טודלרס

עקשנות בגיל שנתיים

הפעוט עקשן גדול ? האם את מנס להבין על מה ולמה מתעקש ?

28.10.2013

זה הגיל זה אופי או שניהם ? מה זאת העקשנות הזאת ? למה הוא מתעקש כל כך לא לתת לאח שלו את המשחק, למה היא מתעקשת ללבוש את הסנדלים הורודים ולא הלבנים, למה הוא מתעקש שלא יחגרו אותו במכונית , למה היא כל כך מתעקשת לאכול היום צ'יפס ?

מצד אחד זה הגיל שהילד מגלה את האוטונומיה שלו והוא רוצה לקבוע ביחס לעצמו וביחס לכולם. מצד שני כבר בגיל שנתיים אפשר לראות ניצנים ברורים של אופי.  ישנם ילדים שיתעקשו יותר זמן ולא יוותרו על מה שרוצים גם אם הדבר כרוך במריבות, בכי וכעסים. לעומת זאת ישנם ילדים שיתעקשו אך יוותרו  יחסית בקלות ובמהירות כשיראו את הצד השני עומד על שלו. ישנם ילדים שיגלו עקשנות רק על דברים מסויימים שאוהבים כמו אוכל, משחקים מסויימים ואילו ישנם ילדים שיגלו עקשנות על הרבה מאוד תחומים.

עקשנות גיל שנתיים
זכרו, עקשנות היא תכונה שלילית וחיובית, תלוי מתי ואיך היא מיושמת. להתעקש ולהיות עקבי להשיג משהו זוהי תכונה שיכולה מאוד לעזור בחיים, מצד שני אם לא זורמים עם שינויים ודרישות של הזולת החיים הופכים להיות קשים.

עקשנות הרבה פעמים מתגברת במצבים של קשיי תפקוד וחוסר ביטחון בסיטואציה. לדוגמא, אם מפחיד וקשה  לילד להישאר לבד בגן הוא יבכה ויתעקש יותר שההורה שלו ישאר. במקרה זה צריך לעזוור לילד, להבין את עקשנותו ולתת יותר כלים רגשיים. לא תמיד לעקשנות יש הסבר אך בהחלט כדאי לנסות לחשוב על הסיבות הקשורות בה ולמצוא להם פתרון שאינן בהכרח קשורים לגבולות.

יש מצבים בהם חשוב שההורה יציב גבול ברור ולא יגלה שום גמישות. מצבים אלו קשורים לשגרת בטיחות ושגרת יום. לדוגמא, אי אפשר לתת לפעוט עקשן שלא רוצה ללכת לגן להשאיר אותם בבית. אי אפשר לתת לפעוט לקבוע מתי ילך לישון.

עקשנות היא גם סיטואציה המאפשרת למידה. כך לדוגמא, אם הפעוט מתעקש לדפדף בספר אך צריך להכנס למקלחת, חשוב להסביר לו שמיד אחרי המקלחת יקבל את הספר כך שאין מה להתעקש. "קודם נתקלח ואז תוכל להסתכל בספר". בדרך זאת לומד הפעוט שאפשר לקבל את הדברים שרוצה רק לא בהכרח בזמן או בסדר שרוצה.