טודלרס

הפרשת מלטונין ושינת תינוקות

הכירי את שינת התינוק

12.7.2013

מה הקשר בין שנת תינוקות, יכולת ההירדמות של התינוק לבין הפרשה של מלטונין ?

אחת הבעיות שמדירה הכי הרבה שעות שינה מעיני ההורים היא בעיות ההירדמות וההתעוררות של תינוקות משנתם הלילית. מצב זה מוביל לשאלות רבות. למה התינוק התעורר? למה זקוק ? מה יעזור לו להירדם ? האם העזרה יוצרת תלות בגורם מרדים ?  דפדוף בספרות מקצועית מראה כי הורה צריך לדעת על מבנה השינה של התינוק ועל גורמים המסייעים בפיתוח שינה רציפה.

הפרשת מלטונין אצל תינוקות
שנת התינוק מורכבת ממחזורי שינה של שעה בערך. בסיום מחזור שינה לעיתים נוטה התינוק להתעורר. התינוק אינו יודע כיצד לווסת את עצמו ולעבור למחזור שינה חדש ולכן זקוק לעיתים לגורם מווסת ומארגן שיעזור לו לעשות זאת. אם אנו מרגילים תינוק שבכל פעם שמתעורר ממחזור שינה הוא יורם על הידיים, יקבל בקבוק או דבר אחר יתכן , אנו בעצם נתנה את המשך השינה בגורם חיצוני. אם נבין שמדובר בתהליך טבעי שלרוב אינו מצריך גורם מתערב (האכלה, החלפת חיתול, הרמת התינוק) נוכל להיות כמה רגעים עם התינוק במהלך היקיצה, לתת לו תחושת ביטחון ולעזור לו לעבור למחזור השינה הבא.

הורמון המלטונין המופרש בחושך אחראי על מעגל השינה של תינוק ושל המבוגר. עד גיל שנתיים לערך כמות המלטונין המופרשת אצל התינוק היא קטנה ולכן התינוק עלול לגלות קושי להירדם לבד. עם התפתחות התינוק כמות המלטונין המופרשת עולה , דבר שמאפשר לתינוק יותר ויותר להירדם באופן עצמאי. בגיל חצי שנה כמות המלטונין המופרש גבוהה יותר דבר המאפשר יותר להתחיל ללמד הרגלי שינה נכונים.