טודלרס

שבוע 5 להריון - על התפתחות העובר, בדיקות והמלצות

שבוע 5 להריון

26.7.2013

שבוע 5 להריון, איזה חודש זה ?
מה זה שבוע 5 להריון ? לפי הספירה המקובלת מדובר בשבוע החמישי מתחילת הוסת האחרונה שלך (הוסת). השבוע לאחר האיחור בוסת. שבוע חמישי נחשב כשבוע האחרון של החודש הראשון להריון.

התפתחות העובר
בשבוע זה ניתן לקרוא לביצית המופרת עובר. השרשת העובר ברחם מעמיקה ומצבור התאים ממשיך להתחלק ולגדול. התאים הנוצרים מתמיינים. חלק מהם הופך לשליה, חלק לשק מי השפיר וחלק אחר הופל לעובר. כבר בשלב מוקדם זה מתפתחים בעובר תאים שונים. בשלב זה נוצרת מערכת העצבים המרכזית של העובר וליבו של העובר. הלב מתחיל להזרים את הדם דרך חלל הטבור לשליה. איזה פלא ! איזה בריאת חיים !

גודל העובר שבוע חמישי להריון – גרגיר אורז- 1.5-2 מ"מ

מה את מרגישה ?
הדבר משתנה מאישה לאישה. יש שיחושו כאבי בטן תחתונה חזקים, יש כאלו שיחוו תחושת כאבי בטן קלים בדיוק כמו לפני מחזור. יש שיחוו בחילה, יש שיקיאו כל בוקר , יש שיחוו דימום קל (כחלק מתהליך ההשרשה) ויש שלא ירגישו דבר ואפילו לא ידעו שהן בהריון (בעיקר אלו שאינן מצפות לו).

מה מומלץ לעשות בשבוע החמישי
להמשיך ליטול חומצה פולית על בסיס יומי
ללכת לבדיקה גניקולוגית ידנית לצורך אבחון ההריון. רופא מקצועי יוכל להבחין בקלות באולטרסאונד בשק הריון שנוצר ברחם , לתעד את תחילת הריונך ותקינות ההריון (הריון תוך רחמי) ולשלוח אותך לבדיקות שונות.
לבצע בדיקות דם ושתן – בהפניית רופא
לבצע בדיקות גנטיות (ראי ערך בדיקות הריון) אין צורך בהפנית רופא
להימנע מנטילת תרופות קבועות או זמניות ללא התייעצות מוקדמת עם רופא.
אם אין לך ביטוח רפואי מושלם של קופת החולים, דאגי להרחיבו (בדיקות ההריון שיגיעו בהמשך יחייבו ביטוח משלים וגם אם לא יסובסדו חלקית באמצעות הביטוח המשלים). אגב, חברות הביטוח המשלים של הקופות מחוייבות לסבסד מיידית את בדיקות ההריון עם הצטרפות לביטוח המשולם ללא תקופת המתנה/אכשרה.
לדאוג לתזונה בריאה הכוללת ירקות חיים ומבושלים, דגנים מלאים, תה ירוק. מומלץ ביותר לעבור לצרוך לחם מלא, אורז מלא או לפחות בסמטי, כוסמת, עדשים, קינואה שיבולת שועל וחלב עיזים. תפריט בריא ומאוזן מצייד אותך בויטמינים וערכים התזונתיים להם את והעובר זקוקים.
להמנע מעישון אקטיבי ופסיבי ומשתיית אלכוהול.
להימנע מחשיפה לחומרים מסוכנים (נשימת גזים מסוכנים, מגע בחומרים רעילים וכד')
להרבות בשתיית מים (לפחות 10 כוסות מים) ולדאוג שיהיה לך בקבוק מים בהשג יד כדי להימנע מהתייבשות
להמעיט ככל הניתן בשתיית קפאין (עדיף מאוד להמנע מקפה וקולה) ובצריכת סוכר ומלח רבה.
להמעיט בשתיית חלב ומוצרי חלב
ליטול חומצה פולית באופן קבוע במינון של 0.4 מ"ג.
ליטול תוסף מולטי ויטמין להריון על בסיס יומי. תוסף מולטי ויטמין להריון כולל חומצה פולית ולכן לא צריך ליטול  את שניהם בנפרד).
על פי בדיקות טרום הריון ליטול תוסף ברזל במידה ואת סובלת מחוסר ברזל (אין ליטול ברזל ללא צורך וללא המלצת רופא ) או כל תוסף אחר על פי חסרי הגוף כגון טיפות ויטמין די.
לפנות זמן לפעילות גופנית קלה עד מתונה כ3-4 פעמים בשבוע במשך חצי שעה עד שעה (הליכה, שחיה, ריקוד). כל אלו יתרמו חזרימת דם טובה (כולל איברי הפריון) , לחילוף חומרים טוב יותר, המרצת פעילות הלימפה ולמצב רוח טוב