טודלרס

חמש סיבות בריאותיות לקשיים בכניסה להריון

מה יכולה להיות הסיבה לקשיי כניסה להריון

יותר ויותר זוגות מדווחים על קשיים בכניסה להריון (אי פריון). ההגדרה של אי פריון הוא מצב שבו זוג מנסה להכנס להריון במשך תקופה של שתים עשרה חודשים ואינו מצליח. כיום ידוע כי גיל האישה ואיכות הזרע הם המדדים העיקריים והראשונם שנלקחים בחשבון בקשיי קליטה.
יחד עם זאת ישנן סיבות מגוונות ביותר לאי פריון

חסימת חצוצרות – הדבקויות
מצבים של הדבקויות ו/או הפרעה במבנה ובדרכי המעבר שבחצוצרות מעורר בדרך כלל בעית אי פריון. חסימת חצוצרות מהווה חמש עשרה אחוז ממקרי אי הפריון ועל כן חשוב לאתר ולטפל. במידה וישנה חסימה קלה מבצעים הליך הנקרא לפרסקופיה. במהלך הליך זה מחדירים צינורית אופטית דקה ומנסים להפריד הדבקויות , חסימות ועיוותים קלים בחצוצרה. במידה וישנן הידבקויות קשות שאינן מאפשרות תנועה של הביצית לרחם, מפנים את בני הזוג להפריה חוץ גופית.


הפרעות ביוץ
תהליך הביוץ דורש מאזן הורמונלי תקין. על מנת לאבחן הפרעות ביוץ חשוב לבצע פרופיל הורמונלי מלא הכולל בדיקת רמות הפרולקטין, הטסטוסטרון ובלוטת המגן. רמה גבוה מדי של פרולקטין או טסטוסטרון יכולות לפגוע בביוץ תקין. במידה ויש הפרעה בביוץ, יקבע הרופא אלו תרופות הורמונליות יכולות לסייע לגירוי המערכת הביוצית (השראת ביוץ) באופן מתאים. במהלך מתן התרופות ההורמונליות בודקים הם יתרחש ביוץ ואם כן האם יתרחש הריון. אם אין תוצאות הריון כעבור חצי שנה עד שנה בודקים אפשרות להפריה חוץ גופנית.


אנדומטריוס
מצב שבו רירית הרחם מצויה מחוץ לחלל הרחם, על הרחם ואברים נוספים באגן. הפרעה זאת מתבטאת פעמים רבות בכאבים חזקים באגן, כאבי גב חזקים לפני ובמהלך הוסת, בחילות והקאות בזמן הוסת, דימומים בפי הטבעת, כאבים בזמן קיום יחסי מין ועוד. נשים הסובלות מאנדומטריוזיס יכולות לסבול גם מהפרעות במערך הביוץ ותפקוד השחלות. הטיפול במצב זה כולל מתן תרופות הורמונליות שנועדו לדכא פעילות אנדומטריאלית. לאחר מכן להגביר את הביוץ. אם התרופות לא מסייעות, מומלץ להתייעץ ולשקול הליך כרורוגי להסרת הנגעים.


הפרעה בבלוטת התריס
נשים רבות אינן יודעות כי תפקוד תקין ומאוזן של בלוטת התריס רלוונטי ביותר בפריון האישה. לפני כניסה להריון מומלץ לבדוק את תפקוד כלל ההורמונים האחראים לתפקוד בלוטת התריס. במקרים של חוסר איזון בתפקוד בלוטת התריס (אפילו חוסר איזון סאב קליני) עלול להוביל לקשיי פריון ו/או הפלות חוזרות. לאור זאת מומלץ לטפל תרופתית (לאזן את הבלוטה) לפני נסיון כניסה להריון.


הפרעה בכמות, איכות ותנועתיות הזרע
ישנן מצבים בהם כמות, איכות או תנועת הזרע פגומה ולכן יש צורך לבצע פעולת השבחה, שטיפת זרע. הזרע המושבח מוזרק בתקופת ביוץ האישה לחלל הרחם. אם לאחר שש ניסיונות אקטיביים אין הריון בודקים אפשרות למעבר להפריה חוץ גופנית

ווריקולצה – הרחבה של ורידים על האשך
במצב זה ניתן לבצע ניתוח לטיפול בדליות או צנטור במהלכו סותמים ורידי אשך באופן סינתטי. לאחר הליך זה יש לרוב שיפור באיכות הזרע