טודלרס

פליטות אצל תינוקות

מה עושים כשהתינוק פולט הרבה

15.4.2013

כל הורה התנסה בחווית הפליטות. התינוק סיים לאכול, הרמת אותו לגרפס וכעבור זמן קצר הוא פולט. לפעמים התינוק פולט מעט לפעמים הוא פולט את כל מה שאוכל ואז את צריכה להתארגן מחדש (להחליף לו בגדים, לנקות את עצמך ואת הרצפה) ולחשוב : האם הוא יהיה רעב בלילה ? למה הוא פלט כל כך הרבה ? האם זה קשור לאיך שהחזקתי אתו או לכמה זמן הרמתי אותו ?

פליטות של תינוקות היא תופעה אופיינית ונפוצה – נא להירגע. הדבר החשוב לעשות הוא לוודא שתינוק מקבל מספיק חלב במהלך היום במידה ונוטה לפלוט. פליטה של חלב נובעת מכך שהסוגר, המקשר בין הוושט לקיבה, עדיין חלש ולא מתפקד בצורה מלאה. ככל שהתינוק גדל שריר הסוגר מתחזק וכמות הפליטות פוחתת.

איך מצמצמים את כמות הפליטות ? האם זה אפשרי ?
אפשר לצמצם מעט את כמות הפליטות עם מחתלים את התינוק לפני האכלה ונמנעים מלהחליף חיתול גם אם הם עושים קקי בזמן האכילה (דבר מעצבן ומשעשע בפני עצמו). הסוגר יכול להפתח במצב של השכבה או הטיה מצב שיעודד פליטות. כדי לצמצם את כמות הפליטות מומלץ להמנע מתזוזות רבות והטיות רבות של התינוק.

אם תינוק פולט הרבה לא מומלץ להרים אותו על הכתף ולהחזיק על הגוף כי אז יש מצב שנלחץ לו על הבטן או החזה בעת האחיזה, מצב שיעורר פליטות. במקרים אלו עדיף להרים את מזרן המיטה למעלה בזווית של 30 מעלות (קל במיטה מתכווננת) מיד בתום האכלה או להניח אותו על הרגלים (ירכיים) שלנו כשהם מכופפות (אנו שוכבים על הגב, משעינים ראש מורם על כרית ומכופפים בירכים). בתנוחות אלו אין לחץ על איזור החזה והבטן ולכן המנח פחות "מעודד" פליטות.

אם התינוק ממשיך לפלוט כמויות רבות של חלב על בסיס יומי/שבועי כדאי להתייעץ עם רופא התינוק באחד מבדיקות ההתפתחות בטיפת חלב