טודלרס

חסרונות של גן ילדים רב גילאי

הילד עומד להכנס לגן רב גילאי ? יהיה הצעיר ביותר בגן ?

23.12.16
אין ספק שהמעבר של ילדים בני 3 מגן פרטי לגן עיריה לעולם לא יהיה פשוט. לעבור ממסגרת פרטית עוטפת וחמימה של גילאי שנתיים למסגרת עירונית עמוסה כרוך בהסתגלות רבה. כמות הילדים בגן עירייה גדול מאוד לעומת גן פרטי, כמות המטפלים נמוכה, העדר מנוחת הצהריים, ארוחת צהריים מאוחרת ועוד הופכים את המעבר למאתגר . מעבר זה מלווה לרוב במשבר רגשי לא קטן.

המשבר הרגשי עלול להיות חמור וארוך יותר כשמדובר במעבר מגן פרטי לגן רב גילאי. גן רב גילאי הוא גן שמשלב בתוכו ילדים בגילאי 3 עד 6. פעמים רבות מדובר בגני ילדים במושבים או בערים קטנות אך לא פעם נמצא את הגן הרב גילאי  גם בערים גדולות, בהם קיימת אלטרנטיבה לגנים שאינם רב גילאיים. ומה לגבי הילד בן ה- 3 ? איך הוא מרגיש ? איך הוא חווה את המעבר ? איך מרגיש בן ה-3 שמוצא את עצמו מוקף בילדים בני ארבע וחמש. ילדים שיכולים להיות גדולים ממנו בשנה, שנה וחצי ואפילו בשנתיים. ילדים שהיו בגן שנה קודמת וממשיכים את הגן שנה נוספת. מה החוויה של להיות קטן בין גדולים, להיות חדש בתוך קבוצה קיימת ? מה האימהות מספרות ?

מאיה אמא של רותם הכניסה את ביתה בת ה-3 למסגרת גן רב גילאי בצפון הארץ. "זאת הייתה טעות גדולה", היא משתפת. רותם עברה בגן משבר רגשי גדול. היא הפכה מילדה חברתית לילדה בודדה. היא נכנסה לגן עם עוד 3-4 ילדים בני 3, בגן של 30 ילדים כאשר יתר הילדים כולם היו מעל גיל ארבע וחצי. הבנתי מהבת שלי שהילדים  מאורגנים בחברויות סגורות ולא רוצים לשתף אותה במשחקים שלהם. היא סיפרה לי שרוב היום היא משחקת לבד ורואה איך הילדים האחרים משחקים ביחד. האמת שגם בבית ראיתי את הנסיגה הרגשית אך לא שייכתי אותה לגן. יש הרבה התפרצויות זעם, כעסים ובכי ועכשיו אני גם מבינה שזה קשור לגן.

שי אמא של נועם בן ה-3  מספרת: "אני הכנסתי את נועם למסגרת גן רב גילאי בגיל 3. קיוותי שיהיה לו כיף , שילמד מהגדולים אבל מהר מאוד הבנתי שהילד מרגיש שם נחות וחלש לעומת הילדים האחרים. הבנתי ממנו שהגננת דורשת מהילדים לכתוב את השם שלהם, לצייר כל מני דברים ולהשתתף בכל מני משימות ויצירות. לנועם היה יום הולדת שלוש לפני חודשים והוא עדיין לא יודע לכתוב את השם שלו. אני מסבירה לו שזה בסדר לא לדעת לכתוב את השם כי זה פעולה של ילדים קצת יותר גדולים ממנו אבל זה עדיין לא עוזר. הוא רואה איך הבנות מציירות וכותבות בגן ואיך הבנים מרכיבים מבנים מסובכים מקוביות מתחברות והוא מרגיש הרבה פחות טוב מהם. ביקשתי מהגננת להתערב ולעזור אבל בינתיים שום דבר לא השתנה. הוא אומר הרבה פעמים שהוא לא יודע ולא יכול ואני מרגישה שהחוויה הרגשית שלא מהגן היא של חוסר הצלחה.

נעמה, אמא של אבישי בן 3.4 מהמרכז מספרת : אבישי הגיע לגן רב גילאי מגן פרטי שבו כל יום יצאו לטייל והיה בו גם חצר משחקים ענקית. בגן החדש אין טיולים כמעט ויש חצר משחקים קטנה, עלובה ומצומצמת במשחקים מוטורים. אבישי לא רגיל לשבת הרבה בתוך הגן, הוא רגיל למרחב ולתנועה והגן הזה פשוט לא מאפשר לו לעשות את זה. הגננת כל הזמן אומרת שהוא מפריע במפגש והוא לא יודע לשבת ולהקשיב. אני יודעת שעובר עליו משבר כי בבית הוא מציק לאחים שלו ומתנהג שונה גם אלינו ההורים. אני בטוחה שהגן לא מאפשר לו לפרוק את הדחפים והצרכים הגופנים שלו כפי שהיה בגן הפרטי. עכשיו אני בודקת מסגרת חלופית אבל גני עירייה הם תמיד לא מציאה גדולה.

ילדים רבים בני 3 נכנסים לגן רב גילאי וחווים משבר עצום. תחושה של חוסר שייכות, חוסר יכולת וקשיים בויסות פיזי ורגשי. פתאום הם בודדים, פתאום הם פחות טובים ביחס לגדולים מהם, פתאום מצפים מהם לעשות דברים שהם עדיין לא מסוגלים. יש חשיבות רבה למעקב אחר ילדים שמשולבים בגן רב גילאי בגיל צעיר היות והמעבר עלול להיות מלווה במשבר השתלבות לא פשוט אשר לא בהכרח יפתר באופן טבעי. יש מקום לערב את הגננת ופסיכולוגית הגן ולייצר מעקב קבוע בנוגע למאפייני השתלבות הילד בגן. הגננת צריכה ליזום באופן אקטיבי תהליכים קבועים של שילוב הילד במשחקים ופעילויות בקרב בני הגדולים. בנוסף, חשוב שתחלק את הגן לקבוצות למידה ותסביר לילד מה מצופה ממנו ביחס לגילו. חשוב שתמצא באופן קבועע הזדמנויות לפרגן לו ולהתייחס אליו יותר מילדים אחרים בגן. כמו כן, חשוב שההורה יזום מפגשים חברתיים אחר הצהריים עם ילדי הגן (האהובים על הילד) על מנת לבנות חברויות חדשות במהירות וקלות רבה יותר. אין ספק שמעקב ועזרה של ההורה, הגננת ופסיכולוגית הגן יכול לאפשר קליטה קלה הרבה יותר.