טודלרס

שפת התינוקות

על חמשת צלילי הבכי ומשמעותם

26.4.2013

מהי שפת התינוקות ? מה אומר הבכי של התינוק
האם את רוצה להבין מה התינוק שלך אומר לך ? יש דרך קלה לדעת. שפת תינוקות – הדרך לזהות סוגי צלילי בכי ומשמעותם

פריסיליה דנסטן מוסיקאית וכנרית ישבה עם תינוקה יום יום והאזינה לבכי של בנה. אט אט היא החלה לשמוע דפוסים חוזרים של צלילי בכי והחלה לקשר שכל סוג של בכי מבטא משמעות אחרת.

אם את חושבת שבכי התינוק אקראת, בלתי ברור ופרמיטיבית. חשבי שנית. לאחר מחקר מעמיק בתחום שפת התינוקות שערכה דנסטן עולה כי לתינוקות יש שפת בכי. כן כן, לתינוקות יש שפה שהם מתמשים בה מגיל אפס ועד שלושה חודשים ויותר המשרת אותם כדי להביע את הצרכים היומיומיים.

למה חשוב להכיר את שפת התינוקות ?
על פי פריסיליה דנסטן ישנן חמישה צלילי בכי בסיסים המבטאים חמישה סוגי צרכים שונים. הורים יכולים לזהות צלילי בכי אלו כדי להבין איזה צורך התינוק מבטא ולענות עליו באופן מהיר לפני שהאי נוחות והבכי הקל הופכים לסירנות חזקות. הבנת צרכי התינוק תאפשר לכל הורה לענות לצרכי התינוק באופן יעיל ותקדם אווירה רגועה ובטוחה בבית.

האם שפת התינוקות היא שפה אוניברסלית ?
על פי פריסיליה דנסטן התשובה היא כן. לא משנה אם הילד גדל באפריקה, סין, ארה"ב או ישראל הוא יתקשר את צרכיו באמצעות חמשת צלילים אלו היות ומדובר בדרך תקשורת אנושית בסיסית. .על פי פריסיליה דנסטן הבסיס של שפת הבכי מבוססת על רפלקסים של התינוק. כאשר מתעורר צורך כלשהו אצל התינוק, קיימים איברים המתכנסים לייצר תנועה כלשהי.  כשכל האיברים מתכנסים לתנועה בשילוב עם הפקת קול התינוק, נוצר צליל בכי עם גוון קול מסויים.

שפת התינוקות – חמשת הצלילים ומשמעותם

רעב עייפות גרפסים גזים אי נוחות
צליל הבכי הוא
"נה"
neee
צליל הבכי   הוא "אאו" צליל הבכי הוא "איר"
"eh"

צליל הבכי הוא "אה"

"eair"

צליל הבכי הוא "אה"
heh
הדביקו את לשונכם לחייך העליון ונסו למשוך אותה אחורה הבכי דומה לפיהוק
פה פתוח מלא ועגול. מאין הפקת פיהוק
נסו להשתעל – הבכי דומה להשתעלות.
צליל קצר כאילו משהו תקוע בגרון ומנסים להשתעל כדי להוציאו
נסו לעשות צליל מאמץ של יציאה בשירותים
צליל של התאמצות יציאה. מבטא כאבי בטן וגזים תחתונים
אי נוחות יכולה להיגרם מסיבות רבות. חיתול ספוג, משהו בגד שגורם לאי נוחות, שכיבה לא נוחה.
האכילי/הניקי  את התינוק השכיבו את התינוק לישון עזרו לתינוק להוציא גרפס הימנע ממאכלי חלב שגורמים לגזים במידה ואת מניקה. סייעי לתינוק להקל על גזים דרך תרופות מתאימות ותנועה בדקי ממה יכולה להיגרם חוסר נוחות

זכרו, כל הורה יכול להקבל ערך מוסף מידיעת שפה תינוקות. הורה שמכיר ומיישם הבנה של שפה זאת יכול לענות באופן ממוקד ומהיר על לצרכי התינוק הבוכה. כך רמות לחץ  והמתח בבית יכולות לרדת באופן משמעותי וההורה יחוש ביטחון ביכולתו לענות על צרכי התינוק. 

מתי השיטה לא עובדת ?
שכהתינוק בוכה בכי חזק והיסטרי קשה מאוד לאתר את הצליל והסיבה לבכי. לכן לא כדאי לחכות שצלילי הבכי יתגברו, אלה להיות קשובים לצלילים הראשונים והקצרים של הבכי ולנסות להאזין לצלילם. 

איך לומדים את שפת התינוקות ?
ניתן לרכוש את הספר של פריסיליה דנסטן וערכת די וי די. ערכה זאת מדגימה כיצד תינוקות בוכים בצלילים שונים. בערכה מסבירים איזה צליל שומעים, לאחר מכן מציגים צלילי בכי  ומבקשים מההורה לנסות ולנחש את הצליל שנאמר בבכי הזה ומה משמעותו. כך ניתן לתרגל את שפת התינוקות.
בנוסף, ניתן להשתתף בסדנה של שני מפגשים לזיהוי צלילי הבכי של התינוק.