכת חיסונית יעילה יותר, רמת הפרשת הורמוני הגדילה עולה ורמת הורמוני הסטרס יורדת. ניתן לקבוע בוודאות כי מגע חיוני לבריאותו של התינוק. מחקרים מראים כי עיסוי תינוקות מעלה את משקל התינוק הפג (field, 2001). כאשר תינוקכם יחוש את מגע ידכם לאורך גופו, מוחו יקלוט את המסר ומפת הגוף המנטאלית תתחדד ותתבהר. "מפה" זו היא מרכיב דומיננטי ביצרת כל תנועה מוטורית ולכן בכוחן של חוויות המגע, לשפר את תהליך רכישת אבני הדרך המוטוריות.

מגע אישי: כל התינוקות זקוקים לחום ואהבה, אין בכך חידוש! וכל ההורים מספקים לתינוקם צורך זה באופן טבעי. האם אפשר להוסיף אפילו עוד? הקשר האנושי חיוני להתפתחות התינוק ומחקרים אחרונים מנסים להתחקות אחר התהליכים הביולוגיים שמתרחשים במקביל בגופם של ההורים ובגופו של התינוק וכיצד הם יוצרים את החיבור המנצח. הממצאים מרתקים: הורמון האוקסיטוצין (שם חיבה: הורמון האהבה) אחראי על התחושה הנעימה שצומחת בתינוק ובהורים כאשר הם נוגעים ומסתכלים זה בזה. החזיקו את תינוקכם מולכם, חייכו אליו ושירו שירים מרגיעים. נועו איתו ברחבי החדר ואפילו רקדו. דברו אליו ככל שתוכלו, ועזרו לאוקסיטוצין לעשות את שלו.

להכיר את העולם: בשבועות הראשונים לחייו, לפחות עד גיל חודש וחצי מתוקן, כדאי שתינוקכם יכיר את העולם מתוך מקום בטוח. גם תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא, "לוקחים את הזמן" ושוהים מכונסים בתוך עצמם בתוך תנוחה המכונה כפיפה פיזיולוגית את פרק הזמן הזה. לרשותו של תינוק שנולד פג לא עומדים המבנים הגופניים המתפתחים בסוף ההיריון לשמירה על התנוחה הזו ולכן, אתם ההורים יכולים לאפשר לו את זה מבחוץ. מה לעשות? לערסל! על הידיים, בתוך מנשאי "תינוכיס"  ו"לופי" או בתוך פוף. לא חשוב איפה אבל חשוב איך: כאשר אגנו של התינוק מעוגל, ידיו קרובות זו לזו מעל בית החזה. הבטן שוקעת והראש והידיים בערך באותו הגובה. בזמנים בהם תינוקכם רגוע ומביט סביבו בעניין, ראו בכך הזמנה לגרות את סקרנותו ולהיות שותפים פעילים בהצגת דברים או אירועים בסביבה. הסתכלו יחד על משחקים או דברים שונים בבית והסבירו לתינוקכם מה אתם רואים. מחקרים מראים כי תינוקות שנולדו פגים זקוקים לעזרה נוספת זו, בתהליך צמצום פערים אפשריים בינם ובין תינוקות שנולדו לאחר הריון מלא.

טונוס שרירים: לתינוקות רבים, שנולדו לפני הזמן, קיים שינוי בטונוס השרירים. שינוי זה נעלם בדרך כלל במהלך מחצית השנה השנייה לחיים אך הוא משפיע על ההתפתחות המוטורית כאן ועכשיו. טונוס הוא מתח השרירים בזמן מנוחה והוא עלול להיות גבוה או נמוך יותר אצל תינוק שנולד פג. הוא חשוב כי הוא נקודת המוצא לכל פעילות מוטורית, וליקוי בו עלול להקשות על יצירת התנועה. למה זה קורה? טונוס השרירים מתפתח ברחם בסביבות השבוע ה-34 להריון. אם תינוקכם נולד אחרי שבוע זה, הוא נולד ככל הנראה, עם מתח שרירים גבוה האופייני לכל התינוקות. ומצד שני תינוקכם לא שהה מספיק זמן בתנוחת הכפיפה הפיזיולוגית ברחם ולכן הטונוס גורם לו למתוח את הידיים והרגליים כאשר הוא שוכב או כאשר אתם מרימים אותו. לעומת זאת תינוקות שנולדו בגיל הריון מוקדם יותר, נולדים לעיתים קרובות עם טונוס שרירים נמוך. נטייתם היא להרפות את הידיים והרגליים, והתחושה שעולה שמרימים אותם היא שהם "נוזלים" מידיכם. כדאי לברר עם רופא מומחה או פיזיותרפיסטית התפתחותית, האם טונוס השרירים של תינוקכם תקין, ובמידה ולא, האם עלולה להיות לכך השפעה על רכישת אבני הדרך המוטוריות.

סדנאות ליווי התפתחותי: סדנאות לליווי התפתחותי הן דרך נהדרת להעשרת הידע ורכישת מגוון דרכים מהנות לטיפוח תינוקכם. יחד עם זאת זכרו שהן מיועדות לתינוקות שנולדו לאחר הריון מלא ואין  בהם מענה טיפולי לתינוקכם. לידה של תינוק לפני הזמן אינה מהווה בהכרח מצב רפואי מיוחד אך היא בהחלט דורשת מעקב של צוות טיפולי. לפיכך, מומלץ להצטרף לסדנא שבה המדריכה בעלת הכשרה פרא-רפואית (מרפאה בעיסוק, פיזיותרפיסטית התפתחותית), שתדע להפנות אתכם לטיפול באם יעלה צורך כזה, או ליהנות מסדנא במקביל למעקב במכון להתפתחות הילד. במידה ותינוקכם מקבל טיפול התפתחותי במכון להתפתחות הילד, בררו מהן מטרות הטיפול בכל שלב, וודאו שאתם יודעים כיצד לתרגם את העבודה הטיפולית להתנהלות היום יומית שלכם עם התינוק בבית.

לסיכום, תינוקות שנולדו לפני הזמן אינם שייכים באופן אוטומטי לקבוצה אחת המכונה "פגים", אלא שונים זה מזה ולכן יתפתחו בדרכים שונות.  אין לדעת מראש מה תהייה השפעתו של אירוע הלידה על תינוקכם, ולכן המעקב, החקירה ואיסוף המידע חשובים כעת. כיום, ניתן לדעת כי בכוחם של ההורים לייצר עבור תינוקם תנאים מיטביים להתפתחות, בעזרתם יתגבר ביתר קלות על אירועי הלידה המוקדמת. תנאים אלו, לא אמורים להקשות אלכם את הטיפול בתינוקכם, אלא להוות תוספות מסוימת לדברים שהייתם עושים ממילא. באם אתם נשארים עם סימני שאלה, היעזרו באנשי המקצוע כדי ללמוד באילו דרכים ניתן להקל על תינוקכם ולתמוך בו בעודו גדל, לומד ומתפתח.

לצורך התייעצות ו/הדרכה ו/או ליווי התפתחותי בפגים ניתן לפנות ליעל זקוב

054-7878478

yaelzakov@gmail.com

 מקורות:

tiffany field, preterm infant massage therapy studies: an american approach,  semin neonatol 2002.

http://www.careperinatologia.it/lavori/l34.pdf

http://jpepsy.oxfordjournals.org/content/28/6/403.short

susan l. madden, 2000; the preemie parents' companion : the essential guide to caring for your premature babythe hospital, at home, and through the first years

georgieff, et al;abnormal truncal muscle tone as a useful early marker for developmental delay in low birth weight infants 1986 pediatric

http://pediatrics.aappublications.org/content/77/5/659