טודלרס

ילד ששואל למה

הילד לא מפסיק לשאול שאלות ? איך מגיבים

16.4.2013

באיזה שלב כלשהו יתחיל הילד שלכם לשאול שאלות. סביב גיל שלוש תגיע אם כל השאלות "למה". כשהשאלות הראשונות מגיעות מרגישים הורים רבים שמחה רבה על סקרנות הילדים ועל רצונם ללמוד. פתאום ההורה מרגיש כיצד דברים אינם ברורים מנקודת המבט של הקטנטנים וכמה העולם באמת כה מסקרן. חשוב מאוד שילדים ישאלו שאלות, אחרי הכל ככה יפתחו מאגר ידע והבנה על החיים. מסיבה זאת חשוב מאוד שלא לנקוט גישה מזלזלת המתבטאת במענה של תשובות לא מכובד או לא מתייחס. ישנם הורים לא מעטים שממקום של כעס או חוסר סבלנות עונים לשאלה "למה", בתשובה "ככה", "לא יודע", תשאל את אח שלך וכד.. בהקשר זה חשוב לנסות ולספק תשובות טובות ואפילו מסקרנות לשאלות שלהם.

על אף ששאילת שאלות הוא חלק נפלא וחשוב במכלול תפקיד ההורות, הוא עלול פעמים רבות להתאפיין בסיטואציות בהם לא ראוי לפתח דיאלוג בנושא. לא כל "למה" ראוי לתשובה ומה הכוונה ?

מצבים בהם הילדים לא מפסיקים לשאול את השאלה "למה" על כל תשובה. לדוגמא,
הילד: אמא, למה צריך לאכול ירקות ?
תשובת ההורה : כדי להיות בריא וחזק.
הילד: למה צריך להיות בריא וחזק ?
אמא: כדי שיהיה לך כוח לשחק וללמוד
הילד: למה אני צריך לשחק וללמוד ?

לפעמים ילדים שואלים שאלות רק כדי לנהל שיחה עם ההורים אבל לא בדיוק בשביל ללמוד ולחקור. זה המצב פעמים רבות שעל כל תשובה, יענה הילד ב"למה". במקרים אלו, זה הזמן להסיח את דעתו ולעבור לנושא אחר או לחלופין להעביר את הדגש לשאלות לילד ולשאול באותו נושא שאלות לדוגמא: איזה ירקות הוא מכיר מכל צבע

מצב שני שבו אין אפשרות כל כך אפשרות לתשובה טובה, הוא מצב של תשישות וחוסר כוח מצד ההורה. במצבים אלו חשוב להיות כנה עם הילד ופשוט להסביר לו שאין באפשרותך לענות עכשיו אך תשתדל לענות במועד סמוך אחר. אפשר להגיד לו לדוגמא, תראה נועם, אתה שואל שאלות מאוד יפות וחשובות אבל אני כרגע אני מאוד עייף או עסוק. אני מבטיח לזכור את השאלות שלך ומחר לענות עליהם.

מצב שלישי שלא מאפשר להורים לענות על שאלות הוא מצב שיעורר פחד קיצוני מצד הילד. ישנם ילדים ששואלים על חיות טרף, מוות, סכנות ואתם כהורים, לא באמת רוצים שהילד ישמע את האמת הקשה או המפחידה חצי שעה לפני השינה או בכלל. במקרים אלו כדאי לענות על שאלות בקצרה מבלי להכנס לפרטים לא נעימים ולהסיט את השיחה באלגנטיות לנושאים אחרים רלוונטים לאותה שעה או חלק ביום.

מצב רביעי שבו ה"למה" הוא בעייתי הוא מצב שבו הוא נועד לערער את סמכותכם. לדוגמא:
ההורה: צריל עכשיו להפסיק לשחק ולהכנס למקלחת
הילד : למה ?
ההורה: כי הזעת כל היום ועכשיו לפני השינה צריך להוריד את הלכלוך והזיעה
הילד : למה
ההורה: כי כך תישן יותר טוב
הילד : למה

שאילת שאלות הלמה במקרה הזה לרוב נועדו למרוח אתכם ולמחות על רצונכם. במקרה הזה יש תשובה אחת לשאלה למה והיא "בגלל שככה אני אמרתי".

לסיכום, כהורים אנחנו צריכים להיות קשובים לסוג ומאפייני השאלות של ילדינו ולהסיק מהם איזה סוג של תגובה ראויה לכל מצב ולכל גיל.