טודלרס

הבדלים ודימיון בחשיבה של תינוקות ומבוגרים

קראי על מאפייני החשיבה של התינוק

10.3.2013

התפתחות חשיבה של תינוקות

הבדלי החשיבה בין תינוקות וילדים לבין מבוגרים
האם את מודעת להבדלי החשיבה בין תינוקות וילדים לבין מבוגרים ? האם את עושה שימוש בידיעות אלו כדי להבין את צרכי התינוק או הילד. אליסון גופניק, פרופסורית לפסיכולוגיה בארה"ב הוציאה ספר חדש בשם "התינוק החושב" (הוצאת מטר) בספר זה מתארת כיצד חושבים תינוקות וילדים אחרת ממבוגרים ומספקת מידע מעשיר וחשוב לכל הורה

סגנון חשיבה של ילדים לעומת מבוגרים
ילדים נוטים לחשיבה יוצרת רעיונות ומגלה תגליות. מבוגרים עוסקים יותר בהבנת רעיון טוב לעומק,ישמו ושיווקו.המוח של התינוק והילד מכוון יותר לדמיון ולמידה היות ויש בו יותר מסלולים עצבים ויכולת השתנות מסלולים אלו. אצל מבוגרים יש פחות מסלולים אל כל מסלול עצבי חזק ויעיל, מצב המאפשר הבנה וביצוע יעיל.

פיתוח עכבות
לתינוקות וילדים צעירים אין הבשלה של קליפת הקורטקס הקדמית, אותו אזור שאחראי על ויסות אימפולסיביות,פיתוח עכבות ודחיית סיפוקים וגירוייים בלתי קשורים אצל בוגרים. כמבוגרים אנחנו יכולים להתמקד בפעולה אחת מבלי להיות מוסחים מקולות. אצל תינוק אין יכולת סינון גירויים בשלה ולכן כל רעש, צליל ומראה בחדר יכול להסיחו בקלות. למרות שיכולת סינון הגירויים והתמקדות בגירו אחד קשה לתינוקות וילדים צעירים, אין זה אומר שתיוול למיקוד בפעולה אחת (ספר, משחק) אינה תורמת להתפתחות חיובית זאת.

תינוקות יכולים לתכנן קדימה
מחקרים חדשים מצאו כי תינוקות מסוגלים לחשוב על דברים שאינם מתקיימים באותו רגע נתון ויכולים להתקיים בעתיד. תכנון הוא סוג מחשבה שמאפשר לנו לשנות את עולמנו. כדי לברר באיזה גיל יכולים תינוקות לצפות אפשרויות עתידיות נתנה החוקרת לתינוקות מוט השחלה עם טבעות. פרט לטבעת אחת שהייתה חסומה בבד בפנים (לא ניתנת להשחלה), יתר הטבעות היו רגילות (בעלות חור להשחלה). תינוקות בני 15 חודשים ניסו להשחיל את הטבעת החסומה. ניסו עד שלא הצליחו שוב ושוב. לעומתם תינוקות  בני 18 חודשים כלל לא ניסו להשחיל את הטבעת החסומה וזרקו אותה לצד. ממצא זה מעיד כי תינוקות אלו לא נדרשו לראות בעיניהם את תוצאות ההשחלה , הם פשוט דמינו מה יקרה אם ינסו להשחיל אותה ופעלו בהתאם למחשבתם העתידית.

הבחנה בין דמיון למציאות אך מתקשים לוסת את רגשותיהם
עולם הדמיון משחק עבור ילדים תפקיד מרכזי. כמעט כל ילד מתנסה במשחקי נדמה לי והעמדת פנים. יחד עם זאת ידוע כי ילדים קטנים מאמינים יותר להעמדת הפנים עצמה היות והרגשות והתגובות שלהם חזקות יותר. במחקר שנערך ביקשו מילדים לדמין שיש מפלצת בתוך קופסה. הילדים הבינו שמדובר בתהליך דמיוני אך עדיין נטו להתרחק מהקופסה כאשר החוקר יצא מהדר. למה ? כי רגשות הילדים עזים יותר ופחות נשלטים מאצל מבוגרים ולכן הם מגיבים בהרבה יותר פחדים.

למידה של ילדים זהה לדרך למידה של מבוגרים
לדברי גופניק ישנם שלושה דרכים עיקריות בהם מדעים מגיעים למסקנה:
א. על ידי התבוננות במציאות ובדיקה סטטיסטית של הסתברות התרחשותם
ב.ניסוי מבוקר
ג. למידה מניסיונם של אחרים

רוצים להיווכח שתינוקות לומדים בצורה זהה ?
א. מחקרים מראים שתינוקות מקדישים זמן צפיה או הקשבה ארוך יותר למה שחדש או לא הגיוני למה שרגילים ושכיל לראות. במחקר אחד השמיעו לתינוקות רצף צלילים. פעם אחת רצף צלילים צמוד (דו, רה, מי, פה, סול..) ופעם אחרת רצף צלילים מקוטע /לא רציף. התינוקות זיהו את הרצף המקוטע והגיבו בהפתעה אליו. תינוקות גם מבצעים ניסויים, כלומר מבצעים פעולה ובודקים את השלכותיה.. כאשר קשרו מוביל לרגל של תינוקות קטנים, אלו בעטו בחוזקה יותר על מנת זהמוביל ינוע.בניסוי אחר הזיזו מוביל בחדר (מוביל שאינו קשור לגוף התינוק) . בניסוי התברר שהתינוקות הסתכלו, חיכו וגרגרו יותר כשהיתה להם יכולת להשפיע בהתנהגות זאת על המוביל. מתוך מחקרים אלו ניתן ללמוד שתינוקות לא רק נהנים ממקרה דברים אלא גם מנסים ליצור אפקט עליו ולראות מה ההשלכות. תינוקות גם נהנים ולומדים מניסיונם של אחרים (הורים ואחרים). במחקר מסויים תינוקות בני שנה ראו נסיין במעבדה שטפח בראשו על קופה ואז נדלקו בה האורות, כשהוכנסו התינוקות למעבדה לאחר שבוע הם טפחו בעזרת ראשם על הקופסה.