טודלרס

ניהול קשר אם ותינוק ומניעת הדבקת התינוק בקורונה

מניעת הדבקת תינוקות בקורונה על ידי שמירה על כללי בטיחות

29.10.2020

האם יולדת מאומתת יכולה לטפל בתינוקאם מצבה הבריאותי תקין ? האם מותר לנשים מאומתות  קורונה להניק תינוק אם מצבם הבריאותי הינו טוב ?

מחקר שבוצע בשלושה בתי חולים בניו יורק עקב אחר אימהות ותינוקות שנולדו בחודשי מרץ- אפריל 2020. לאורך המחקר התנהלו האימהות במגע ישיר עם התינוקות, הניקו וטיפלו בהם תוך שמירה על היגנת ידיים ועטיית מסכה בעת הטיפול בתינוק.

מתוך 1481 לידות, 116 אימהות של 120 תינוקות (8 אחוז מהאימהות) יצאו מאומתות לקורונה. האימהות טיפלו בתינוקות והניקו תוך שמירה על כללי הבטיחות של רחצת ידיים, ניקוי שדיים ועטיית מסכה. כל התינוקות נבדקו 24 שעות אחרי לידה לקורונה ואף תינוק לא יצא מאומת.

מחקר ההמשך
על 82 תינוקות המשיכו לבצע מעקב 5-7 ימים מיום הלידה. מתוך 82 התינוקות, 68 תינוקות שמהווים 83 אחוז המשיכו להתגורר עם האם באותו חדר. כל האימהות הורשו להניק את תינוקם. 5-7 ימים לאחר הלידה 64 אימהות (78 אחוז) המשיכו להניק. 79 אימהות מתוך 82 אימהות (96 אחוז) ביצעו לתינוק בדיקת קורונה חוזרת. כל הבדיקות בשלב זה יצאו שליליות לקורונה. 72 תינוקות שהם 88 אחוז מהתינוקות נבדקו לקורונה שבועים לאחר הלידה ואף אחד מהם לא יצא חיובי לקורונה. לצד הבדיקות השליליות לא נמצא כל תינוק עם סימפטומים של קורונה.

המחקר מציג עדויות כי העברת הקורונה מהאם לתינוק בסמיכות ללידה אינה סבירה כל עוד האם שומרת על ככלי הבטיחות של רחיצת ידיים ועטיית מסכה. המחקר מציג עדויות לבטיחות הקשר של האם והתינוק לאחר הלידה ובטיחות ההנקה בעת שמירה על כללי הבטיחות.

המידע הנ"ל אינו תחליף לבדיקה קורונה, התייעצות עם רופא נשים ורופא הילדים.

Neonatal management and outcomes during the COVID-19 pandemic: an observation cohort study’ by Christine M Salvatore et al. the Lancet Child & Adolescent Health , July 2020.