טודלרס

מתי במהלך היום כדאי לעשות ספורט

חשיבות הזמן בספורט

2.11.2019

לזמן יש כל כך הרבה משמעויות בחיינו, טוען דניאל ה' פינק בספרו "מתי". לכל פרק זמן (התחלה, אמצע וסוף) יש השפעה על שיא, שפל והתאוששות. כך לדוגמא, בבוקר אנו יכולים להיות מאוד מרוכזים, לעבוד על עבודה או ללמוד היטב אך לאחר 52 דקות עבודה מומלץ לעשות 17 דקות הפסקה למנוחה.

לזמן יש השפעה על כל הקשר תפקודי בחיים. הוא משפיע על עבודה, תעסוקה, לימודים, זוגיות וגם על ספורט.

פינק מדבר על הצורך להכיר את השעון הפנימי שלנו. יש אנשים המשתייכים לקבוצת הינשופים שנוטים ספונטאנית להתעורר מאוחר ולהגיע לשיא הריכוז והיכולת אחר הצהריים או בערב. לעומתם יש את העפרונים, המתעוררים מוקדם וקורסים בערב. בנוסף, יש את הציפור השלישית שהיא בין לבין.

עד כמה ההכרות של עצמך עם השעון הפנימי מסייעת לך לכוון את זמני הריכוז והשיא לעבודה, למידה ופעולות יצירתיות ?ומה לגבי ספורט ? מתי כדאי לעשות ספורט במהלך היום ?

לפי פינק אם המטרה היא לשרוף שומן ולרדת במשקל, צריך לעשות ספורט על הבוקר ולפני ארוחת הבוקר. במצב כזה הגוף נמצא אחרי צום ארוך, אינו מקבל אנרגית בוקר לתדלוק ולכן חייב לשרוף שומן כדי לקבל אנרגיה.

יש גם שיקולים לבצע ספורט אחר הצהריים או בערב. לדברי פינק, השרירים חמים יותר ויש סיכון מופחת לפציעות. בנוסף, תפקודי הריאות טובים יותר מבבוקר ולחץ הדם יורד, מה שמסייע להשיג ביצועי ספורט טובים יותר.

מנגד יש טיעונים פסיכולוגים למה כדאי לעשות ספורט בבוקר. יש מחקרים הטוענים שישי סיכוי גבוה יותר להתמיד בפעילויות ספורט בבוקר מאשר בערב. לאימהות זה טיעון מאוד הגיוני. בוא נחשוב על זה לרגע, אם יש לך בוקר חופשי ואת קבוע עושה בו ספורט יש סיכוי טוב שתוכלי להתמיד בו. לעומת זאת בצהריים ואחר הצהריים כשארוחת הצהריים ותעסוקה עם הילדים נכנסת לתמונה קשה יותר לראות איך מצליחים להתמיד. בערב אחרי שהילדים נרדמו זה כבר תלוי האם את ינשופת לילה שמתעוררת לחיים או עפרונית בוקר שקורסת יחד איתם. אם יש לך תינוק שמעיר אותך כל לילה, יש סיכוי גדול שתקרסי בערב, מצב ששוב מחזיר אותך ליתרון של ספורט בשעות הבוקר.

לסיכום, רוצה להתמיד בספורט, חשוב שתכירי את השעון הפנימי שלך ואת הזמנים ביום בהם הסיכוי שתתמידי בספורט הם הגבוהים ביותר.

מקור
דניאל ה' פינק, מתי, הסודות המדעים של התזמון המושלם, הוצאת מטר, 2019.