טודלרס

פוריות הגבר ועונות השנה

האם זרע הגבר פורה יותר בעונת החורף ?

השמנת יתר, ישיבת יתר, אכילה בלתי מאוזנת קשורים לפוריות נמוכה של זרע הגבר. כעת מתפרסמים נתונים נוספים הקושרים את איכות הזרע לעונות השנה
האם זרע הגבר איכותי ופורה יותר בעונת החורף ?

מחקר שנערך באוניברסיטה בין גוריון בשילוב עם בית חולים סורוקה ברשאתו של ד"ר אליהו לויטס (רפא בכיר ביחידה לפוריות והפרה חוץ גופית) מעלה ממצאים ראשונים המאפשרים ליצור קשר בין איכות הזרע לעונות השנה.

במחקר שנערך בראשותו של לויטס, נאספו קרוב ל-7000 דגימות זרע לאורך כל עונות השנה. הזרעים נבדקו על פי מדדי ריכוז הזרע, צורתו ותנועתו. מדדים אלו קשורים לאיכות ופוריות הזרע. מתוך הממצאים עולה כי זרע הגברים שנדגם בעונת החורף קיבל "ציון" טוב יותר בשלושת המדדים, ממצא שהעיד על פוריות גבוהה ביותר. החוקרים ניסו להסביר את ההממצאים על ידי הסברה כי חום פוגע באיכות הזרע ואלו קור עשוי לסייע לשימורו.

במחקר הוצלבו ממצאי איכות הזרע עם מספר הלידות בבית חולים סורוקה שבאר שבע. ממצאי הבדיקה העלו כי בעונת הסתיו כמות הלידות גבוהה יותר לעמת עונת האביב. היות ולידות בחודשי הסתיו קושרים את מועד הכניסה להריון עם עונת החורף, טוענים החוקרים כי יתכן וקל יותר להרות בתקופת החורף, בהתייחס לנתוני פוריות הגבר.