טודלרס

סיבות להפרעות שינה אצל תינוקות ופעוטות

סיבות להפרעות שינה אצל תינוקות, פעוטות וילדים

28.1.2013

הפרעות שינה שכיחות בעיקר בינקות ובילדים. לפי מחקרים כ-20 עד 30 אחוז מההורים מדווחים על הפרעות שינה רציניות אצל ילדיהם. חלק גדול מההורים מחפש יעוץ שינסה לפתור את הבעיות האלו. להפרעות השינה יש סיבות רפואיות, פיזיולוגיות, ופסיכולוגיות-התנהגותיות.
גם בגילאי הגן, וגם בגילאי בית הספר, ילדים רבים סובלים מבעיות שינה, למרות שההורים לא תמיד מודעים לכך, או לא יודעים את חומרת הבעיה,כי ילדים גדולים יותר בוכים פחות וזקוקים פחות להוריהם בלילות.

לשינה חשיבות גדולה בהתפתחות הילד, ובתפקודו הרגשי והשכלי. שינה לא מספקת והפרעות שינה פוגעות בצורה משמעותית בתפקודי הלמידה, קשב, ריכוז, ותפקוד רגשי של הילד. להפרעות שינה של תינוקות וילדים יש גם השלכות שליליות על תפקוד ההורים ומצבם הנפשי,לכן הבנת הסיבות להפרעות שינה ופיתוח דרכי טיפול יעילות יש חשיבות גדולה.

חרדת נטישה
בערך בגיל שנה מתעוררת אצל התינוק חרדת נטישה, שגורמת לו לבכות בכל פעם שאמו הולכת לעבודה או לקניות ואפילו לשירותים. גם ההליכה לישון מתפרשת אצלו כסוג של פרידה. החרדה הזו היא אמיתית ואינה פינוק או מניפולציה, אבל זה לא אומר שצריך לגשת לתינוק ולהרים אותו על הידיים כדי לעזור לו להתגבר. במקרים כאלו צריך לשבת ליד התינוק ולהרגיע אותו במיטתו, או לשבת בחדרו לידו עד שנרגע. בצורה כזו השינה במיטתו הופכת עבורו לחוויה מרגיעה ומספקת.

פחדים
בערך בגיל הגן חרדת הנטישה נרגעת ובמקומה יש את הפחדים. הדמיון של הילדים בגיל הגן מפותח מאד וגורם להם לראות בכל מקום סיבה לפחדים, ואלו מקשים עליו להירגע וללכת לישון. גם פה, הפחד הוא אמיתי, ולכן צריך לנסות לתת לילד ביטחון. אפשר להשתמש בדמיון ולהמציא יחד עם הילד מחסומים כנגד הפחדים שלו. גם כאן צריך להתנהג בצורה כזו שאין לתת לילד סיבה לצאת ממיטתו בלילה. אפשר לבוא לחדרו, ואפילו לישון בחדרו-אבל לא במיטתו. זה עלול להפוך להרגל שקשה להיגמל ממנו.

סרבני שינה
בגיל הגן יכולה להתעורר אצל הילד סרבנות שינה בצורתה הפשוטה. יש לילד קושי להיפרד מכל נפלאות הערות, שאבא ואמא ממשיכים ליהנות מהם אחרי שהוא הולך לישון. לסרבנות יש ביטויים רבים  כמו " עוד סיפור ודי" או "רק כוס מים" או "בעצם לא אכלתי כלום בארוחת ערב"  או סרבנות גלויה: "לא בא לי ללכת לישון". העסק מאוד מתיש, אבל יש פתרון פשוט. הציבת גבולות ברורים שמבהירים מתי שעת השינה ומה עושים בה. אפשר להציע לילד עזרה בהליכה לישון, אבל הקטינו את ההתערבות שלכם בהדרגה, ותנו לילד לשכלל את  היכולת שלו להירדם בעצמו.

סיוטי לילה אצל ילדים
סיוטי לילה שמעירים קורים לעיתים תדירות אצל ילדים. הפחד הנורא שלהם גורם להורים לרחם עליהם ולהוציא את הילד ממיטתו ולארח לו חברה. זו כמובן טעות.יש צורך במקרה כזה להעניק תמיכה וחום אבל לא לוותר לילד על הצורך להמשיך לישון במיטתו. אם מדובר במספר קטן של אירועים כאלו, לא כדאי למתרגש מהם, כדי לא לתת לילד הרגשה שכך יימלט מגורלו. אם הסיוטים נמשכים, אפשר לנסות להתמודד בדמיון מודרך שיכול לעזור לשלוט בסיוטים. אם מדובר בתופעה תדירה, יש לפנות לייעוץ פסיכולוגי.

קשיי הרדמות
מגיל עשר בערך, קשיי ההירדמות של הילדים דומים לאלו של המבוגרים. לפעמים הם שוכבים במיטה והדאגות לא נותנות להם מנוח.אם הדאגות והחרדות מתעוררות רק בלילה, טכניקות ההרגעה דומות לאלו של המבוגרים, כמו למשל מדיטציה, יוגה, ודמיון מודרך. אם החרדות מופיעות גם ביום, כדאי לפנות לייעוץ פסיכולוגי.

גירוי יתר אצל ילדים מוביל להפרעות שינה
פייסבוק, פלאפון, וטלוויזיה, נותנים לילדי בית ספר יסודי ומעלה סיבות נוספות לא לישון. הם מקשים על הילדים לעזוב הכל וללכת לישון, מצריכים זמן צינון, ומאריכים את זמן ההירגעות וההירדמות ופוגעים באיכות השינה. למרות שזה קשה, נסו לדחות את הכנסת הטכנולוגיות האלו לחדר של הילד. עצם הנוכחות של טלוויזיה ומחשב בחדר דוחה את שעת השינה ופוגעת באיכותה.

הפרעות שינה והפרעות קשב
הפרעת קשב וריכוז מקשה על הילדים להתמיד אפילו בשינה. חוסר היכולת להירגע נותרת גם בלילה, ומקשה עליהם להירדם וגם גורמת להם להקיץ.
קשה לשלוט על על השינה של ילדים אלה, אבל כדאי לעשות מאמץ, ולהעמיד גבולות ולבסס הרגלי שינה טובים כדי לצמצם את השפעת הבעיה.ׂ

קראי עוד בנושא:
כללים אצבע להרגלי שינה טובים לילדים