טודלרס

השלב הלטנטי בלידה

עומדת ללדת בקרוב ? קראי מה מצפה לך בשלב הראשון של הלידה

22.3.2013

השלב הראשון של הלידה נקרא שלב לטנטי – ומשמעותו השלב הסמוי. יתכן ואת מרבית חלק זה תעבירי בביתך ויתכן שתעבירי אותו בבית החולים (תלוי כמה הקדמת בהגעתך). ההמלצה היא לחכות בשלב זה בבית אם ההריון אינו הריון בסיכון. השלב הלטנטי הוא שלב הצירים הראשון בין אם הם סדירים או לא סדירים עד לשלב של פתיחה של 3 ס"מ. במצב של פתיחה של 3 ס"מ תדירות הצירים הם כל שלוש עד חמש דקות וכל ציר הוא כ-40 שניות (תכיפות ועוצמה גבוהה).

שלב לטנטי כמה זמן
השלב הלטנטי יכול להיות שלב ארוך. נשים שיולדות בפעם הראשונה חוות פעמים רבות שלב לטנטי ארוך. שלב זה יכול להמשך מעל 20 שעות.

צירים שלב לטנטי
במקרים רבים מגיעות נשים בלידה הראשונה בשלב הלטנטי (השלב הסמוי), בו הצירים קלים ובלתי סדירים. רק לאחר שתגיעי לפתיחה של 3 ס"מ ותדירות צירים תכופה תכנסי לשלב של לידה פעילה.

צוואר הרחם וקירבה ללידה פעילה
במהלך השלב הלטנטי תעבירי בדיקות של צוואר הרחם. הרופא יבדוק אם צוואר הרחם שלך מחוק ואם לא האם הוא נוקשה או רך , אחורי או קדמי. צוואר רחם רך יותר וקדמי יותר ירמז על קירבה גדולה יותר ללידה.

מצג העובר
במהלך שלב זה תבדוק המיילדת או הרופא את מצג העובר על ידי מישוש חיצוני ובדיקה פנימית. בדיקה גניקולוגית תאפשר לרופא להבין האם ראשו של התינוק בפתח או גפיו פונות לפתח.

פתח האגן
בשלב זה יבדוק הרופא או המיילדת גובה של ראש העובר ביחס לפתח האגן. ידוע כי משני הצדדים של האגן קיימות ספינות. מדובר באזורי עצם. הרופא בודק מה היחס בין ראש העובר לגובה הספינות. מינוחים רפואיים – אם הרופא יאמר כי ראש העובר נמצא בספינה מינוס שלוש – הוא אומר כי ראש העובר מצוי 3 ס"מ מעל הספינות. במצב שבו ראש העובר עבר את הספינות יאמר הרופא לדוגמא כי ראש העובר נמצא בספינה פלוס אחד. משמעות הדבר היא שהעובר עבר אל תוך הספינה בס"מ אחד. במידה וראשו של העובר לא ירד לאגן יקבע הרופא כי מדובר בראש מחוץ לאגן או ראש צף. בשלב הלידה הלטנטי ובעיקר בלידה ראשונה נמצא בדרך כלל ראש העובר לפני הכניסה לאזור הספינות (ספינה מינוס אחד או ספינה מינוס שתיים).
לידה רגילה או ניתוח קיסרי
רוחבו של ראש העובר במקביל למדידת המרחק של הספינות (אותם עצמות אגן תחתונות) הם שיקבעו האם העובר יכול לעבור ולצאת בלידה טבעית לאחר פתיחה מלאה  או שמה את צריכה ניתוח קיסרי. אם הספינות קרובות זו לזו והעובר אינו מסוגל לעבור ביניהם יחליט הרופא להעבירך לניתוח קיסרי.