טודלרס

הדרכת הורים לתאומים

מרגישה מותשת נפשית ופיזית מגידול התאומים ? זקוקה להכלה, כלים והכוונה ?

21.4.2021

הדרכת הורים לתאומים הינה  ייעוץ מובנה להורים בנושא הורות, ניהול משפחה,בעיות יומיומיות ומשברים. ההדרכה מתבצעת באוופן פיזי או און ליין על ידי פסיכולוג, עובד סוציאלי או מטפל רגשי שהוסמך להדרכת הורים. לכל מטפל יש את גישות הטיפול בהם התמחה ובהם מאמין, מתוך אלו מתבטא אופי הטיפול. היות וכיום ישנן גישות פסיכולוגיות וחברתיות מגוונות מאוד להורות מומלץ לפני ההתחלה לברר מהם הגישות שלפיהם עובד והאם אלו מתאימות להורה. בנוסף, חשוב כבר בתחילת ההדרכה לבדוק מה הניסיון של המטפל בהדרכת הורים בנושא תאומות ולהרגיש האם יש כימיה בין המטפל להורים.

הורות לתאומים מלאה באתגרים. ישנם אתגרים תפקודיים יומיומיים הקשורים להרדמה, האכלה, דרכי תגובה וטיפול. ישנם אתגרים בעומס הנפשי שחווה כל הורה וישנם אתגרים בקשר הזוגי ובתקשורת נוכח העומס הגדול בבית. עד כאן האתגרים דומים מאוד להורים במשפחה עם מספרים ילדים. בהורות לתאומים ישנם גם אתגרים נוספים הקשורים לזהות ולשונות בטיפול בתאומים. אחד המוקדים העיקריים בהם הורים לתאומים זקוקים להדרכה הוא באופן שבו הם מזהים את השונות בדרך להתנהל עם כל ילד. למרות שמדובר בתאומים (לעיתים זהים) לכל ילד יש את הצרכים המדוייקים שלו, את המזג והאופי שמביא ומוביל לדרכי תגובה והסתגלות שונים. במהלך הדרכת ההורים לומדים ההורים לזהות את הצרכים היחודיים של כל ילד ואת דרכי ההתמודדות היעילים איתו. הקשר בין האחים לאורך השנים הוא נושא הדרכה בפני עצמו. הורים לתאומים מגיעים להדרכת הורים כדי לקבל הכוונה בנושא יצירת אינדיודואליזציה בין האחים. זאת מתבטאת בראש ובראשונה בהבחנה חיצונית בין תאומים זהים. מצד אחד הילדים מאוד דומים במראה אך מצד שני צריך להיות סימן או סימנים בולטים להבחנה ביניהם על מנת שחברים וגננות יוכלו לזהותם ולהמנע מבלבול חוזר. הורים לתאומים לא תמיד מבינים את החשיבות ליצירת הבחנה זאת כבר בגיל צעיר. סוגיה נוספת היא הצורך לבחון הפרדת מסגרות חינוך בגן ובכיתה. בתחום זה עולה סוגיית הקשר והקרבה בין האחים לעומת הצורך בהפרדה על מנת לתת להם להתפתח באופן אינדוידואלי יותר עם שנים. אם יש נפרדות טובה בין האחים לא תהיה בעיה להפריד במסגרות. אם יש תלות גדולה מדי וקשיי הפרדות, הפרדה במסגרות תהיה בתחילה דבר מאתגר אך לעיתים קרובות מצב רצוי.

להל"ן מספר דוגמאות לנושאי הדרכת הורים לתאומים:
הקשיים שחווים ההורים בטיפול בתאומים, הצורך בהכלה, החזקה הכוונה וסיוע.
זיהוי הדימיון והשוני במזג ובאופי של התאומים
זיהוי דרכי התנהגות חברתית של כל אחד מהם אחד עם השני, עם המשפחה והחברים
זיהוי סוגי הההתמודדות וההסתגלות של כל ילד במצבים תפקודים שונים ודרכי תגובה והסיוע הרלוונטים.
זיהוי קשיי אכילה, שינה, גמילה וטיפול בתאומים או באחד מהם. מתן הדרכה בנושא יעוץ שינה, האכלה וטיפול על פי קושי.
דרכי ההבחנה ופיתוח האינדידואליות שמייצרים ההורים בבית כלפי כל ילד.
קבלת החלטות לגבי הפרדת מסגרות בגן ובבית ספר והדרך לתווך אותם לילדים.
התמודדות עם ריבים ומשברים בין התאומים בבית.

הדרכת הורים לתאומים ניתנת במסגרות שונות. הם ניתנות בקופות החולים במסגרת הטיפול הרגשי של מערך התפתחות הילד לאחר מילוי שאלון גננת /מחנכת ואישור רופא משפחה, ניתן להוריד מסמכים אלו מאתר קופת החולים, לשלוח לקופת החולים ולתאם תור. ישנן גם הדרכות פרטניות או קבוצתיות מסובסדות או פרטיות במסגרת מתנסים קהילתיים בכל עיר או מושב. בנוסף, ניתן לקבלם באופן פרטי אצל פסיכולוגים קלינים, עובדים סוציאלים ומטפלים רגשיים. מאז מגפת הקורונה ניתן לקבל הדרכות פרטניות וקבוצתיות בזום. מומלץ לחפש מדרכי הורים המתמחים בתחום התאומים וכאלו שהם עצמם הורים לתאומים.

קראי עוד בנושא:
טיפים בנושא ניהול משפחה