טודלרס

באיזה גיל פעוטות וילדים מפסיקים לישון צהריים

תשובת המחקרים ותשובת המציאות

31.8.2014

האם ילדים בגיל שנתיים-שלוש חייבים לישון צהריים ? האם פעוטות שאינם רוצים לישון צהריים או ישנים מעט נפגעים מכך התפתחותית ?
סקירת מחקרים שהתפרסמה בכתב העת – Archives of Disease in Children מצא כי לא כל הילדים זקוקים לשינת צהריים אחרי גיל שנתיים וכי דילוג על שינת צהריים אינו מקושר לבעיות השמנה, בעיות התנהגות או ריכוז. טווח "הגמילה" משינת צהריים הוא בין גיל שנתיים לגיל חמש. חשוב להתאים את המנוחה לכל ילד באופן אישי. ישנם פעוטות וילדים שעד גיל ארבע-חמש יזדקקו למנוחה הזאת וישנו היטב שעה – שעתיים בצהריים ואילו ישנם ילדים שישנו בצהריים חצי שעה -ארבעים וחמש דקות בלבד , כלל לא או לסרוגין. חשוב לראות האם הילד נרדם בקלות, נראה ערני במיטה וכמה זמן זקוק. ישנם ילדים עירניים יחסית במצהריים שירדמו מעט או כלל לו ויתחילו את שינת הלילה שלהם מוקדם.

מה השאלה שמתאים לשאול בארצנו ? באיזה גיל מפסיקים ילדים לרצות לישון צהריים או באיזה גיל ילדים מפסיקים לישון צהריים כי נכנסים לגן טרום טרום חובה ששם לא ישנים.

נושא שנת צהריים הוא נושא עצוב ובעייתי במיוחד בארצנו. היות וברוב הגנים העירוניים (גיל שלוש פלוס) אין שינת צהריים.  המשמעות העצובה של נתון זה היא שהילד ער משעה שש או שבע בבוקר עד שעה ארבע או חמש (הזמן שאוספים אותו מהגן) ללא הפסקת רגיעה ושינה. אין זה פלא שלאחר הגן הילדים פשוט גמורים, עייפים, רוצים רק לראות טלוויזיה, לאכול ולישון. העובדה מאוד מעציבה ולא הגיונית כי הילד ער משעה מוקדמת מאוד ובהכרח זקוק לרגיעה הזאת. התנומה של שעה-שעה וחצי או שעתיים בצהריים מאפשרת לו לקום ערני, נמרץ ולהמשיך לשחק ולחקור את עולמו בצורה סקרנית ונינוחה. במקום זה הילד פשוט מתעייף משעה לשעה, הופך להיות עצבני יותר, חסר סבלנות, חקירת המשחק והאינטראקציות החברתיות הופכות להיות שטחיות יותר והגננת צריכה לעבוד קשה יותר בהסברים ועונשים….ומה עם ההורים, הם פוגשים ילדים עייפים וחסרי מרוץ שרוצים רק לישון או שמרוב עייפות משתגעים ומתרוצצים בבית. חבל שמערכת החינוך או אפילו הגננות עצמם לא הפנימו את הצורך להמשיך ולספק מסגרת שעות שינה בצהריים בגיל שלוש וארבע, מי ישמע איזה ארגון ומשאבים זה דורש, כמה מזרונים…

ולשאלה הראשונה
באיזה גיל מפסיקים לישון צהריים
ילדים שנמצאים במסגרת גן פרטי או ילדים בחופשת קיץ וחגים נהנים ומפיקים ערך רב משנת הצהריים,לא רק בגיל שנה ושנתיים אלא גם בגיל שלוש וארבע. גם בגיל חמש ושש השינה יכולה להיות חיונית לילד אך פחות הכרחית לתפקודו אחר הצהריים. שורה תחתונה, תנו לילדים כמה שיותר אפשרויות לנוח בשעת הצהריים כדי שיהנו מהמשחק ומהפעילויות בהמשך היום. כך תפגשו ילדים שמחים, אנרגתיים וקשובים. אין ספק כי הכל , פשוט הכל מתחיל משינה טובה ומספקת ותזונה טובה.