טודלרס

חיזוק מערכת חיסון תינוקות וילדים ברפואה סינית

שינויי תזונה, דיקור וצמחי מרפא - חיזוק מערכת חיסון

27.8.2013

חיזוק מערכת חיסון תינוקות
האם הילד שלך סובל מנזלת כרונית בחודשי הסתיו והחורף ? לא מפסיק להיות חולה בזמן הלימודים ?
האם יש לך תחושה שמערכת החיסון של ילדך אינה חזקה מספיק ?
הקיץ תם, החגים בפתח ושנת הלימודים מתחילה. הילדים חוזרים למסגרות החינוך – בתי הספר, הגנים, המעונות והצהרונים ועימם מתחילה להופיע הנזלת, הצינון הכבד והשפעות. הורים רבים אינם יודעם כי באמצעות מספר טיפולי רפואה סינית ניתן לחזק את מערכת החיסון ולהפחית באופן משמעותי את תופעות הנזלת, הצינון ושכיחות מחלות החורף. מירב מזרחי, מטפלת ברפואה סינית בילדים מסבירה על מערכת החיסון ועל טיפולים לחיזוק המערכת החיסונית בראי הרפואה הסינית

ראיון עם מירב מזרחי
מטפלת ברפואה סינית לתינוקות וילדים
רפואה יפנית לילדים – דיקור ללא מחטים – שונישין
מושב בן עמי – גליל מערבי
miz.merav@gmail.com
http://mizchina.co.il
054-2042086

מערכת החיסון תינוקות וילדים בראי הרפואה הסינית
לפי הרפואה הסינית, האיברים הקשורים לתפקוד מערכת החיסון הם ריאות וכליות בעיקר, ובעקיפין גם הטחול והקיבה. הריאות הן האיבר העיקרי כיוון שאחד התפקידים העיקריים שלהן הוא בעצם להפיץ את האנרגיה של מערכת החיסון. הכליות קשורות לאנרגיה הבסיסית איתה נולד הילד. זאת האנרגיה של האם והאב בעת ההתעברות, ואותה לא ניתן להגדיל במהלך החיים, רק לשמור על הקיים שלא יתבזבז מהר מידי. טחול וקיבה הם איברים הקשורים למערכת העיכול הסינית, ובעצם המזון שהילד מכניס לגוף הוא חומר הגלם שיהפוך לאנרגיה של מערכת החיסון. כלומר, אם הילד אוכל בריא ומגוון, הוא מפחית משמעותית את הסיכון שלו להיות חולה הרבה.

למה כה חשוב לחזק את המערכת החיסונית של ילדים באופן שוטף ?
אצל ילדים, הטחול והריאות הם האיברים החלשים ביותר. גם לפי רפואה מודרנית מערכת הנשימה והעיכול, הן המערכות החלשות ביותר בילדים. משמעות הדבר היא שהם מועדים לפורענות. יש להם כלים פחות טובים מלמבוגר להתמודד עם וירוסים וחיידקים שונים, בין היתר בגלל שעדיין אין להם זיכרון חיסוני, אבל לא רק. עצם העובדה שהריאות הן חלשות יותר באופן טבעי גורמת לכך שהם חשופים יותר ממבוגר בריא. בנוסף, ילדים נוטים לסבול מצבירת לחות ונוזלים, אשר מהווים קרקע פוריה לפתוגנים שונים (לצורך ההדגמה, מים בוציים תמיד מושכים אליהם טפילים ומרחפים למיניהם).

האם ילדי בית ספר בעלי אופי רגיש (ילדים "לחוצים", חוששים , עמוסים רגשית) הם בעלי סיכון גבוה יותר למערכת חיסונית מוחלשת ולכן מהווים אוכלוסיה שזקוקה לחיזוק קבוע של מערכת החיסון ?
בהחלט. ילדים לחוצים אוכלים פחות טוב, ישנים פחות טוב ובאופן כללי יותר מועדים לחלות או אפילו ליפול ולהיפצע לעיתים קרובות יותר. ככלל, סטרס הוא הגורם העיקרי למחלות, גם בילדים. מפתיע לגלות כמה סטרס יש בחיים של הקטנטנים. לדברי מירב מזרחי, לעיתים הורים לא מאמינים כשאני נותנת להם לחוש את אזור השכמות של ילדם בקליניקה, והם מגלים כמה הוא תפוס. עוד היבט לאותו עניין – כשאנחנו בסטרס, האנרגיה שלנו זורמת פחות טוב וזה משפיע גם על אנרגיית מערכת החיסון שלנו.

מהם הזמנים החשובים ביותר לצורך חיזוק מערכת חיסון  תינוקות, פעוטות וילדים ?
ההמלצה של מירב מזרחי היא להגיע לטיפול לפני תום החופש הגדול. לפני הכניסה לגנים ובתי הספר, שהם המקום בו הילדים שוהים חלק ניכר מהיום, ושם לרוב הם נדבקים. תמיד טוב להקדים תרופה למכה, ולא להגיע בחורף כשהילד כבר חולה. כמובן שגם אז ניתן לטפל, אבל אז זה כבר לא מניעתי.

מה כולל הטיפול של חיזוק מערכת חיסון תינוקות/פעוטות וילדים ?
שינויי המזון 
הפחתת מאכלים מעוררי ליחה ונזלת  במקרה הצורך מומלצת הפחתת תזונה מעוררת ליחה, במידה ומדובר בילד שסובל מנוזלים רבים באוזניים, נזלת כרונית, יציאות רכות וכולי. במצבים אלו אפשר לבנות תפריט שבו לא נמצא מאכלים מעורר ליחה על בסיס יום יומי. לדוגמא, בננה היא פרי עשיר בויטמנים כמו אשלגן, ברזל, ויטמיני אך יש בה לחות רבה. ככלל פחות מומלץ לאכול אותה יום יום (וגם פירות הדר) אצל הילדים הליחתיים.
הגברת מזונות מפחיתי ליחה ומחזקי מערכת החיסון – בטיפול ממליצים על תזונה לכל ילד, לפי מה שהאמא מספרת שהילד אוהב. בטיפול של מירב, הילדים מכינים יומן תזונה לפני שהם מגיעים והיא דואגת שתפריט התזונה יהיה ספציפי לכל ילד. בין היתר אני ממליצה גם על שיבולת שועל, אורז בסמטי ועוד אך לא באופן גורף אלא ספציפי לכל ילד וצרכיו.  ישנם מטפלים שממליצים על שתייה של סוגי תה שונים כמו  תה עם קנמון, תה בבונג, תוספת של גינגר לתה להפחתת הליחה.
שימוש בשמנים מיוחדים להפחתת התקררות וליחה  (יש שמנים רבים טובים שעשויים לסייע במצבי התקררות וליחה וניתן להתשמש בהם כדי לבצע עיסוי גב או חזה או לטפטף טיפות בתוך האמבטיה, אקליפטוס הוא השמן המוכר ביניהם.
צמחי מרפא – פורמולות  מותאמות אישית. ישנן פורמולות טובות למצבי חיזוק מערכת החיסון, נזלת כרונית, שיעול, דלקות גרון ועוד. פורמולות במינון מיוחד לילדים, שימוש בצמחים ספציפיים שמתאימים לילדים ועוד. מומלץ להיועץ עם מטפל מוסמך כדי להתאים לילד פורמולה העונה על צרכיו.
דיקור – דיקור בילדים הוא קצר, משתמשים במחטים דקות במיוחד מצופות סיליקון, שחודרות את העור מאוד במהירות וכמעט ללא תחושת כאב. בנוסף אני מטפלת ברפואה יפנית לילדים – שונישין – שם אין כלל שימוש במחטים.

מהו מספר הטיפולים המומלץ לחיזוק המערכת החיסונית ?
מאוד משתנה בין ילד לילד. יש הבדל גדול בין ילד שנכנס לקליניקה ואמו רק רוצה לעשות טיפולים למניעה, לבין ילדים שמגיעים עם היסטוריה רפואית מפוארת. לדוגמא, טיפלתי בילד שסבל מהתקפי אסטמה מהשבוע הראשון של חייו. במקרה שלו טיפלתי כ- 15 טיפולים, בהצלחה גדולה. לעומתו, יש תינוקות שאין להם מחלות קשות או שהם לא חולים לעיתים קרובות, ואז מספיקים 4-5 טיפולים בתדירות של אחת ל-3 שבועות בערך. גם שיתוף הפעולה של ההורים, אם בשיעורי בית קלים שאני נותנת להם, בשינוי התזונתי שמשפיע מאוד על תוצאות הטיפול.

האם מניסיונך שכיחות או חומרת המחלות יורד עם קבלת הטיפול לחיזוק המערכת החיסונית ?בהחלט כן. יש לי נסיון מצוין עם ילדים שבכל מחלה היה נשארים בבית שבוע וחצי בעבר, וכעת מתגברים מהר הרבה יותר. הם חולים בתדירות נמוכה בהרבה ברגע שהם מתחילים טיפול.

מאמר זה נועד לספק אינפורמציה בלבד ואינו מהווה עצה רפואית, טיפולית או תחליף להתייעצות אישית עם מומחה.לצורך שאלות בנושא הכתבה, התייעצות, אבחון מקצועי וטיפול ניתן לפנות למירב מזרחי

קראו עוד בנושא:
דיקור לתינוקות, פעוטות וילדים